Gå til innhold

Unge Venstre vil legalisere Cannabis, Khat og Bordeller

Unge Venstres forslag om legalisering  

194 stemmer

1. 1. Er du for legalisering av Cannabis?

• Ja
      127
    • Nei
      53
    • Vet ikke/ingen formening
      14
  2. 2. Er du for legalisering av bordeller?

• Ja
      118
    • Nei
      43
    • Vet ikke/ingen formening
      33

Anbefalte innlegg

jeg tror i hvertfall ikke legalisering av cannabis vil føre med seg noe godt.

Hvis det hadde vært lovlig å stjele fra butikker hadde nok mange folk gjort. Det samme skjer vel hvis cannabis blir lovlig. Flere folk kommer til å begynnte å bruke det siden det er lovlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det hadde vært lovlig å stjele fra butikker hadde nok mange folk gjort. Det samme skjer vel hvis cannabis blir lovlig. Flere folk kommer til å begynnte å bruke det siden det er lovlig.

Les tråden og finn dokumentasjon på dine påstander, ellers står de igjen som synsing. Det ser ikke ut til å være slik du framstiller det.

Lenke til kommentar

Les tråden og finn dokumentasjon på dine påstander, ellers står de igjen som synsing. Det ser ikke ut til å være slik du framstiller det.

orker ikke å lese gjennom hele tråden.

Lenke til kommentar

... Og med det innlegget har du føya deg inn i den endelause rekka av debattantar som ikkje har noko å tilføra debatten.

Saka vert dregen ut av proposisjonar: Du nemner butikktjuveri, kva i alle dagar har det med saka å gjera?

Den siste setninga di er motbevist så ufatteleg, uhorvlege mange gonger, at eg tek meg ikkje bryet ei gong.

Takk til deg.

Lenke til kommentar
orker ikke å lese gjennom hele tråden.

Bla EN side tilbake og prøv å komme med ETT motargument basert på dokumentasjon. Hvis ikke mangler dine påstander bevis, mens det motsatte er tilfelle for de av oss som er uenig.

ja det er vel få som mener at det er bedre å røyke hasj enn å ikke gjøre det?.

så om det blir legalisert tror jeg også at det er flere som vil starte å bruke det..

"Legalisering fører til eksplosjon i bruk og skader". Nederland har avkriminalisert. Cannabisbruken er relativt lav i Nederland. Norge ligger høyere på statistikken. Kilde: European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction.

Endret av sokkrygeren
Lenke til kommentar

jeg tror Unge Venstres forslag om legalisering av noe som mange assosierer med ekstreme radikaler og/eller på grensen til folk som ikke bryr seg om samfunnet, er et stort steg å ta.

Det kan lønne seg å gjøre slike radikale endringer, men noen ganger bør man starte der det er mer nødvendig med forandring.

Endret av knappapap
Lenke til kommentar

greit at cannabis kan hjelpe mot alzheimer foreksempel, men hva hjelper det hvis du blir stokk dum allikevel? Stolere mer på læreren min og "fagfolk" som har informert klassen min på skolen om følgene av diverse narkotiske stoffer, enn folk på et forum som finner argumenter om at cannabis er bra på en eller annen random internett side :)

her er det i hvertfall noen som mener cannbis er skadelig: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=6002802

Endret av eirikand
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
greit at cannabis kan hjelpe mot alzheimer foreksempel, men hva hjelper det hvis du blir stokk dum allikevel? Stolere mer på læreren min og "fagfolk" som har informert klassen min på skolen om følgene av diverse narkotiske stoffer, enn folk på et forum som finner argumenter om at cannabis er bra på en eller annen random internett side :)

her er det i hvertfall noen som mener cannbis er skadelig: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=6002802

Gjør du klokt i.

Lenke til kommentar

Kven var fagfolka som var på skulen? Politiet og ein eks-narkoman? (Var iallefall eit slikt kompani innom hjå oss i mi tid.)

Ikkje eit vondt ord om at du har prøvd å rote fram ei kjelde på synsinga di, men du kan ikkje dokumentera synsing med meir synsing. Sorry ...

Grunnen som vert gitt i British lung foundation sin rapport, er at ein held røyken lenger, når ein røyker Cannabis. Og at han somregel er blanda med tobakk.

Lenke til kommentar

klart, med legalisering av Cannabis vil vi få et mer naturlig forhold til det, og statistikken vil kanskje gå ned, men det er ikke et godt utgangspukt å tro at færre vil røyke,bare fordi det blir lovlig.

jeg verken fronter eller motsier legalisering av cannabis.

Man bør heller stille seg objektiv.

apropos undervisning om narkotiske stoffer; jeg synes det er flott at fagfolk går ut og informerer om de forskjellige stoffene, det at man må være oppmerksom på at hasjen nå til dags ikke er sånn som den var på 70-tallet, bivirkinger, kontaktpersoner etc.

Ikke for at ungdommer skal ta avstand fra det, menfor å gi oss mer viten om det så vi er mer forberedt hvis man en dag blir spurt om man vil prøve.

Endret av knappapap
Lenke til kommentar
Er like mye synsing det du holder på med. Du kommer ikke med noen gode argumenter til hvorfor cannbis bør bli lovlig. Tror nok politiet, lærerer og helsesøstre kan mer om cannabis en random fyr på et internett forum :p

Haha. Åja, læreren og politiet sa det, da må det være korrekt. Det går på antidop-propaganda. Har noen gang politiet eller lærerene dine hatt kilder på det dem snakker om? Jeg tviler. Dem spiller på at cannabis står på lista over narkotiske stoffer og er et narkotikum, uten å si noe om hvor harmløst det faktisk er

Lenke til kommentar
Er like mye synsing det du holder på med. Du kommer ikke med noen gode argumenter til hvorfor cannbis bør bli lovlig. Tror nok politiet, lærerer og helsesøstre kan mer om cannabis en random fyr på et internett forum :p

Du trenger ikke tro på oss, bare være kritiske til kildene dine.

Lenke til kommentar

reffererer til Demantios: haha. Åja, en fyr på et forum sa det, da må det være korrekt. xD

altså, greit at cannabis ikke er det farligst narkotiske stoffet, men hvorfor skal det bli lovlig? kommer jo ingen ting godt ut av det. det gjør bare at unge tenker på det som harmløst og får et naturlig forhold til det, som igjen gjør at flere folk vil bruke det og igjen begynne på tyngre stoff. tilslutt ender de kansje opp som sprøytenarkomane...

Endret av eirikand
Lenke til kommentar
klart, med legalisering av Cannabis vil vi få et mer naturlig forhold til det, og statistikken vil kanskje gå ned, men det er ikke et godt utgangspukt å tro at færre vil røyke,bare fordi det blir lovlig.

Det er ikke først og fremst påstanden om at bruken går opp, som er tvilsom, men påstanden om at bruk og skader vil eksplodere i omfang. Det har ikke skjedd f. eks. i Nederland, og det er egentlig ingen grunn til å tro det for Norge heller.

Lenke til kommentar
reffererer til Demantios: haha. Åja, en fyr på et forum sa det, da må det være korrekt. xD

altså, greit at cannabis ikke er det farligst narkotiske stoffet, men hvorfor skal det bli lovlig? kommer jo ingen ting godt ut av det. det gjør bare at unge tenker på det som harmløst og får et naturlig forhold til det, som igjen gjør at flere folk vil bruke det og igjen begynne på tyngre stoff. tilslutt ender de kansje opp som sprøytenarkomane...

Bevis denne påstanden! Det gjelder ikke for Nederland:

Nederlands liberale linje har også vært etterfulgt av de laveste narkorelaterte dødstallene i Europa.

Kilder: Johnston, Philip, The Daily Telegraph, "International Conventions: UK Regime Among the Most Severe in Europe" (London, England: The Daily Telegraph, March 31, 2000.), and van Dijk, Frans, and de Waard, Jaap, "Legal Infrastructure of the Netherlands in an International Perspective: Crime Control" (The Hague, Netherlands: Ministry of Justice Directorate of Strategy Development, June 2000). Min kilde her var www.drugwarfacts.org.

Sprøytebruken i Nederland har blitt redusert de siste tiårene.

Kilde: Trimbos Institute, "Report to the EMCDDA by the Reitox National Focal Point, The Netherlands Drug Situation 2002" (Lisboa, Portugal: European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction, Nov. 2002), p. 41. Sekundærkilde igjen: www.drugwarfacts.org.

Antallet opiatavhengige i Nederland er stabilt og lavt sammenlignet med andre EU-land:

"The number of opiate addicts in the Netherlands between 26,000 and 30,000 is stable, and low compared to other EU countries (2.6 per 1,000 inhabitants in the Netherlands; 4.3 per 1,000 inhabitants in France; and 6.7 per 1,000 inhabitants in the United Kingdom). Source: Trimbos Institute, "Report to the EMCDDA by the Reitox National Focal Point, The Netherlands Drug Situation 2002" (Lisboa, Portugal: European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction, Nov. 2002), p. 8." www.drugwarfacts.org

Hvis du mener noe annet, må du avkrefte disse kildene eller komme med noen bedre selv.

greit nok det, men en stor del av grunnen til at cannabis er ulovlig er jo at det er en vei til tyngre stoffer. derfor bør det heller ikke bli lovlig! :)

Ikke påstå slike ting uten å dokumentere det. Ja, det er korrelasjon og snakk om økt risiko for å prøve, men det kan like gjerne føres tilbake til alkohol (uten å starte den debatten igjen). Rusmidlene er her for å bli. Spørsmålet er hvorvidt staten skal ta ansvarlig kontroll over markedet, eller om det fortsatt skal være organisert kriminalitet som tjener på det.

Lenke til kommentar

1. informasjon på skolen sier at cannabis ofte er veien til tyngre stoffer

2. hvis legalisering av cannabis hadde vært det beste for samfunnet hvorfor har ikke staten gjort det for lenge siden? er nok en grunn til det...

Endret av eirikand
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...