Gå til innhold

Unge Venstre vil legalisere Cannabis, Khat og Bordeller

Unge Venstres forslag om legalisering  

194 stemmer

1. 1. Er du for legalisering av Cannabis?

• Ja
      127
    • Nei
      53
    • Vet ikke/ingen formening
      14
  2. 2. Er du for legalisering av bordeller?

• Ja
      118
    • Nei
      43
    • Vet ikke/ingen formening
      33

Anbefalte innlegg

jeg har aldri sett noen røyke hasj her?

Skal ikke se bort i fra at du har sett noen røyke hasj, du bare vet ikke at det er hasj som røykes.

jeg har aldri blitt tilbudt hasj, eller sett noen tilby hasj til andre.

Fordi hasj ofte selges av "kompiser" til "kompiser" og ikke kun langs akerselva av random dealere. Folk som selger går jo såklart ikke rundt med flyers og annonserer salget sitt.

Jeg har aldri hørt om at noen har røykt hasj her, og jeg vet ikke om noen herfra som har røyktdet.

Hvor er du fra? Bestekompisene mine viste ikke at jeg røyka hasj på VGS både på fest og ellers, grunnen var jo såklart at de var så imot det at jeg ikke ville fortelle de det. Men vi var fortsatt en gjeng på 7-8 vidt forskjellige mennesker som hang en del sammen på grunn av at vi alle røyka. Det hele koker vel ned til noe så enkelt at folk rundt deg skjønner hvor du står og at du ikke kommer til å forstå det de driver med, så da er det like greit at du ikke vet noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvorfor henge seg opp i om mine venner røyker hasj? jeg kjenner dem såpass, og vet at de ikke er villig til å bryte loven for å ha det gøy. Det finnes andre smartere metoder.

Nettop på grunn av sånne som dem ser jeg at forbudet funker. De fleste anstendige ungdommer vil ikke utsette seg for den faren å komme i klammeri med politiet. uten forbud ville det blitt fritt frem. NOEN synes det er bra med fritt frem, fordi de mener at cannabis ikke er serlig skadelig egentlig etc, men JEG tror det er skadelig, og jeg VET at mange holder seg unna hasj på grunn av loven.

Lenke til kommentar
hvorfor henge seg opp i om mine venner røyker hasj? jeg kjenner dem såpass, og vet at de ikke er villig til å bryte loven for å ha det gøy. Det finnes andre smartere metoder.

Nettop på grunn av sånne som dem ser jeg at forbudet funker. De fleste anstendige ungdommer vil ikke utsette seg for den faren å komme i klammeri med politiet. uten forbud ville det blitt fritt frem. NOEN synes det er bra med fritt frem, fordi de mener at cannabis ikke er serlig skadelig egentlig etc, men JEG tror det er skadelig, og jeg VET at mange holder seg unna hasj på grunn av loven.

Igjen påstår du at legalisering vil gi så mye økt tilgjengelighet at forbruket går opp. Hvordan kan du vite det? Under siteres atter en kilde, hvis du noen gang har brydd deg om sånt:

"Consequently, it appears unlikely that decriminalisation of cannabis will cause an increase in cannabis use.

The vast majority of cannabis users has never tried hard drugs. Moreover, with regard to the problematic use of opiates and drug related health problems, the Netherlands ranks relatively low within the European Union."

Kilde: Dirk J. Korf 2001. Trends and patterns in Cannabis use in the Netherlands. URL: http://www.parl.gc.ca/37/1/parlbus/commbus...on-e/korf-e.htm

Lenke til kommentar

For det første er det ganske tragisk hvis det bare er loven som hindrer dem. Det viser at de ikke eier ryggrad, men også, ikke minst, at forbudet er overflødig. Allikevel tror jeg du er i overkant frekk mot dine venner. De er nok ikke så feige som du skal ha det til.

For det andre er det utrolig naivt å tro at når 50%, altså 1 av 2, ungdommer har røyket hasj, er det allikevel ingen i din omgangskrets som har gjort det.

Vi andre liker å holde oss til fakta. Du får ikke stoppet krigen i midtøsten ved å tro at missilene og granatene er bananer og epler.

Lenke til kommentar

Igjen påstår du at legalisering vil gi så mye økt tilgjengelighet at forbruket går opp. Hvordan kan du vite det?

Nei det påstår jeg ikke, jeg påstår at det finnes folk som holder seg unna hasj fordi, og bare fordi, det er ulovlig.

Rikspøbel: å kalle mine venner for ryggradløse blir din vurdering. Jeg synes det er nokså lurt av dem å holde seg unna narkotika. Og det gjøre jeg og.

PS. begge mine foreldre er jurister, om det oppklarer noe som helst.

Lenke til kommentar
Tror ikke du helt vet hva du snakker om når du bruker LSD som eksempel. LSD er et annet svært lite farlig stoff og burde også legaliseres. Samme gjelder fleinsopp, DMT og en del andre.

Jeg er så enig som enig kan bli, men her tror jeg du kaster en bombe i maurtua. For de som ikke er modne for tanken om legalisering av cannanbis, vil dette høres omtrent like forsvarlig ut som å hoppe strikk... uten strikk. Ok, kommer ikke på noen god analogi, men jeg tror du ser poenget.

Er selv glad i arbeidene til Hofmann og Shulgin, og har lest bøkene til disse fantastiske vitenskapsmennene med stor entusiasme. Man må begynne et sted, og det enkleste vil være å avfeie mytene (les: løgnene) som omspinner cannabisplanten.

"There are a lot of people for whom psychedelics have been really beneficial. But I wouldn’t recommend it to everyone. Some are just not ready but society would benefit from letting people who are ready for psychedelics have legal acces to them."

Kary Mullis, 1993 Nobel Prize Winner in Chemistry

Litteraturen rundt phenetylaminene og tryptaminene er rett og slett ufattelig interessant, og om noe så har rusmidler gjort meg til det engasjerte mennesket jeg er i dag (om enn ikke bruken, merkelig nok). Tror ikke jeg ville fortsatt studiet i molekylærbiologi dersom jeg ikke hadde mulighet til å inkorporere psykofarmakologi i dette, og jeg har hatt stor nytte av arbeidene til forfatterne/vitenskapsmennene nevnt over for å få inn noe av den ofte slitsomme organiske kjemien. Tenk at noen mikrogram kan snu om på hele vår oppfattelse og opplevelse av virkeligheten og omgivelsene. Fantastisk!

Men tilbake til Cannabis:

Jeg ser ikke for meg at noe vil skje på ganske mange år. Jeg facepalmer semi-daglig når politikere med absolutt null kunnskap om rusmidler uttaler seg på TV. Hvor er fysiologene, legene, psykologene, biokjemikerne...? En karrierepolitiker har som eneste mål å sanke stemmer. Vi trenger å få flere folk med akademisk bakgrunn inn i debatten.

Ønsker å si en liten ting: Ikke prøv cannabis med mindre du har gjort grundig lesing fra objektive kilder. Erowid.org er din venn. Man vet aldri hvordan et psykoaktivt stoff vil påvirke individet. Dersom man har tro på at cannabis er noe for seg, gi fingeren til politiet, og gjør hva du vil. Din kropp, ditt sinn, ditt valg. Bare opptre ansvarlig.

Etterlyser flere akademikerpsykonauter. Forkjemperne er så alt for ofte... lite nyanserte. :(

Edit: Én skrivefeil rettet.

Endret av Fasces
Lenke til kommentar
Rikspøbel: å kalle mine venner for ryggradløse blir din vurdering. Jeg synes det er nokså lurt av dem å holde seg unna narkotika. Og det gjøre jeg og.

Det er du som kaller dem ryggradsløse, indirekte. Jeg sier ikke at det er dumt å å holde seg unna. Jeg gjør det tross alt selv. Men hvis det kun er, som du sier, fordi det er ulovlig, og at de vil kaste seg over og røyke hasj hele tiden hvis det blir lovlig, da er det noe som feiler dem. Enten er de dumme eller feige.

Men, som sagt, tror ikke jeg det om dem. Det får du stå for selv. Jeg tror de fleste av dem holder seg unna av andre grunner, og at de ikke ville løpe til ganjaen bare fordi det er lov. Akkurat som at de ikke løper til alkoholen eller utenfor et stup bare fordi det er lov. De er nok smartere og sterkere enn det. Folk flest er det.

Igrunn ikke.

Lenke til kommentar
Egentlig ikke. Vet om jurister som røyker hasj.

HERREGUD ER DET MULIG Å KVERULERE SÅ JÆVLIG MYE? DU SKJØNNER AT JURISTER HÅNDHEVER LOVEN SANT? DA ER DET GANSKE HYKLERSK AV DEM Å SELV BRYTE DEM. DE JURISTENE DU VET OM SOM RØYKER HASJ MENER JEG HAR ET ALVORLIG PROBLEM.

må bare si at dette er den værste diskusjonen jeg har vært med i på diskusjon.no

makan til kverulerende og nedlatende diskusjonsteknikk blandt folk har jeg aldri opplevd. Jeg melder meg herved ut. :thumbdown:

edit: rikspøbel: for fjerde gang kan jeg skrive hvorfor jeg og alle vennene mine holder oss unna hasj. men jeg gidder ikke.

Endret av aluxez
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hva vi skal med så forbanna mye nytelse og avslapping.

Det bidrar ikke noe konstruktivt til samfunnet med den mengden vi har i dag. Jeg er for å stramme inn underholdnings og nytelsestilbudet, for å få folk til å jobbe for moroa.

Hvorfor det? Hva er så galt med at vi ikke jobber 100% og har kanskje 1-2% vekst i BNP i stedet for 3-4%? Hvorfor er det slik at alle må jobbe hele tiden så mye de orker? Hvorfor skal det være uetisk å slappe av litt? Hva er galt med å ha det morsomt?

Jeg har vanskelig å se hvorfor vi skal forby noe som gjør mennesker lykkelige. Tror du virkelig samfunnet blir så mye bedre ved at alle løper rundt og stresser seg dønn ihjel? Er status og pengejaget virkelig noe nyttig for et samfunn? Og hvilket samfunn er det? Jeg vil mye heller bo i et lykkelig samfunn enn i et samfunn hvor vekst i BNP er det viktigste.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hva vi skal med så forbanna mye nytelse og avslapping.

Det bidrar ikke noe konstruktivt til samfunnet med den mengden vi har i dag. Jeg er for å stramme inn underholdnings og nytelsestilbudet, for å få folk til å jobbe for moroa.

Vent, hva er meningen med livet? Jobbe som maur og så dø?

Trodde din type var så godt som utryddet.

Orwell advarte.

Lenke til kommentar
makan til kverulerende og nedlatende diskusjonsteknikk blandt folk har jeg aldri opplevd. Jeg melder meg herved ut. :thumbdown:

Fy faen, aluxez: Det eneste folk har bedt deg om her, er å møte argumenter og komme med dokumentasjon.

Hvis du ikke kan komme med et eneste velbegrunnet argument kommer vi ikke videre. Om du har det minste respekt for diskusjonen, så møter du argumenter med dokumentasjon som støtter ditt syn.

Endret av sokkrygeren
Lenke til kommentar
makan til kverulerende og nedlatende diskusjonsteknikk blandt folk har jeg aldri opplevd. Jeg melder meg herved ut.

Kanskje til det beste. Problemet ditt, slik eg ser det, er at du er for påståeleg. Besserwisser er kanskje treffande. Du har ingen gode argument hverken for eller mot, og det med at foreldra dine er juristar er heilt irrelevant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...