Gå til innhold

Unge Venstre vil legalisere Cannabis, Khat og Bordeller

Unge Venstres forslag om legalisering  

194 stemmer

1. 1. Er du for legalisering av Cannabis?

• Ja
      127
    • Nei
      53
    • Vet ikke/ingen formening
      14
  2. 2. Er du for legalisering av bordeller?

• Ja
      118
    • Nei
      43
    • Vet ikke/ingen formening
      33

Anbefalte innlegg

Strengere håndheving kommer bare til å øke bruken ytterligere, tro du meg. Allerede nå er det spennende å prøve noe ulovlig, og om det blir enda mer ulovlig, kommer det til å bli et adrenalinkick uten like. Mener å ha lest et sted at per i dag har 30% av befolkningen prøvd cannabis eller røyker enda. Dette vil si godt over en million mennesker, og om vi skal fokusere politiet på disse, kommer all annen kriminalitet til å skyte i været.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant en liste med vitenskaplige artikler og bøker som prater om cannabis og dens effekter. Noen som vet plasser der noe av dette kan finnes online? Hadde vært kjekt å ha gode kilder å sitere fra. Mange intresange studier på denne listen ser det ut som.

Lutz, Beat. "On-Demand activation of the endocannabinoid system in the control of neuronal excitability and epileptiform seizures." Biochemical Pharmacology 68(2004): 1691-1698.

Croxford, J. Ludovic. "Cannabinoids and the immune system: Potential for the treatment of inflammatory diseases?." Journal of Neuroimmunology 166(2005): 3-18.

Grant, Igor. "Cannabis and endocannabinoid modulators: Therapeutic promises and challenges." Clinical Neuroscience Research 5(2005): 185-199.

Mechoulam R, Spatz M Endocannabinoids and neuroprotection. Sci STKE 2002;2002(129):RE5

Marchalant, Yannick. "Cannabinoid receptor stimulation is anti-inflammatory and improves memory in old rats." Neurobiology of Aging (2007):

Miriam H. Meisler and Jennifer A. Kearney (2005). "Sodium channel mutations in epilepsy and other neurological disorders". Journal of Clinical Investigation 115 (8): 2010–2017.

Goddard, G.V. (1967). Development of epileptic seizures through brain stimulation at low intensity. Nature, 214, 1020-1021.

Deshpande, Laxmikant. "Endocannabinoids block status epilepticus in cultured hippocampal neurons." European Journal of Pharmacology 558(2007): 52-59.

Taft WC; DeLorenzo RJ (May 1984). "Micromolar-affinity benzodiazepine receptors regulate voltage-sensitive calcium channels in nerve terminal preparations". Proc Natl Acad Sci U S A 81 (10): 3118-22.

Wallace, Melisa. "Evidence for a physiological role of endocannabinoids in the modulation of seizure threshold and severity." European Journal of Pharmacology 452(2002): 295-301.

Eljaschewitsch , Eva. "The Endocannabinoid anandamide protects neurons during CNS Inflammation by induction of MKP-1 in Microglial cells." Neuron 49(2006): 67-79.

Bisogno, Tiziana. "Short- and long-term plasticity of the endocannabinoid system in neuropsychiatric and neurological disorders." Pharmacological Research 56(2007): 428-442.

Marchalant, Yannick. "Inflammation and aging: Can endocannabinoids help?." Biomedicine & Pharmacotherapy (2008): 1-6.

Optiz, Christiane. "Production of the endocannabinoids anandamide and 2-arachidonoylglycerol by endothelial progenitor cells." Federation of European Biochemical Societies 581(2007): 4927-4931.

Marchalant, Yannick. "Anti-Inflammatory property of the cannabinoid agonist win-55212-2 in a rodent model of chronic brain inflammation." Neuroscience 144(2007): 1516-1522.

Panikashvili, David. "The endocannabinoid 2-AG protects the blood-brain barrier after closed head injury and inhibits mRNA expression of proinflammatory cytokines." Neurobiology of Disease 22(2006): 257-264.

Athanasiou, Andriani . "Cannabinoid receptor agonists are mitochondrial inhibitors: A unified hypothesis of how cannabinoids modulate mitochondrial function and induce cell death." Biochemical and Biophysical Research Communications 364(2007): 131-137 .

Corey, Susan. "Recent Developments in the Therapeutic Potential of Cannabinoids." Puerto Rico Health Sciences Journal 24(2005): 19-26

Croxford, Ludovic J.. "Cannabinoid-mediated neuroprotection, not immunosuppression, may be more relevant to multiple sclerosis." Journal of Neuroimmunology 193(2008): 120-129.

"Current restrictions on marijuana research are absurd." Scientific American 22 Nov 2004 1 Nov 2008 .

Deshpande, Laxmikant. "Endocannabinoids block status epilepticus in cultured hippocampal neurons." European Journal of Pharmacology 558(2007): 52-59.

Gettman, Jon. "Lost Taxes and other Costs of Marijuana Laws." The Bulletin of Cannabis Reform. 05 Sep 2007. DrugScience.org. 1 Nov 2008 .

Jia, Wentao . "{Delta}9-Tetrahydrocannabinol-Induced Apoptosis in Jurkat Leukemia T Cells Is Regulated by Translocation of Bad to Mitochondria ." Molecular Cancer Research 4(2006): 549-562.

Jiang, Wen. "Cannabinoids promote embryonic and adult hippocampus neurogenesis and produce anxiolytic- and antidepressant-like effects." The Journal of Clinical Investigation 115(2005): 3104–3116 .

Steffens, Sabine. "Low dose oral cannabinoid therapy reduces progression of atherosclerosis in mice." Nature (2005): 782-787

Marchalant, Yannick. "Cannabinoid receptor stimulation is anti-inflammatory and improves memory in old rats." Neurobiology of Aging (2007):

Vlachou, Stylianai. "Enhancement of endocannabinoid neurotransmission through CB1 cannabinoid receptors couteracts the reinforcing and spychostimulant effects of cocaine." International Journal of Neuropsychopharmacology 11(2008): 905-923

Wallace, Melisa. "Evidence for a physiological role of endocannabinoids in the modulation of seizure threshold and severity." European Journal of Pharmacology 452(2002): 295-301.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Costrato: Homo Sapiens :p Definert nok?

Menesker liker rus, enten det er rusmidler påført utenifra som alkohol og hasj, eller det er innenifra som andrenalin og endorfiner. Folk reagerer såklart forskjellig på rus dog, men generelt sett synes mennesket slik rus er behagelig, spennende, etc, etc. Vi liker å bli forelsket fordi kroppen blir ruset av det og havnet i en tilnærmet psykose-tilstand.

Jaha, så da kan du si at mennesker(meg inkludert) liker rus? Blir feil og si det, er ikke alle som synest det er behagelig å være ruset.

Lenke til kommentar

Aluzez: Joda, åj så det funker. Se på USA med sine enorme og RÅdyre "war on drugs" De bruker massevis av penger, massevis av politi og massevis av fengsler. Og alikavel er bruken der så vidt jeg vet høyere enn den er f.eks Nederland eller Norge for den saks skyld. Det går ikke ann å opprettholde et forbud mot noe som store deler av befolkningen vil gjøre. Og opprettholde et forbud mot drap og tyveri funker fint fordi veldig få vil gjøre det. Og opprettholde et forbud med fildeling funker ikke overhodet siden så mange vil gjøre det. At ting er ulovlig stopper bare en liten del av de mest lovlydige. Resten av befolkningen finner en vei rundt det. Og som vist flere ganger i tråden her og som sagt i NRK debatten så vil en regulering være mye mer effektivt enn et forbud.

Jeg har ikke tenkt å gjøre alt som er farlig ulovlig, men det er en vesentlig forsjell på sukker og cannabis. Og jeg vet at du vet det. Man kan diskutere HVOR farlig det er, men at man med å gjøre det lovlig også man en EKSTREMT tvilsom bransje er noe jeg heller ikke liker.

Tja, sukker er en av mange ting som kan skape fedme, noe fler og fler dør av. Ingen dør av hasj.

Og hva er det du mener med den siste setningen der? Snakker du om de kriminelle miljønene som i dag tjener massevis av penger på cannabis? En inntekt som de vil miste rimelig kjapt etter en legalisering? Man vil kunne slå beina under store deler av den organiserte kriminaliteten. Det motsatte skjedde i USA under forbudstiden hvor den ga mafien en utrolig sterk grobunn. Tror du de kriminelle vil at cannabis skal være lovlig?

Costrato: Jaha? Så du synes ikke det er behagelig å ha sex? Grunnen til at sex er behagelig er fordi kroppen din blir ruset med endorfiner. Endorfiner er rusmidlet hjernen bruker for å gjøre deg glad. Liker du ikke en spennende film? Fartsfølelse? Berg og dal baner? Skrekkfilmer?, etc, etc, etc. Her er det andrenalinet som gir deg en rus.

Det er ikke det som tradisjonelt tenkes på som rusmidler, men de funker egentlig på samme måten.

Endret av Pivotal
Lenke til kommentar

vet ikke hvor jeg skal starte en gang. La meg ta det så enkelt: økt tilgang=økt forbruk

legalisering=økt tilgang. enig?

arinomi, ditt innlegg er så latterlig at jeg ikke tar det seriøst. Der tipper jeg at tilmed de som kjemper din egen sak er enig med meg.

samtidig, så at forbudet i dag ikke hjelper, er tull. Jeg har ingen planer om å begynne med hasj, og det vet jeg at ALLE vennene mine har samme formening om.

Jeg blir dessuten skremt av at så mange mener at hasj ikke er farlig. Samtlige jeg kjenner som røyker hasj jevnlig er ikke i stand til å føre en samtale. Det er som om de går på sovemedisiner hele gjengen.

og hasj er enda et skritt i gal retning, neste gang blir det kokain, og så exstacy og så lsd osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
*snip*

Costrato: Jaha? Så du synes ikke det er behagelig å ha sex? Grunnen til at sex er behagelig er fordi kroppen din blir ruset med endorfiner. Endorfiner er rusmidlet hjernen bruker for å gjøre deg glad. Liker du ikke en spennende film? Fartsfølelse? Berg og dal baner? Skrekkfilmer?, etc, etc, etc. Her er det andrenalinet som gir deg en rus.

Det er ikke det som tradisjonelt tenkes på som rusmidler, men de funker egentlig på samme måten.

Forskjell på endorfin og thc.

Lenke til kommentar
vet ikke hvor jeg skal starte en gang. La meg ta det så enkelt: økt tilgang=økt forbruk

Nederland har avkriminalisert. Cannabisbruken er relativt lav i Nederland. Norge ligger høyere på statistikken. Jeg trenger vel neppe minne om hvor tilgjengelig stoffet er i Nederland? Kilde: European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction. http://www.emcdda.europa.eu/html.cfm/index39580EN.html

Rusmidlene er her, og de brukes og misbrukes. Hvor mye tjener staten på salget av rusmidler som fører til helseproblemer når stoffet er ulovlig? Legalisering gir en gyllen mulighet til både å bekjempe organisert kriminalitet OG samtidig samle ressurser til forebygging og behandling av misbrukere.

samtidig, så at forbudet i dag ikke hjelper, er tull.

Hvorfor har vi så mange heroinister pr. 1000 innbyggere (ca. 4,7, http://www.fn.no/nyheter/artikkelarkiv/nar...kabekjempelsen) i Norge, hvis forbudslinja er optimal? Nederlands liberale linje har også vært etterfulgt av de laveste narkorelaterte dødstallene i Europa. Kilde nr. 1 nederst. Sprøytebruken i Nederland har blitt redusert de siste tiårene. Kilder 2 nederst. Antallet opiatavhengige i Nederland er stabilt og lavt sammenlignet med andre EU-land: "The number of opiate addicts in the Netherlands between 26,000 and 30,000 is stable, and low compared to other EU countries (2.6 per 1,000 inhabitants in the Netherlands; 4.3 per 1,000 inhabitants in France; and 6.7 per 1,000 inhabitants in the United Kingdom). Kilder 3 nederst.

Jeg blir dessuten skremt av at så mange mener at hasj ikke er farlig. Samtlige jeg kjenner som røyker hasj jevnlig er ikke i stand til å føre en samtale. Det er som om de går på sovemedisiner hele gjengen.

Cannabis er et mildt rusmiddel med svært få skadevirkninger. At man finner angst, psykoser og schizofreni hos brukere betyr ikke at rusmidlet er årsaken. Wiki-artikkel om dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Cannabis_(drug)#Health_issues

At Cannabis FØRER til psykose og schizofreni har de siste dagene blitt problematisert av denne studien: http://archpsyc.ama-assn.org/cgi/content/full/65/11/1269 , som konkluderer med at cannabisrelaterte psykoser og schizofreniutbrudd er et tegn på psykiske problemer, ikke en egen diagnose.

Hva mener rusforskere selv? De er ikke overraskende uenige om skadevirkningene. Ofte får vi inntrykk av at forskere alltid mener Cannabis er farlig. "Uenighet om cannabis", Marianne Nordahl 15.09.2007: http://www.forskning.no/artikler/2008/september/194363

og hasj er enda et skritt i gal retning, neste gang blir det kokain, og så exstacy og så lsd osv.

Det du er opptatt av er skadevirkningene ved feil bruk, hvis jeg forstår deg riktig? Der er vi helt på linje. Jeg mener forbud er mer skadelig enn lovregulert restriktiv tilgang, blant annet fordi hele miljøet rundt bruken av narkotika i dag er kriminell. Kan du vise til hvordan forbudslinja fungerer for å få ned opiatmisbruk, overdoser og psykoser? En debatt i dag er hvorvidt heroin på resept er en bedre løsning for de narkomane. Tall tyder på dette! Hvorfor gjør vi det vanskeligere å behandle og forebygge misbruk, ved å kriminalisere?

---

Kilder til påstand 1: Johnston, Philip, The Daily Telegraph, "International Conventions: UK Regime Among the Most Severe in Europe" (London, England: The Daily Telegraph, March 31, 2000.), and van Dijk, Frans, and de Waard, Jaap, "Legal Infrastructure of the Netherlands in an International Perspective: Crime Control" (The Hague, Netherlands: Ministry of Justice Directorate of Strategy Development, June 2000). Min sekundærkilde her var www.drugwarfacts.org.

Kilder til påstand 2: Trimbos Institute, "Report to the EMCDDA by the Reitox National Focal Point, The Netherlands Drug Situation 2002" (Lisboa, Portugal: European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction, Nov. 2002), p. 41. Sekundærkilde igjen: www.drugwarfacts.org.

Kilder til påstand 3: Trimbos Institute, "Report to the EMCDDA by the Reitox National Focal Point, The Netherlands Drug Situation 2002" (Lisboa, Portugal: European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction, Nov. 2002), p. 8." www.drugwarfacts.org

Endret av sokkrygeren
Lenke til kommentar
samtidig, så at forbudet i dag ikke hjelper, er tull. Jeg har ingen planer om å begynne med hasj, og det vet jeg at ALLE vennene mine har samme formening om.

Jeg har heller ikke noen planer om å begynne med hasj. Faktisk er jeg ganske så sikker på at jeg aldri kommer til å røre det. Og jeg erfor legalisering. Blows your mind, doesn't it?

Lenke til kommentar

Se filmen hos Youtube

"Drugs you gotta do something chemical to ad some baking soda stir it up, i dont know the recipe im just saying... Weed is a plant. it just grows like that. and if you just happen to set it on fire there are some effects"

Artig scetch.. er mot legalisering men delvis for dekriminalisering. røyker ikke selv, men satt opp mot lovlige stoffer som f.eks alkohol er ikke "ren" marijuana som ett dop å regne så lenge ikke alkohol er det etter min mening.

Kan kke dø av "overdose" marijuana noe man lett kan ved alkohol.

Når det kommer til hvordan hasj ofte leder til tyngre stoffer, hviler nok dette langt tyngre på miljøet hasj ofte bringer med seg.

Edit: nå har ikke jeg noen fancy kilder og vise til, men syntes det er ett logisk ressonement

Endret av Colb
Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis.

Ja.

Du snakker hele tiden om økt forbruk, men du klarer ikke å gi en eneste grunn til at det er en negativ ting. Hvorfor er økt forbruk så galt?

Det er en grunn til at jeg ikke snakker mye om effekten legalisering vil ha på forbruket og det er at jeg ser på det som uviktig.

Er det forbudet som har gitt deg den meningen?

At du ikke vil bruke cannabis er helt greit, ingen tvinger deg. Problemet er at du vil tvinge andre til å ikke bruke det.

Anekdotisk bevis er helt uintressant. Dine bekjente er ikke representative for norges befolkning.

Du vet, at så mange mener at hasj er svært lite farlig kan jo være fordi det stemmer. Tenkt på det?

Går det an!? Tror dette fortjener et bilde av Picard:

post-65925-1226947939.jpg

Hvorfor skal man gå fra hasj til kokain og ecstasy? Tror du de stoffene er det samme bare med forskjellig grad av styrke? Da er du langt ute på jordet.

Tror ikke du helt vet hva du snakker om når du bruker LSD som eksempel. LSD er et annet svært lite farlig stoff og burde også legaliseres. Samme gjelder fleinsopp, DMT og en del andre.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg uttale meg om cannabis og khat, siden jeg vet for lite om de to stoffene, selv om jeg har hørt at de eneste probleme med cannabis er at det kan lede til tyngre stoffer (noe jeg tror er pga. langere som pusher, og hadde det blitt legalisert ville dette problemet blitt mindre).

Men når det kommer til bordell, så kan jeg se en del fordeler med dette. Nå er ikke jeg en person som har noen planer om å leie en hore, men prostitusjon vil etter all sannsynlighet ikke forsvinne, og da er det bedre, etter min mening å avkriminalisere det, men kjøre strenge regler og kontroller. Dette ville, etter min mening, gjort det bedre for de prostituerte spesielt, og også for kundene.

Lenke til kommentar
er mot legalisering men delvis for dekriminalisering.

Hvorfor skal bruk av Cannabis være ulovlig? (...og i forlengelsen, hvorfor skal i det hele tatt noen stoffer være ulovlige - hvilke problem løses, hvilke skapes?)

Noen kommer sikkert til å slenge ut nok et bilde til av picard, men grunnen til at jeg ikke syntes narkotiske stoffer eller opiater burde legaliseres handler ikke bare om "skadene" (om noen) stoffene gir eller da eventuelt ikke gir.

Jeg tenker i forbindelse med hvordan familier og personer må takle store mengder motgang som følge av rusmidler.

Det ene er hvordan cannabis i større mengder kan føre til en viss grad av "giddesløshet" det er sikkert mange meninger om dette. og nei jeg har ikke følt dette i 1. person godt mulig dette er enda en "myte" men er en av de mytene om hasj jeg finner mer troverdige. Dette kan ha en innvirkning på arbeidsløshet, som igjen slår tilbake på familier.

Det økonomiske. Noen stoffer er mer avhengighetsskapende enn andre. jeg vet ikke nok om hvor "avhengig" man blir av de forskjellige stoffene til at jeg skal uttale meg videre om det. men det er jo fakta at hvis man avhengig av ett stoff er det svært vanskelig å slutte. og jeg kan bare tenke meg at disse virkningene bare blir sterkere, jo sterkere dopet er. igjen må noen korrigere meg om jeg tar feil.

Avhengighet fører til at man vil få tak i stoffet koste hva det koste vil. dette går igjen stort utover familie og personelig økonomi. riktig nok kan staten tjene store penger på dette om det blir legalisering, er det riktig at staten skal tjene penger på avhengighet?. "men er mer feil at kriminelle skal tjene på det" joda greit nok, men ved legalisering vil stoffet bli langt mer tiljengelig. (i stede for å oppsøker folk vil man kunne gå inn i " marijuanamonopolet" som jo er mye enklere) Forventer enda ett picard bildet her siden det helt sikkert er noen som har noen "sikre" kilder til at det jeg sier ikke stemmer.

Igjen er det fare ved kombinasjon av kjøring og rusmidler. jeg er redd legalisering av kannabis vil føre til at det blir flere ulykker på veier. ja vet at det er gjort en reekke forsøk og tester som motsier det jeg sier nå. og at hasj ikke nedsetter kjøreferdigheter. men om det er slik at mariujana kan få deg til å hallusonere, ser ikke hvordan det ikke kan påvirke kjøreferdighet. (som å bråsvinge unna rosa elefanter i veibanen)

Har ikke noen førstehånds erfaring med andre stoffer enn nikotin og alkohol, så mange syntes sikkert det er idiotisk at jeg uttaler meg, men dette er hvertfall min mening.

Endret av Colb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...