Gå til innhold

Unge Venstre vil legalisere Cannabis, Khat og Bordeller

Unge Venstres forslag om legalisering  

194 stemmer

1. 1. Er du for legalisering av Cannabis?

• Ja
      127
    • Nei
      53
    • Vet ikke/ingen formening
      14
  2. 2. Er du for legalisering av bordeller?

• Ja
      118
    • Nei
      43
    • Vet ikke/ingen formening
      33

Anbefalte innlegg

Ved å bare bruke ordene "stoff" og "narkotika" så setter du cannabis i samme bås som heroin. Det blir fryktelig feil.

Vel, siden jeg skrev...

"De som vil legalisere stoff vet for lite om stoff."

...vil jo det passe uansett hvilket stoff du bytter ut ordet stoff med, bare du bruker det samme stoffet to ganger.

Poenget mitt var at en så generell uttalelse som å "legalisere Cannabis" sier veldig lite. Det finnes Cannabis med så høye konsentrasjoner av THC at det knapt kan kalles et "soft drug". Ved legalisering vil kontroll av THC-innhold bli vanskelig, og det letteste er å opprettholde forbudet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tvert i mot! Det er den eneste måten å kontrollere det. Slik det er nå er det HELT umulig å kontrollere kvalitet/styrke.

Får vi en statlig kontroll og utsalg så kan dette sjekkes.

Nå er det jo bare å raide i vei og inndra all Cannabis. Mye styr hvis Politiet tar fra en tulling Cannabisen hans bare for å finne ut at han kjøpt den lovlig på Rimi med lovlige verdier.

Litt som at du fyller hjemmebrenten din over på flasker fra Polet.

Lenke til kommentar
Men det er jo umulig å inndra all cannabisen. Og hvorfor skulle de ta fra folk cannabis hvis den var avkrimminalisert? Ja, sånn bortsett fra hvis han var mindreårig eller noe altså.

Nettopp. Og hvis personen som har med seg cannabis har maks f. eks 5-6 gram vil jeg påstå at det ikke burde være frykt for ulovlig salg heller. Mener og huske at dette var grensen i Amsterdam også. Dessuten vil man sannsynligvis få tak i bedre 'saker' hvis man kjøper noe som er kvalitetssikret, enn om man gror selv.

Endret av thrice
Lenke til kommentar
Men det er jo umulig å inndra all cannabisen. Og hvorfor skulle de ta fra folk cannabis hvis den var avkrimminalisert? Ja, sånn bortsett fra hvis han var mindreårig eller noe altså.

Ved mistanke om smugling, f.eks. I dag trenger de ikke å tenke på hvorfor, såklart. Det er ulovlig. Legalisering vil nok ikke gjøre at det blir slutt på ulovig smugling og plantasjer med de prisene vi kommer til å få i Norge. Og å rehabilitere brukere av Cannabis er ikke videre lett. Det finnes ikke produkter for legemiddelassistert rehabillitering (LAR) for Cannabis så vidt meg bekjent, så avhengige vil ikke få det lettere.

Jeg vil påstå det er lettere å bli avhengig av Cannabis enn av alkohol også. Alkohol har kraftigere bakrus som gjør at du ikke vil fungere i en jobb hvis du drikker hver kveld. Dette er ikke tilfelle med Cannabis, så baksiden av medaljen vil ikke være veldig tydelig før etter litt tid.

Du kan sikkert finne mange forskningsrapporter som ikke kan påvise at Cannabis er farligere enn alkohol, men i praksis er de ganske forskjellig. Og hadde alkohol blitt "lansert" som et nytt stoff... jeg mener... produkt nå, vil det trolig blitt strengere regulert enn det er i dag. Så et argument er at vi har nok med ett lovlig rusmiddel som koster staten enorme utgifter årlig. Riktignok vil nok ikke Cannabis føre til mer helgefyll...

Lenke til kommentar
Hva er positivt med bordeller? Synes de höres desperate ut som vill få de lovlige.

Det positive med bordeller er at man kan få bort stigmatiseringen, og få salg av sex under kontrollerte omgivelser. Hvor ville du solgt sex? I et bordell med vektere/vakter og overvåkning på rommene, eller møtt en kunde på gata for også bli med denne personen hjem uten noen form for beskyttelse. I tillegg til å styrke sikkerheten til horene vil jeg tørre å påstå at det vil være til hjelp i kampen mot menneskehandel i Norge. Arbeidstillatelse evt. statsborgerskap må være et minimum for å jobbe på disse bordellene, samt helsesjekker og betaling av skatt.

Ja, det skal ikke mye til for å forbedre dagens forhold når det gjelder prostitusjon.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er kjempebra at Staten forbyr sine borgere rettigheten til sin egen kropp.

Selvfølgelig kan man ikke bestemme over sitt eget liv da man er født innenfor et geografisk område med en magisk tryllegrense som kollektivt binder deg sammen med alle andre mennesker innenfor det samme området som derfor har en slags uforklarelig rett til å bestemme hvordan andre mennesker skal leve sitt eget liv.

Det er jo bare logisk.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er kjempebra at Staten forbyr sine borgere rettigheten til sin egen kropp.

Selvfølgelig kan man ikke bestemme over sitt eget liv da man er født innenfor et geografisk område med en magisk tryllegrense som kollektivt binder deg sammen med alle andre mennesker innenfor det samme området som derfor har en slags uforklarelig rett til å bestemme hvordan andre mennesker skal leve sitt eget liv.

Det er jo bare logisk.

I teorien høres det fornuftig ut at alle må få gjøre som de vil.

For det første er staten ansvarlig for å hjelpe borgere som er skadde. Hvis de var ansvarlig for å ta vare på seg selv uansett hva som skjedde med dem, hadde det vært en annen sak. Men hvis du er enig at staten skal ta vare på deg, må du også være enig i at staten må regulere bruken av substanser og redskaper som gjør at sannsynligheten for kostnader for staten øker. Jo mer hjelp du får, jo strengere regler. Slik er det bare.

Du får ikke lov til å fly et fly uten tillatelse, du får ikke kjøpe eller bruke våpen uten spesielle tillatelser, og du får ikke kjøpe eller bruke alle slags substanser som begrenser dømmekraften din. Foruten en del av befolkningen som lider av psykiske liderlser, og som dermed ikke er normalt tilregnelige, har du unge folk som er lett påvirkelige og som må ha regler for ikke å gjøre dumme ting. Dette er vanligvis foreldrenes ansvar, men ikke alle har fornuftige slike (eller i det hele tatt). Så har du folk som er dumme og gjør dumme ting uten å tenke. Folk flest er ikke i stand til å opptre noenlunde fornuftig hvis de hadde fått "frie tøyler".

Men det du får lov til, er å flytte til et annet land med mindre regler. Somalia for eksempel.

Lenke til kommentar

Svarte, jeg blir dårlig av å lese dette, og vil i hvertfall aldri støtte (unge) venste. Jeg blir fysisk kvalm av å lese disse forslagene.

Når det gjelder likestilling av hasj og tobakk, burde tobakken gått ut, ikke hasjen inn. Alle med litt mer vett enn en hjerneskadet skutt sau i koma vet at disse stoffene er skadelige, og ødelegger mange liv hvert år, enten på grunn av stoffmisbruk, eller andre greier. Alkohol og tobakk er samfunnsproblemer vi vil bli kvitt. Selv om du klarer å benytte det i "anstendige doser", er det så mange som lider av misbruk, narkomani, alkoholisering osv. Folk som har ødelagt livene sine på disse stoffene, og nå vil noen legalisere dem? For at flere skal kunne ødelegge livene sine? Jeg vet det har vært forsøk på det tidligere, og håper dette blir like hardt avvist som de tidligere forsøkene. At noen i det hele tatt tenker tanken er sjukt.

Når det gjelder legalisering av bordeller er jeg like mye motstander som med hasj. Det er for gale å gjøre sex til en lovlig business. De fleste jentene som prostituerer seg har det forferdelig fordi de nettop selger seg. Å gjøre dette lovlig er ingen god vei, man burde heller hjelpe dem vekk fra galskapen, enn å gjøre den lovlig.

Nei, jeg er fa*n meg glad for at unge venstre ikke sitter i noen regjering.

Lenke til kommentar
Men hvis du er enig at staten skal ta vare på deg, må du også være enig i at staten må regulere bruken av substanser og redskaper som gjør at sannsynligheten for kostnader for staten øker.

Selvsakt. Jeg bare lurer på når jeg skreiv under den kontrakten.

Men det du får lov til, er å flytte til et annet land med mindre regler. Somalia for eksempel.

Og selvfølgelig er det jèg som må flytte fra stedet jeg er født og oppvokst hvis jeg ikke liker å bli undertrykt.

Lenke til kommentar

Tror det var en reklame hvor det sto at 120 000 barn i Norge har problemer hjemme fordi foreldrene drikker. Og barn smaker vanligvis på alkohol i 13-14-15års-alderen, en alder hvor hjernen ikke er fullt utviklet og tar skade av slikt. Blir cannabis legalisert vil mange flere unge prøve dette tidlig. Rusmidler er en uting.

Lenke til kommentar
Men hvis du er enig at staten skal ta vare på deg, må du også være enig i at staten må regulere bruken av substanser og redskaper som gjør at sannsynligheten for kostnader for staten øker.

Selvsakt. Jeg bare lurer på når jeg skreiv under den kontrakten.

Samtidig som du skrev under kontrakten på medlemsskap i Statskirken...

Lenke til kommentar
Alkohol er også et narkotikum

Greit nok det, men har venner som ruser seg på hasj og lignende på samme måte som jeg (mis)bruker alkohol i helgene.

Vi har de siste 20 årene jobbet i samme bransje der halvårlig helsesjekk både fysisk og psykisk er påkrevet.

De fleste av mine bekjente som brukte hasj på den tiden droppet ut for omlag 18 år siden og oppfører seg som zoombier den dag i dag.

Trege, forvirrede og giddaløse.

Hvorfor skjer ikke det med meg ?

Er ikke den som spytter i glasset, men har aldri ruset meg på noe annet en alkohol, kommer heller aldri til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Alkohol og tobakk er samfunnsproblemer vi vil bli kvitt. Selv om du klarer å benytte det i "anstendige doser", er det så mange som lider av misbruk, narkomani, alkoholisering osv. Folk som har ødelagt livene sine på disse stoffene, og nå vil noen legalisere dem?

Ja det er mange som lid av misbruk, narkomani, alkoholisering osv. Men trur du dette har nokon samanheng med at stoffet er lovleg eller ei? Sett at alkohol plutseleg hadde blitt ulovleg, trur du folk hadde slutta å drikke? Nei! Problema hadde framleis vore der. Folk må kunne ta ansvar for seg sjølv, og eg trur ikkje det blir så veldig annsleis med cannabis dersom det vert legalisert. Dvs. at mange vil misbruke det, men desto fleire ha eit fornuftig forhold til det.

Lenke til kommentar
Alkohol er også et narkotikum

Greit nok det, men har venner som ruser seg på hasj og lignende på samme måte som jeg (mis)bruker alkohol i helgene.

Vi har de siste 20 årene jobbet i samme bransje der halvårlig helsesjekk både fysisk og psykisk er påkrevet.

De fleste av mine bekjente som brukte hasj på den tiden droppet ut for omlag 18 år siden og oppfører seg som zoombier den dag i dag.

Trege, forvirrede og giddaløse.

Hvorfor skjer ikke det med meg ?

Er ikke den som spytter i glasset, men har aldri ruset meg på noe annet en alkohol, kommer heller aldri til å gjøre det.

Sikker på at det er ren hasj de har fått i seg? De kan ikke være sikre på det når de blir nødt til å kjøpe fra en tvilsom dealer vet du.

Desuten er alkohol mye mer skadelig enn marijuana. Du kan for eksempel ikke overdose på cannabis (LD50 til THC).

Alkohol kan i små mengder være godt for deg, men drikker du nok til å bli full så er det ganske skadelig.

Cannabis derimot har flere helsemessige fordeler. Blant annet motvirker det visse former for kreft.

Erowid: Cannabis

Erowid: Alcohol

Ta en titt på effektene. Når jeg sammelikner forholdet mellom negative og positive sider ved cannabis og alkohol, må jeg si at alkohol virker som noe rent dritt. Ikke noe jeg har lyst til å prøve. Det samme gjelder tobakk.

Til dem som sier at du blir avhengig av cannabis (hasj): Du kan ikke bli avhengig, ikke fysisk i hvert fall. Psykisk avhengig kan du bli, men det gjelder det meste man nyter.

Til dem som støtter en øvre grense for THC-innhold: Som nevnt ovenfor, kan du ikke overdose på THC. Om du tar en litt for høy dose vil du svime av, men du er ikke i fare for å dø (med mindre du skader deg når du svimer av).

Til tråden generelt: Jeg er en stor tillhenger av personlig frihet og er sterkt imot offerløse lover. Derfor støtter jeg logisk nok dette forslaget.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Sikker på at det er ren hasj de har fått i seg?

Nei, men hvem kan være 100% sikre på det ?

Er mulig at de har røket underbuksene til dealeren sin.

Alkohol kan i små mengder være godt for deg, men drikker du nok til å bli full så er det ganske skadelig.

Når jeg drikker for å bli full er det ikke snakk om promiller, men prosenter!

Har mange ganger konsumert 1-2 liter hjemmelaget ublandet vare, men har til nå ikke tillagt meg den treige zoombieaktige væremåten til mennesker som jeg har kjent siden barndommen og som driver med hasj.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...