Gå til innhold

Unge Venstre vil legalisere Cannabis, Khat og Bordeller

Unge Venstres forslag om legalisering  

194 stemmer

1. 1. Er du for legalisering av Cannabis?

• Ja
      127
    • Nei
      53
    • Vet ikke/ingen formening
      14
  2. 2. Er du for legalisering av bordeller?

• Ja
      118
    • Nei
      43
    • Vet ikke/ingen formening
      33

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sant. Men det er vanskelig å bli tatt seriøst uansett. Jeg er 100 % imot narkotika og legalisering av det. Håper bare flertallet av norge er det også.

Viss du er 100% imot og greier ikke å finne en eneste positiv ting med legalisering\eller rus så er det veldig vanskelig å ta deg seriøst.

Hvorfor sammenligner du ett rusmiddel med stjeling?

Når du greier å trekke paralleller mellom å fyre en rev og stjeling så må du virkelig revurdere denne problemstillingen.

Greier dere ikke å skille handlinger fra en annen? Ser ikke slik ut alltid..

--------------

Narkotika er det man vil det skal være, narkotika er ett misbrukt ord som har mistet sin opprinnelige mening. Men narkotika blir ikke så mye brukt som før, føler dop er det nye ordet man bruker viss man hater "stoff" uten å helt vite hvorfor. :p

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar
Sant. Men det er vanskelig å bli tatt seriøst uansett. Jeg er 100 % imot narkotika og legalisering av det. Håper bare flertallet av norge er det også.

Viss du er 100% imot og greier ikke å finne en eneste positiv ting med legalisering\eller rus så er det veldig vanskelig å ta deg seriøst.

Hvorfor sammenligner du ett rusmiddel med stjeling?

Når du greier å trekke paralleller mellom å fyre en rev og stjeling så må du virkelig revurdere denne problemstillingen.

Greier dere ikke å skille handlinger fra en annen? Ser ikke slik ut alltid..

--------------

Narkotika er det man vil det skal være, narkotika er ett misbrukt ord som har mistet sin opprinnelige mening. Men narkotika blir ikke så mye brukt som før, føler dop er det nye ordet man bruker viss man hater "stoff" uten å helt vite hvorfor. :p

Takk for støtten...:p

Lenke til kommentar
Kokabusken må da tilsettes og blandes osv da

Du kan tygge på bladene.

Men hvis du vil henge deg opp i detaljer så er det greit det:

THC og andre cannabinoider som finnes i cannabis er narkotika.

Jeg er helt for legalisering, men jeg støtter ikke bruk av misinformasjon og misleding for å oppnå det målet. De aktive stoffene i cannabis er narkotika. At det er en plante endrer ikke på det.

Cannabis ER narkotika

I Norge er det ansett som det ja, men det hører ikke hjemme på "narkolista"

Narkotikalisten er ikke akkurat definisjonen på narkotika da.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
La oss gjøre det lovlig å stjele. Da kommer folk til å slutte. </idioti>
Det du skriver her gir meg et flott eksempel på en forenkling! Takk :-) Prøv imidlertid å smatte på disse ideene, og gi respons på dem om du gidder: Tyveri går alltid utover en uskyldig part. Derfor er det formålstjenlig med et lovforbud og rettslig etterfølgelse. Dette handler om rettferdighet. Hvor er likheten med rusmidler? Det gjelder et tilfelle av rusbruk, ikke all rusbruk. En lov kan ikke være rettferdig når fredelige og fornuftige personer blir forfulgt for en skade de ikke har påført andre enn seg selv. Rusbruk fører i en del tilfeller til skade på samfunnet. Helsekostnadene kan kompenseres med skattlegging av varene det gjelder. Det er den sosiale skaden som er det vanskeligste å akseptere. Her har den uskyldig lidende krav på støtte, og samfunnet må gjøre mye mer både i form av forebygging og tiltak. Vi kommer aldri til å få gjort noe med rusproblemet før vi tar et oppgjør med alkoholvanene i Norge. Og igjen, kriminalisering løser ikke noe problem.
Lenke til kommentar

http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/sh.../marijuana.html

God informasjon med gode kilder. Dette er ikke en side som slår meg som spesielt positiv eller negativ til hasj og sier ingen ting angående legalisering. Men den gir et realistisk bilde av hasjbruk. Kan nok være greit for folk fra begge sider å lese dette.

Blant annet nevner den at det ikke er noe bevis på at man kan bli fysisk avhengig og få fysiske abstinenser, og det er heller ikke noe bevis for at "hangover" effekten kan vare lengre enn maks 48 timer.

http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/sh...ialhistory.html

der står det også et kort sammendrag av historien til stoffet. Det som skjedde var at alkoholprisene steg raskt på tyvetallet og meksikanske innvandrere hadde med seg mye hasj som da var mye billigere og derfor ble populært blant de med dårligere råd som en erstatning av alkoholen. Men på 30tallet under depresjonen så ble da dette koblet sammen med fattigdom og kriminalitet og frykt for alle de meksikanske innvandrerene og det ble gjort ulovlig i 1937. Straffene ble raskt strengere før de på syttitallet ble noe svakere og President Carter ville avkriminalisere stoffet. I kongressen ble dette stoppet av lobbyister og straffene fortsatte å bli strengere. Nå virker det som om det går litt andre veien igjen. Fler og fler stater tilltater medisinsk bruk av stoffet og Obama som mest sannsynlig vinner valget har selv prøvd hasj, og mens han ikke støtter legalisering så er han for en mye mildere linje enn McCain.

Lenke til kommentar
Det du skriver her gir meg et flott eksempel på en forenkling! Takk :-) Prøv imidlertid å smatte på disse ideene, og gi respons på dem om du gidder: Tyveri går alltid utover en uskyldig part.

Ikke om du laster ned en sang eller film.

Å si at narkotika bare går ut over deg seg er tull. Mennesker som røyker mye hasj gjennom mange år mister sin funksjonalitet i arbeidslivet. Man BLIR sløv av det.

Lenke til kommentar
Det du skriver her gir meg et flott eksempel på en forenkling! Takk :-) Prøv imidlertid å smatte på disse ideene, og gi respons på dem om du gidder: Tyveri går alltid utover en uskyldig part.

Ikke om du laster ned en sang eller film.

Å si at narkotika bare går ut over deg seg er tull. Mennesker som røyker mye hasj gjennom mange år mister sin funksjonalitet i arbeidslivet. Man BLIR sløv av det.

Så? Skal man kaste naturlig sløve folk i fengsel også da?

Lenke til kommentar
Se i Amsterdam der mange jenter velger å prostituere seg fordi de liker det og så de slipper å bli gjeldslaver når de er ferdige med studietiden sin.

Ikke alle er slaver i sexindustrien, Noen gjør det fordi de LIKER det. :D

tror egentlig ikke du vet serlig mye om situasjonen i amsterdam, men det er vel egentlig trafficking og menneskehandel man vil få slutt på.

Neida! Å høre det fra noen av de jentene som driver der nede når de ikke er på jobb er vel ikke akkurat å regne som troverdig informasjon vil jeg tro... :ph34r:

Lenke til kommentar

Narkotikadebatter er noe for seg selv. Folk er så til de grader desinformert i dette landet. Cannabis er narkotika fordi den er på narkolisten, og utelukkende kun derfor. Det samme ville Alkohol, Nikotin og Koffein også vert om det hadde havnet på denne listen. Så enkelt er det.

Om man sammenligner hasj-røykere som røyker daglig, må en nesten sammenligne det med de som drikker daglig også. Selvsagt er ikke dette bra, men skadevirkningene kan i disse to eksemplene ikke engang sammenlignes. Det er som natt og dag.

Selv mener jeg all narkotika burde legaliseres. Ikke fordi det skaper bedre mennesker, men rett og slett fordi 40-50 års krig har vist seg totalt nytteløs. Det har skapt en haug med kriminelle folk både reellt og på papiret. Narkomane blir også behandlet deretter med både fengsling, tap av jobb og mange fordommer rettet mot seg. I stedet blir røykeavhengige og alkoholikere behandlet på instutisjoner der de faktisk kan komme tilbake til hverdagen og fungere ok. narkomane derimot blir tatt hånd om av fengselsvesenet, noe som også har vist seg å fungere svært dårlig - og der man gjerne kommer borti kraftigere saker og ting.

Mye av dette kommer av slike som mener de er 100% imot narkotika og behandler alle over en kam. Jeg synes synd på barna deres om de noensinne blir tatt for røyking av cannabis. Jeg har sett nok av eksempler her på den lille plassen vi bor, der foreldre har fornektet det som skjer, anvendt trusler og vist liten eller ingen innsikt i deres behandling og forståelse av hva poden driver med. Dett har i tur ført til en kløft mellom de og poden har gjerne kommet inn i en ond spiral der man føler seg alene og lite velkommen. Idioter på sin høye hest snakker dritt om de, og de ligger nå i graven før de har fylt 30. Alle disse visste godt at heroin er livsfarlig og at man ved å begynne på dette plasserer den ene foten i graven. Det er nettop denne samfunnsordenen som skaper flere narkomane enn det ville vert behov for. Mange kommer seg ut av dette eller lar være å eskalere bruken, så lenge man har forståelsesfulle og åpne foreldre som godtar det de driver med. Dermed oppnår man gjensidig respekt i stedet for grunnløs heksejakt. Man havner rett og slett ikke på skråplanet og faller utenfor.

En legalisering av bruk ville ikke ført til at folk automatisk bytter ut alkohol, tjall eller ingenting, med opium og cola.

Folk er mer oppegående enn som så.

Dette går ut på å kunne ta frie valg og kunne få hjelp hvis det blir et problem. Det skal ikke være slik at man får dette på et rulleblad som forfølger man livet ut og ekskluderer personer på livstid for dumhet i ungdomsårene.

Jeg tror også at folk er oppegående nok til å ikke ta ting de vet kan være dødelig. På samme måte som ungdommen ikke begir seg ut på å drikke rein 96%. Vi må gjerne skåne folk mot slikt men man kan ikke kriminalisere dette under teppet og tro at det bare forsvinner. Ikke et enkelt land, selv om man har innført og praktiserer dødsstraff for dette har noen sinne klart å få bukt med narkotika.

Det er menneskelig å ruse seg, og det er bare å ta inn over seg. Hasj ser jeg på som totalt uskyldig og man hører svært skjelden om hasj-røykere som dreper folk i trafikken, driver hærværk, vold eller vinningskriminalitet på bakgrunn av å ha røyk.

Det er også et av få narkotiske midler man ikke kan ta dødelig overdose på. Og man mister heller ikke hemninger eller oppsøker vold under påvirking.

Jeg mener det er helt riktig av unge venstre å fronte dette, fordi det vil frigjøre penger, politiressurser, fengselskøer og tap av menneskeliv. Hvis noen er så naiv og tro at høyere straffer eller kriminalisering noensinne vil få bukt med narkotika så taler historien for seg selv.

Lenke til kommentar

Kommentar til galvhus: Jeg mener det du sier om forholdet mellom mennesker her er svært viktig å få med seg i denne diskusjonen. Hva slags relasjoner får vi når det er vanskelig å være ærlig om rusbruk? Dette gjelder jo ikke bare ulovlige saker. Også alkohol er et ømt tema som det trengs mer åpenhet om. Nedsettende holdninger gjør at folk trekker seg bort og holder problemene for seg selv.

Informerte, kildekritiske og selvbevisste personer er det ikke noe problem med. De kan bruke rusmidler på en måte som i de fleste tilfeller er fornuftig. Mennesker som er i en risikosone (f.eks. grunnet psykiske problemer) trenger hjelp og spesiell tilrettelegging for å unngå rusmisbruk og de sosiale problemene knyttet til det. Det er ikke noe alternativ å fjerne rusmidlene. De er altfor lønnsomme til at de kommer til å forsvinne. Fokus må over på forebygging, behandling og skadereduksjon.

Lenke til kommentar
Narkomane blir også behandlet deretter med både fengsling, tap av jobb og mange fordommer rettet mot seg. I stedet blir røykeavhengige og alkoholikere behandlet på instutisjoner der de faktisk kan komme tilbake til hverdagen og fungere ok.

OK, hørt om rusinstitusjoner? Narkomane får hjelp hvis de vil det, men de færreste er jo motivert til å slutte. Røykeavhengige blir ikke behandlet på institusjoner, de får et plaster på ræven og kommer tilbake til jobben sin. Det gjør ikke narkomane.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...