Gå til innhold

Unge Venstre vil legalisere Cannabis, Khat og Bordeller

Unge Venstres forslag om legalisering  

194 stemmer

1. 1. Er du for legalisering av Cannabis?

• Ja
      127
    • Nei
      53
    • Vet ikke/ingen formening
      14
  2. 2. Er du for legalisering av bordeller?

• Ja
      118
    • Nei
      43
    • Vet ikke/ingen formening
      33

Anbefalte innlegg

1. informasjon på skolen sier at cannabis ofte er veien til tyngre stoffer

Kan du spørre skolen om å få se dokumentasjon??? Ikke "fakta-ark", men ekte studier?

2. hvis legalisering av cannabis hadde vært det beste for samfunnet hvorfor har det ikke blitt gjort for lenge siden? er nok en grunn til det...

Kan du bare prøve å reflektere over virkningene av forbudet vs. virkningene av lovlig kontroll der det er gjennomført? Vær så snill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. informasjon på skolen sier at cannabis ofte er veien til tyngre stoffer

2. hvis legalisering av cannabis hadde vært det beste for samfunnet hvorfor har ikke staten gjort det for lenge siden? er nok en grunn til det...

1. informasjon på skolen sier også at alkohol er veien til ulovlige stoffer

2. fordi dem er like trangsynte som deg

Lenke til kommentar

HVILKE påstander synes du er holdbare og til støtte for ditt standpunkt? Det holder ikke å liste opp masse artikler. Kom med konkrete påstander, backet med data. Det har vi gjort.

Lenke til kommentar

"study finds no cancer-marijuana connection", Washingtonpost 26. mai 2006 (din var fra 2002).

Og bare for å nyansere (og repetere!): Hva mener rusforskere selv? De er ikke overraskende uenige om skadevirkningene. Ofte får vi inntrykk av at forskere alltid mener Cannabis er farlig. "Uenighet om cannabis", Marianne Nordahl 15.09.2008: http://www.forskning.no/artikler/2008/september/194363

Endret av sokkrygeren
Lenke til kommentar
her skal du få kilder:

Og her skal du få kilder:

Erowid er såklart obligatorisk

Samt wikipedia (bedre enn en tilfeldig Torbjørn Nervik fyr som ikke har peiling på hva han snakker om): Cannabis, Medical Cannabis og Cannabis (drug).

Jeg anbefaler The Union Movie selv om den ikke fokuserer så mye på det medisinske. God dokumentar om så bare til underholdning.

Sist men ikke minst: Hvordan cannabis ble ulovlig i USA (norge følger bare dem så det er i praksis historien for vårt forbud også):

Hooked: Illegal drugs and how they got that way - Marijuana:

Part 1: http://www.youtube.com/watch?v=-Yqyx0pCIHA&fmt=18

Part 2: http://www.youtube.com/watch?v=Vx50lhkQcf0&fmt=18

Part 3: http://www.youtube.com/watch?v=oloobzAU-3Q&fmt=18

Part 4: http://www.youtube.com/watch?v=fKbfXabxddg&fmt=18

Part 5: http://www.youtube.com/watch?v=uVQoz1dFIuE&fmt=18

Det forblir forbudt fordi folk som deg holder hjernevasken i live.

Problemet med slik hjernevask er at det sprer seg som et virus. "Infiser" en person og han vil spre feilinformasjonen videre for deg. Til slutt tror mange nok på tullet slik at å fikse situasjonen blir svært vanskelig.

Demantios: Liker ikke det diagrammet. Føler det er for tynt, for få faktorer.

Tobakk har f. eks. lavere dependence enn heroin men høyere addiction (potential?)(Begge er det samme på norsk så jeg bruker de engelske ordene).

GHB sikere enn cannabis?

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

synes dette blir for teit... jeg er for legalisering fordi folk skal kunne velge sin egen metode og ødelegge det/ nyte det...

ikke fordi marijuana er skadelig eller ikke... faktisk helt irrelevant . de som fortsatt vil ha forbud er redd menneske ikke klarer å velge selv, og vil velge for dem...

formynderi...

Når det begynner å bli hakking og kildehenvisninger (dog pluss i boken for det) over hvor skadelig det er, så er diskusjonen allerede på feil nivå... og tapt...

det skal ikke så mye til før en rapport blir bestillt og motbeviser akkurat det som er argumentet til den forrige rapporter...

Vil dog legge til at jeg har ingen tvil om at cannabis er farlig, det er ingen grunn til å forherlige stoffet - det har aldri gjort noe positivt for deg foruten rus... Forherligelsen er farlig i nettopp ett liberalistisk samfunn. Om brukerne ikke har nyansert informasjon, å velger de heller ikke riktig.

Lenke til kommentar
jeg antar at dere som bruker/har prøvd cannabis er dere som er for det i denne tråden :p ?

Jeg har prøvd det tre ganger, to uten effekt, og er ikke spesielt interessert i det. Det jeg vil ha, er friheten over egen kropp! Dessuten er argumentene i helse og anti organisert kriminalitet så betydelige at det bare skulle mangle om ikke cannabis var lovlig.

Lenke til kommentar
jeg antar at dere som bruker/har prøvd cannabis er dere som er for det i denne tråden :p ?

Aldri prøvd det (noe som er helt irrelevant).

Les/se i hvert fall noe av det jeg linket til i mitt forrige innlegg. Om så bare erowids informasjon. Hvis du er så sikker på at du har rett så har du ingenting å frykte.

anbar: La oss ikke gjøre noen av delene og holde oss til objektiv informasjon (verken se på det som noe mer eller mindre enn det der er).

Jeg er helt enig i det at man burde få styre sin egen kropp, men desverre er ikke det argumentet nok for folk som eirikand.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Tobakk har f. eks. lavere dependence enn heroin men høyere addiction (potential?)(Begge er det samme på norsk så jeg bruker de engelske ordene).

Tror nok du feiltolker litt her kompis. Heroin har nærmere 3 på begge faktorer. Tobakk ligger endel lavere, med ca 2,3 dependence og ca 1,3 physical harm.

Jeg har erfart at jeg er disponibel for å få psykoser i hasjrus og må derfor ligge unna stoffet. Jeg kan ikke se noen grunn til at andre ikke skal kunne bruke det, fordi jeg ikke kan.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Tror nok du feiltolker litt her kompis. Heroin har nærmere 3 på begge faktorer. Tobakk ligger endel lavere, med ca 2,3 dependence og ca 1,3 physical harm.

Jeg tolket da diagrammet riktig. Poenget mitt var at det er misledende.

Addiction var feil ord å bruke, men det endrer ikke poenget mitt.

Dette diagrammet er uenig med Demantios diagram:

clip_image003.gif

(Henningfield ratings)

Hva det betyr:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Dependence: How difficult it is for the user to quit, the relapse

rate, the percentage of people who eventually become dependent,

the rating users give their own need for the substance and

the degree to which the substance will be used in the face of

evidence that it causes harm.

Withdrawal: Presence and severity of characteristic withdrawal

symptoms.

Tolerance: How much of the substance is needed to satisfy

increasing cravings for it, and the level of stable need that is

eventually reached.

Reinforcement: A measure of the substance's ability, in human

and animal tests, to get users to take it again and again, and in

preference to other substances.

Intoxication: Though not usually counted as a measure of

addiction in itself, the level of intoxication is associated with

addiction and increases the personal and social damage a

substance may do.

Nikotin er det mest avhengighetsdannende stoffet. Det er andre faktorer som gjør heroin så farlig.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Argumentum ad hominem circumstantiae.

Google it.

Ad hominem-argument eller personangrep (latin argumentum ad hominem, argument mot mannen), er en tankefeil der en søker å tilbakevise et argument ved å gå til angrep på den personen eller organisasjonen som fremsetter argumentet i stedet for å tilbakevise selve argumentet. På folkemunne kalles det å «ta mannen i stedet for ballen» eller «angripe person i stedet for sak».
Lenke til kommentar

GHB er et av de tryggeste sovemidlene i verden.

Men det skrives ikke ut på resept, gjør det vel. Når det er ulovlig, slik som nå, vil de som bruker det som sovemedisin eller til hjelp mot alkoholisme måtte være sin egen lege. Det kommer det ikke mye godt ut av.

formynderi...

Over himself, over his own body and mind, the individual is sovereign.

- John Stuart Mill

Sosial frihet virker som en fin ting. Vi burde kanskje gi det et forsøk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...