Gå til innhold

Unge Venstre vil legalisere Cannabis, Khat og Bordeller

Unge Venstres forslag om legalisering  

194 stemmer

1. 1. Er du for legalisering av Cannabis?

• Ja
      127
    • Nei
      53
    • Vet ikke/ingen formening
      14
  2. 2. Er du for legalisering av bordeller?

• Ja
      118
    • Nei
      43
    • Vet ikke/ingen formening
      33

Anbefalte innlegg

Hva om jeg spør om det samme? Har du dokumentasjon til å backe opp av hasj er helt ufarlig og at ingen skadelige hendelser skjer i hasjrus?

Som jeg skrev i et tidligere innlegg, og L4r5 nå, les nå for guds skyld litt i tråden. Hvor smart er du? Kommer inn i en tråd og bare slenger ut masse pisspreik uten engang å ha lest littegrann. årh.

Så henvis til det isteden for og vri deg unna spørsmålet da.

Vri seg unna spørsmålet? Det er da ikke hans oppgave å lete gjennom tråden etter dokumentasjon til kajac.

Kajac ber om dokumentasjon han allerede har fått og ignorert. Det er han som må lese tråden om igjen, ikke vi som må skrive alt på nytt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskere med sjokkfunn om cannabis, det hjelper mot Alzheimer's! :new_woot:

Må le litt, dette er jo ikke noe nytt. Viss ikke denne sjokkerende forskningsrapporten på en eller annen måte er mye bedre enn de andre og eldre..

Virkelig sjokkerende.

Litt morsomt at det står;

Det er stoffet tetrahydrocannabinol - bedre kjent som virkestoffet THC i cannabis - som demper betennelser og stimulerer til økt produksjon av hjerneceller - som igjen styrker hukommelsen. Det er nettopp kroniske hjernebetennelser som bidrar til å svekke hukommelsen ved Alzheimers sykdom. Professor Gary Wenk har allerede laget en syntetisk utgave av virkestoffet THC som har vist seg å gi gode resultater på hukommelsen hos forsøksdyr. Nå vil forskerne finne ut mer om hvordan stoffet virker på hjernen slik at man kan utvikle medisiner for mennesker.
Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_referendum,_November_2008

De foreløpige resultatene tyder på at folkeavstemningen avviser forslaget om legalisering. Interessant nok, så ser stemmegivningen på statsnivå (som allerede er gjennomført) ut til å være nokså jevnt mellom de som er for og mot.

En annen ting som ble vedtatt i dag, var at Sveits fortsetter å gi heroin til tungt rusavhengige. Dette er en del av strategien mot rusmisbruk, og føyer seg inn i rekken av andre tiltak - som forebygging, skadereduksjon, terapi og lovforbud. Dette er helt i orden i Sveits, men altså uhørt i vårt land. Hmmm.......

Lenke til kommentar

Vel, i Sveits får man stemme over ting, i det minste.

Jeg er ingen stor tilhenger av flertallets tyranni, men det slår i alle fall konvensjonelt tyranni.

Lykke til neste gang, Sveits. Jeg lurer på hvem som tar det første steget. Tsjekkia og Portugal er, fra hva jeg hører, svært liberale hva cannabis angår.

Lenke til kommentar

legalize it! det er forskjell på bruk og misbruk. når Norge finner et problem prøver de ikke løse det, men heller skyve det vekk i håp om at det løser seg selv. akkurat ved å kriminalisere det! hadde sikkert ikke vært så spennende å prøve/bruke det dersom det hadde vært lovlig heller. man har ansvar for sitt eget liv. trenger ikke folk som forteller oss hva som er rett og hva som er galt å gjøre med livet sitt, men heller råd og opplyse oss. og hvis man er så tett i huet og røyker til du glemmer hva du heter kan du bare takke deg selv og ikke skylde på at det var fordi det var lovlig!

Endret av kilteros
Lenke til kommentar

pengene kan staten bruke på andre ting dette landet trenger. bygge bedre veier. er jo like farlig å sette seg bak rattet og ta seg en kjøretur på div. veier som trenger å forbedres som å ta seg en blås. og mens man blir bøtelagt for besittelse av hasj mens voldtektsmenn går fri pga politiets mangel på ressurser. viktig å tørre å tenke nytt!

Lenke til kommentar
Jeg tar poenget ditt, kilteros, men jeg vil si at det er farligere å sette seg bak rattet enn å ta seg en blås.

Statistikken er på din side. Cannabis har aldri (som vi vet om) direkte ført til en persons død, men i trafikken derimot; der dør det mange hvert år.

Lenke til kommentar
hva førere egentlig legalisering av cannabis til godt? blir vel at 30% av norges befolkning går rundt stein døgnet rundt...

Er det vits i å spørre etter hvor du finner dokumentasjon på en så flåsete påstand? Sjekk bak i tråden så ser du kilder til tall som taler klart angående dekriminalisering og bruk av cannabis.

Lenke til kommentar
Jeg tar poenget ditt, kilteros, men jeg vil si at det er farligere å sette seg bak rattet enn å ta seg en blås.

Statistikken er på din side. Cannabis har aldri (som vi vet om) direkte ført til en persons død, men i trafikken derimot; der dør det mange hvert år.

kanskje fordi sjåførene var påvirket av cannabis... ;)

Lenke til kommentar

det jeg mener er at hvis cannabis blir like vanlig som røyk og snus blir jo store deler av befolkningen gående rundt stein til alle døgnets tider. Kan noen forklare meg kort og enkelt hvorfor cannabis bør legaliserers?

Edit: Læreren min sier i hvertfall at cannabis er skadelig for menneskekroppen

Endret av eirikand
Lenke til kommentar

7942538_48903e3585.jpg

Bruken vil ikke nødvendigvis eksplodere ved legalisering. Nederland har avkriminalisert. Cannabisbruken er relativt lav i Nederland. Norge ligger høyere på statistikken. Kilde: European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction. http://www.emcdda.europa.eu/html.cfm/index39580EN.html

Cannabis er et mildt rusmiddel med svært få skadevirkninger. At man finner angst, psykoser og schizofreni hos brukere betyr ikke at rusmidlet er årsaken. Wiki-artikkel om dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Cannabis_(drug)#Health_issues

At Cannabis FØRER til psykose og schizofreni har de siste dagene blitt problematisert av denne studien: http://archpsyc.ama-assn.org/cgi/content/full/65/11/1269 , som konkluderer med at cannabisrelaterte psykoser og schizofreniutbrudd er et tegn på psykiske problemer, ikke en egen diagnose.

Hva mener rusforskere selv? De er ikke overraskende uenige om skadevirkningene. Ofte får vi inntrykk av at forskere alltid mener Cannabis er farlig. "Uenighet om cannabis", Marianne Nordahl 15.09.2007: http://www.forskning.no/artikler/2008/september/194363

Og for de som mener skadene vil være samfunnsøkonomisk umulig å håndtere:

Avgiftsnivået på tobakk er høyt nok for å dekke skadene som oppstår pga. bruken, og utvalget begrunner den høye avgiften med nettopp kostnadene ved skader. Dette viser at det er samfunnsøkonomisk mulig å ha et legalt rusmiddel som ikke koster samfunnet noe mer (økonomisk, ikke nødvendigvis sosialt). Kilde: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/N....html?id=478149

Lenke til kommentar
det jeg mener er at hvis cannabis blir like vanlig som røyk og snus blir jo store deler av befolkningen gående rundt stein til alle døgnets tider. Kan noen forklare meg kort og enkelt hvorfor cannabis bør legaliserers?

Edit: Læreren min sier i hvertfall at cannabis er skadelig for menneskekroppen

Eg har mine tvil om at du har lese tråden. Men likevel, eg skal gjera nok eit forsøk.

For det fyrste, nei; folk kjem ikkje til å vandre rundt steine til alle døgerets tider. Ser du folk drita fulle ein onsdags føremiddag, sjølv om alkohol er legalt og akseptert?

Dessutan, angåande skadeverkningar: Det er blandinga med tobakk som er faremomentet. Tobakk er lovleg. At mange og insisterer på å nytte vasspipe, er heller ikkje berre sunt.

Cannabis bør legaliserast for å frigjera politiet for den enorme belastninga dei vert pålagt, når dei må forfølga ellers lovlydige borgerar pga. ein liten jonas. Cannabis bør legaliserast på grunn av at det er mindre skadeleg enn våre andre lovlege rusmiddel.

Det vert hevda at Cannabis er med å rekruttera til tyngre stoff. Legaliser, så slepp folk å henvende seg til tyngre miljø for å få tak i godsakene. Rekrutteringsproblem løyst, eller i det minste er terskelen heva.

At staten etter ei legalisering kan dra inn nokre kroner i avgifter er berre ein liten bonus i velferdstaten vår.

Mvh.

Espen.

Lenke til kommentar

rammene for diskusjonen er egentlig ganske enkel, hva ønsker vi at staten skal være; som en foreldre som vet bedre om hva du/jeg skal gjøre eller ikke, eller en venn som beskytter deg mot den andre gjenge, menforteller deg samtidig ikke hva du skal ellers gjøre...

kort fortalt: staten vet best hva som er best for befolkningen (hvem er staten/ekspertene/folkemening?) eller du vet best og tar egne valg, dog med konsekvenser for deg selv...

unge venstre er fascinerende ideologiske :) savner det hos de andre borgerlige partiene som jeg føler er blitt mer pragmatiske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...