Gå til innhold

Unge Venstre vil legalisere Cannabis, Khat og Bordeller

Unge Venstres forslag om legalisering  

194 stemmer

1. 1. Er du for legalisering av Cannabis?

• Ja
      127
    • Nei
      53
    • Vet ikke/ingen formening
      14
  2. 2. Er du for legalisering av bordeller?

• Ja
      118
    • Nei
      43
    • Vet ikke/ingen formening
      33

Anbefalte innlegg

Får vi en ny regjering som tør å vise at dem er regjering, og ikke ola normanns lille pusekatt så blir det nok en bedre narkotikapolitikk her til lands

At narkotika blir lovlig er det god politikk? grunnen til at partier som er for det aldri er i regjering er vel god nok grunn til å aldri innføre det? jeg vet i hvert fall at jeg ikke vil at mine skattepenger skal brukes til å tilrettelegge til narko-bruk.

Selvfølgelig vil du ikke det...

Pengene dine hadde ikke blitt brukt til det.

Pengene kan bli brukt til rehab\hjelp for de som trenger det.

Pengene dine kan bli brukt mye mer fornuftig enn de blir nå, nå kaster du penger ut av vinduet. Det er forbudt, folk ruser seg uansett. Så du kaster pengene ut av vinduet.

Men det er jo bedre det, enn å bruke de fornuftig.

Tenk viss det skjer. :ph34r:

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
narkotika er dyrt. det er det bare å fastslå.

Ikke generaliser ned til "narkotika", det blir som å se på forkjølelse og HIV som det samme fordi begge er virus.

Men økt tilgjengelighet vil det selvssagt bli flere brukere.

Hvor har du det i fra? Om det stemmer så ser jeg ikke problemet.

"A nei! Flere folk bruker nå dette utrolig sikre stoffet, tenk så mye mindre kreft de kommer til å ha! Dette er jo grusomt."

Vil dette føre til mer vinningkriminalitet for å få penger til dop? jeg tror det ja.

Um, jeg tror det motsatte. Med legalisering kan de jo ha en helt vanlig jobb, uten å være redd for konsekvenser, til betale for stoffet. Uten fare for fysisk avhengighet så tviler jeg på at det blir noe mer problem enn internett er i dag.

mange narkomane er ikke i jobb, og de må stjele for å få rå til dop.

Igjen, hvilke stoffer er det snakk om? Med tanke på at forbudet er det som gjør hasjbrukere til kriminelle, så antar jeg legalisering kommer til å forbedre situasjonen for dem.

Med mer tilgjengelighet ville det altså bli mer kriminalitet.

Nå blir det bare vill spekulering her.

Den vanlige mann hadde nok klart å styre seg, men det er altfor mange som ikke klarer det til at vi skal kunne utsette de for det.

Hasj, heroin, meth? Hva er det du snakker om? Hvis det er hasj så vil jeg gjerne at du kommer med en undersøkelse som bekrefter det du sier. Hasj er, som jeg har sagt tidligere, ikke fysisk avhengighetsdannende. Koffein er mer fysisk avhengighetsdannende enn hasj, det burde si litt.

Lenke til kommentar

Jeg hørte en lege si engang...at hvis folk slutta og røyke og drikke så mye, ville sykehusene våre være temmelig tomme.

Spesiellt alkoholrelaterte sykdommer tar mange mange plasser.

Jeg synes det blir alltid for enkelt når man plasserer harsj og marijuana i samme klasse som harde stoffer som heroin o.lign.

Til nå klarer ikke Nei lobbyen å overbevise, det er synd at med hånda i pengesekken til Ringnes og andre alkoholfabrikanter er lobbyen for nei fortsatt for sterk og blindene til at politikerene tør noe.

Viktigheten kommer i skillet og evnen til å skille.

Lenke til kommentar
Hvorfor er narkomane uskyldige? De vet meget godt hva som skjer, likevel setter de den første sprøyta, så en til, og enda en..

Å tro at mennesker begynner med heroin på samme måte som andre begynner å drikke alkohol før de er 18 er ufattelig naivt. Det finnes knapt en annen gruppe enn narkomane som har så enorme psykiske problemer. Hvis du virkelig tror noe slikt vil jeg be deg å faktisk gå ut i gata og snakke med noen av de tungt belastede (ta gjerne en prat med de som selger =OSLO osv) og spør de om de selv valgte av helt fri vilje å sette den første sprøyta.

Bu huu, det er mange med like store problemer som klarer å holde seg unna.

JEg var deprimert i mange år men holdt meg like fullt unna både det ene og det andre.

Greit at de skal ha hjelp, men ikke faen om om de er "uskyldige".

Lenke til kommentar
narkotika er dyrt. det er det bare å fastslå. Men økt tilgjengelighet vil det selvssagt bli flere brukere. Vil dette føre til mer vinningkriminalitet for å få penger til dop? jeg tror det ja. mange narkomane er ikke i jobb, og de må stjele for å få rå til dop. Med mer tilgjengelighet ville det altså bli mer kriminalitet. Den vanlige mann hadde nok klart å styre seg, men det er altfor mange som ikke klarer det til at vi skal kunne utsette de for det.

Tipper du snakker om heroin nå, ettersom ingen raner gamle damer for penger til hasj.

Saken er at heroin _ikke_ er dyrt. Det er bare forbudet som gjør profitten så sinnssvakt høy. 10 kg råopium, dvs. 1kg ren heroin, koster 20 000 - 50 000 i Afghanistan. Gateverdien her er på 1 mill++.

Se på land hvor misbrukerne får dopet sitt lovlig, så ser du at brukertallet går _ned_. Det blir mindre interessant å rekruttere nye brukere når den avsindige fortjenesten er borte.

Lenke til kommentar

Liberalisme er jo flott det, så lenge de valgene indivitet tar kun går utover en selv. En mer liberal holdning til rusmidler er naivt, for rusmidler angår ikke bare de som bruker. Tenk på alle barn som lider under foreldre med rusmisbruk, og som ikke får hjelp. Dette er ikke engang liberalisme, for disse barna får ikke velge. Og større mangfold og tilgang på rusmidler skal virke forebyggende?

Det handler noe om hvilke signaler man sender ut også, dette blir tolket som at rusmidler generelt blir mer akseptert, og da blir det lettere å tøye de reglene som fortsatt er der. Synes det er bra at Sponheim setter ned foten.

Lenke til kommentar
Liberalisme er jo flott det, så lenge de valgene indivitet tar kun går utover en selv. En mer liberal holdning til rusmidler er naivt, for rusmidler angår ikke bare de som bruker. Tenk på alle barn som lider under foreldre med rusmisbruk, og som ikke får hjelp. Dette er ikke engang liberalisme, for disse barna får ikke velge. Og større mangfold og tilgang på rusmidler skal virke forebyggende?

Det handler noe om hvilke signaler man sender ut også, dette blir tolket som at rusmidler generelt blir mer akseptert, og da blir det lettere å tøye de reglene som fortsatt er der. Synes det er bra at Sponheim setter ned foten.

Drikker du? Røyker du? Vil du at de stoffene fortsatt skal være lovlig? De stoffene skaper større familieproblemer enn det cannabis gjør.

Dessuten, man kan ikke drive og lage lover basert på enhver mulig indirekte konsekvens. Baser lovene på de direkte konsekvensene og finn andre løsninger på de indirekte.

Blås i signalene det sender ut, det er den riktige tingen å gjøre. De signalene er bare negative pga. hvordan situasjonen er nå, en ond sirkel.

Lenke til kommentar
Hvorfor er narkomane uskyldige? De vet meget godt hva som skjer, likevel setter de den første sprøyta, så en til, og enda en..

Å tro at mennesker begynner med heroin på samme måte som andre begynner å drikke alkohol før de er 18 er ufattelig naivt. Det finnes knapt en annen gruppe enn narkomane som har så enorme psykiske problemer. Hvis du virkelig tror noe slikt vil jeg be deg å faktisk gå ut i gata og snakke med noen av de tungt belastede (ta gjerne en prat med de som selger =OSLO osv) og spør de om de selv valgte av helt fri vilje å sette den første sprøyta.

Bu huu, det er mange med like store problemer som klarer å holde seg unna.

JEg var deprimert i mange år men holdt meg like fullt unna både det ene og det andre.

Greit at de skal ha hjelp, men ikke faen om om de er "uskyldige".

At du fortsatt tror at heroinmisbrukere valgte sin egen livsstil er helt ufattelig. Ikke alle får hjelp når de er deprimerte, ikke alle takler det like bra, ikke alle har familie og venner som støtter oppom de og ikke har alle noen å prate med. Disse er mennesker som har havnet utenfor samfunnet, utenfor systemet. Jeg syns det er tragisk at folk går rundt og ser på tungt narkomane som bor på gata og tenker at han kan takke seg selv, og samtidig stempler han som både kriminell og narkoman og det og det andre. Er ikke rart at disse menneskene er de som sliter mest med å komme seg tilbake i samfunnet igjen.

Lenke til kommentar

Marijuanamarsjen i Oslo, 2008

Lenke til kommentar

Hooked: Illegal Drugs and How They Got That Way - Marijuana:

Part 1: http://www.youtube.com/watch?v=-Yqyx0pCIHA&fmt=18

Part 2: http://www.youtube.com/watch?v=Vx50lhkQcf0&fmt=18

Part 3: http://www.youtube.com/watch?v=oloobzAU-3Q&fmt=18

Part 4: http://www.youtube.com/watch?v=fKbfXabxddg&fmt=18

Part 5: http://www.youtube.com/watch?v=uVQoz1dFIuE&fmt=18

Syntes den var ganske interessant. Den er riktignok 8 år gammel, men ettersom den fokuserer på historien til marijuanaforbudet så burde ikke det ha så mye å si.

Bonustips: &fmt=18 som jeg har slengt bakpå addressene gjør video- og lydkvaliteten bedre. Ikke så merkbart med disse videoene, men greit å vite. Utrolig greit til musikkvideoer, ettersom lyden da blir stereo og en del klarere.

Lenke til kommentar

Legalisering av Hasj vil bare gjøre at flere begynner å røyke hasj, og arbeidsledigheten vil så gå kraftig opp i takt med bruken av hasj! Alle jeg kjenner som røyker hasj er blitt skikkelig "low life" som vi sier og samtlige er arbeidsledig, og har fått en skikkelig gi faen holdning! Det er virkningen av hasj, og det er den virkningen som gjør hasj farlig! Man gjør valg man aldri ville gjort i upåvirket tilstand!

Lenke til kommentar
Legalisering av Hasj vil bare gjøre at flere begynner å røyke hasj, og arbeidsledigheten vil så gå kraftig opp i takt med bruken av hasj! Alle jeg kjenner som røyker hasj er blitt skikkelig "low life" som vi sier og samtlige er arbeidsledig, og har fått en skikkelig gi faen holdning! Det er virkningen av hasj, og det er den virkningen som gjør hasj farlig! Man gjør valg man aldri ville gjort i upåvirket tilstand!

Dette har blitt sagt mange, mange ganger allerede, men dere ser ikke ut til å skjønne det: "correlation does not imply causation". I tillegg er det der anekdotisk bevis, som har like mye for seg som "en jeg kjenner har sagt ..."

Lenke til kommentar
er det negativt å ha en gi faen holdning?

hvis noen er tilfreds med å leve et simpelt liv i selskap med den gode urt så synes jeg de skal få lov til det, så lenge de ikke skader andre med-mennesker.

de skader andre i form av å ikke arbeide etc.

dessuten er det et skritt i gal retning. Hva blir det neste? at kokain er lovlig? og så extacy. osv.

Legger også til at grunnen til at loven blir svertet av å kriminalisere hasj, som de sier i videon fra youtube, er jo frdi den ikke håndheves. Om man hadde kastet alle hasjrøykere i fengsel hadde de nok sluttet ganske raskt.

Endret av aluxez
Lenke til kommentar
er det negativt å ha en gi faen holdning?

hvis noen er tilfreds med å leve et simpelt liv i selskap med den gode urt så synes jeg de skal få lov til det, så lenge de ikke skader andre med-mennesker.

de skader andre i form av å ikke arbeide etc.

Går det an!

dessuten er det et skritt i gal retning. Hva blir det neste? at kokain er lovlig? og så extacy. osv.

På hvilken måte tror du det å kaste kokain og extacy brukere i fengsel hjelper noen som helst?

Les også litt mer om hva du bruker som eksempel. Kokain er riktignok ikke så bra å få i seg, men ren MDMA (ikke falsk extacy med speed og all slags dritt) er ikke noe særlig farlig så lenge det ikke misbrukes.

Legger også til at grunnen til at loven blir svertet av å kriminalisere hasj, som de sier i videon fra youtube, er jo frdi den ikke håndheves. Om man hadde kastet alle hasjrøykere i fengsel hadde de nok sluttet ganske raskt.

Vær så snill! Det var sarkasme, sant? ..... sant?

Tror du virkelig at å "kaste alle hasjrøykere i fengsel" vil hjelpe? Det blir for naivt. Fra et fredelig liv på sofaen til voldtekt i fengsel. "For ditt eget beste", indeed.

Grunnen til at loven blir svertet er fordi folk vet den er noe rent sprøyt. Les, eller se dokumentaren i mitt tidligere innlegg, om hvordan marijuana ble forbudt. Det har ingenting med helsen til folk å gjøre.

Lenke til kommentar
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-p...hp?artid=527095

Jeg synes dette er et flott forslag selv om det såklart er helt umulig å få gjennomslag for, spesielt legaliseringen av de letter narkotiske stoffene, pga FN.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-p...hp?artid=527112

Sponheim har valgt å kalle forslagene useriøse og støtter ikke opp under ungdomspartiet i det hele tatt. Jeg kan skjønne at det politisk ukorrekt å støtte forslagene men synd alikavel. Venstre har jo heldigvis en noe liberal linje på rusproblemer uansett da.

Hva dere synes om Unge Venstres forslag og argumenter? Og hva dere synes om sponheims avvisning?

Jippi...! :new_woot::thumbup::tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...