Gå til innhold

Unge Venstre vil legalisere Cannabis, Khat og Bordeller

Unge Venstres forslag om legalisering  

194 stemmer

1. 1. Er du for legalisering av Cannabis?

• Ja
      127
    • Nei
      53
    • Vet ikke/ingen formening
      14
  2. 2. Er du for legalisering av bordeller?

• Ja
      118
    • Nei
      43
    • Vet ikke/ingen formening
      33

Anbefalte innlegg

Frigata,

Nei, men hvis man starter med et ulovlig rusmiddel, så har man sannsynligvis vært innom de lovlige som røyk og alkohol også. Dette er egen synsing siden jeg ikke har tall på det.

Det var ikke noe urimelighet i innlegget hvis du ser det i forhold til svaret jeg gav til aluxez.

Endret av thrice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var dette med årsakssammenheng, da. At mange går med paraply når det regner, betyr ikke at det vil begynne å regne hvis man åpner paraplyen.

At mange som går på tyngre stoffer, har røkt hasj, er sikkert ikke tvilsomt. Men det er ikke dermed sagt at risikoen for å begynne med tyngre stoffer er større om man røyker en joint. F.eks. anser jeg det som svært usannsynlig at jeg noen sinne vil begynne med heroin. Og sannsynligheten for dette er akkurat den samme selv om jeg av en eller annen grunn skulle finne på å røyke en joint.

Årsaken til at mange som driver med tyngre stoffer har røkt hasj, er nok heller at de tidlig har begynt å vanke i et dårlig miljø, samt at de har en lav terskel for å begynne med stoff generelt.

Lenke til kommentar
Hvorfor er narkomane uskyldige? De vet meget godt hva som skjer, likevel setter de den første sprøyta, så en til, og enda en..

Å tro at mennesker begynner med heroin på samme måte som andre begynner å drikke alkohol før de er 18 er ufattelig naivt. Det finnes knapt en annen gruppe enn narkomane som har så enorme psykiske problemer. Hvis du virkelig tror noe slikt vil jeg be deg å faktisk gå ut i gata og snakke med noen av de tungt belastede (ta gjerne en prat med de som selger =OSLO osv) og spør de om de selv valgte av helt fri vilje å sette den første sprøyta.

Lenke til kommentar
I tillegg kan det utløse latente psykoser som schizofreni tidligere enn du egentlig skulle fått det etter et veldig høyt forbruk over lengre tid.

En ting som er litt interessant , men dere får sjekke om det stemmer. Gidder ikke å finne "kilder" dere mener er bra nok. Hvorfor? Av og til virker det som at noen kun stoler på kilder\forsking som bekrefter at det dere mener er riktig\sant.

Det finnes ikke noe forskning som beviser at man kan få schizofreni, eneste er at en % andel av folk som røyker er utsatt for det.

Dette er på ingen måte bevis for at man kan få schizofreni av hasj direkte, men det kan tydes slik. Viss man ønsker det.

Slik tyder stat osv det.

Forskningen kan og tyde på at folk med psykiske problemer misbruker rus lettere enn en normal person. I dette tilfellet, bruker cannabis som selvmedisinering.

Hvor mange % av alle rusmisbrukere\avhengige har psykiske problemer. Hvor mange hadde dette før de begynte å ruse seg.

Noen som vet?

Og på hvilken måte rettferdiggjør man ett forbud ut ifra dette.

Folk med psykiske problemer får ikke akkurat hjelp lettere nå, heller ikke avhengige. Forbud bringer med seg mange konsekvenser som også blir brukt som argumenter for å opprettholde det. Det blir bare sjeldent vinklet slik, selv om det burde få mer oppmerksomhet..

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Vel hadde det vært en stemmegiving fra denne debatten ville det vært legalisert for lenge siden ;)

Det som er synd er at det er lenge igjen til vi ser legalisering her, jeg tror ikke det har engang vært oppe til debatt i Stortinget.

Meget mulig det blir sett på som politisk selvmord.

Spesiellt moro er det når folk som røyker hasj...eller sniffer cocain..og som sitter på tinget..fortsatt stemmer imot...

Er det en slags selvpining...flagellant heter det tror jeg?

Lenke til kommentar

Greia er at dem siste 20 åra så har regjeringa blitt såpass pusete at dem ikke greier å ta et jævla standpunkt på ting som er i "gråsonen". Dem tror alt funker bra som det er, og dem er såpass redde for å miste stemmer blant gamle paranoide husmødre at det går foran all forskning og sannhet. Får vi en ny regjering som tør å vise at dem er regjering, og ikke ola normanns lille pusekatt så blir det nok en bedre narkotikapolitikk her til lands

Lenke til kommentar
Får vi en ny regjering som tør å vise at dem er regjering, og ikke ola normanns lille pusekatt så blir det nok en bedre narkotikapolitikk her til lands

At narkotika blir lovlig er det god politikk? grunnen til at partier som er for det aldri er i regjering er vel god nok grunn til å aldri innføre det? jeg vet i hvert fall at jeg ikke vil at mine skattepenger skal brukes til å tilrettelegge til narko-bruk.

Lenke til kommentar
At narkotika blir lovlig er det god politikk? grunnen til at partier som er for det aldri er i regjering er vel god nok grunn til å aldri innføre det? jeg vet i hvert fall at jeg ikke vil at mine skattepenger skal brukes til å tilrettelegge til narko-bruk.

At cannabis blir lovlig er etter min mening god politikk ja, rett og slett fordi det hverken skader brukeren eller omgivelsene.

Vil du heller at skattepengene dine skal gå til politioppfølging av cannabis-saker, inkluderende advokater til begge parter, fengselsopphold, avhører og ressurser som kunne vært brukt på dem som faktisk skader samfunnet?

Folk som tror forbinner cannabis med syreskadede menn på Oslo S bør sette seg mer inn i saken før dem tar et standpunkt

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

Det er nok ikke dine skattepenger som vil bli brukt til å behandle misbrukerne. Om cannabis hadde blitt legalisert, ville det vært store avgifter på det som betalte dette.

@Janster: Det vil være naivt å tro at det ikke kommer til å koste noe. Det er alltid noen som ikke kan styre seg, blir avhengige og trenger hjelp til å slutte.

Lenke til kommentar

Helt enig med deg PepsiCo. Det vil nok bli færre tunge narkorikamisbrukere, og det er det som er det dyreste å rehabilitere. Samtidig vil cannabisbrukerne betale skatt på det de kjøper, noe som vil gi Staten enda mer penger å bruke på de som trenger hjelp.

Lenke til kommentar
I tillegg kan det utløse latente psykoser som schizofreni tidligere enn du egentlig skulle fått det etter et veldig høyt forbruk over lengre tid.

En ting som er litt interessant , men dere får sjekke om det stemmer. Gidder ikke å finne "kilder" dere mener er bra nok. Hvorfor? Av og til virker det som at noen kun stoler på kilder\forsking som bekrefter at det dere mener er riktig\sant.

Det finnes ikke noe forskning som beviser at man kan få schizofreni, eneste er at en % andel av folk som røyker er utsatt for det.

Jeg skrev aldri at man får schizofreni av cannabis, men at det øker for at det skal utløses hvis du har anlegg for det.

http://www.dagbladet.no/dinside/2002/11/22/354503.html

Lenke til kommentar

Vel, det største problemet i den gaten er at hasj ikke kan legaliseres per se pga FN. Det kan dog avkriminaliseres, slik det er gjort i england og i nederland. Det vil i teorien da koste samfunnet noe penger om bruken økes, siden man ikke kan sette avgifter og slikt på det, men erfaring fra nederland og england tilsier jo at den totale bruken, også av tyngre stoffer går ned.

Lenke til kommentar
Jeg skrev aldri at man får schizofreni av cannabis, men at det øker for at det skal utløses hvis du har anlegg for det.

http://www.dagbladet.no/dinside/2002/11/22/354503.html

Sånn er det med alt: har man epilepsi bør man ikke kjøre bil, har man diabetes bør man ikke få i seg sukker. Har man psykiske plager bør man derfor ikke røyke cannabis.

Nettopp. I den sammenheng hadde man kommet mye lengre med faktaopplysninger, enn med "demonisering" av stoffet.

Et innlegg i Aftenposten ang. prostitusjon som tar opp et par viktige elementer i debatten!

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article2715202.ece

Lenke til kommentar
Får vi en ny regjering som tør å vise at dem er regjering, og ikke ola normanns lille pusekatt så blir det nok en bedre narkotikapolitikk her til lands

Jeg henviser til et av mine tidligere innlegg hvor jeg viser at (tobbaks)røykere i dag betaler tilsammen mer enn til statskassen enn de forårsaker utgifter, og betaler derfor for de kostnadene de har ovenfor samfunnet. Akkurat dette kan gjøres ved cannabis også. Gateprisene ligger på rundt 100,- grammet, hvor profitten er skyhøy. Her er det mulig å ta denne profitten til inntekt til staten. I samme slengen stopper vi jo også disse pengene til å gå til organisert kriminalitet.

Lenke til kommentar

narkotika er dyrt. det er det bare å fastslå. Men økt tilgjengelighet vil det selvssagt bli flere brukere. Vil dette føre til mer vinningkriminalitet for å få penger til dop? jeg tror det ja. mange narkomane er ikke i jobb, og de må stjele for å få rå til dop. Med mer tilgjengelighet ville det altså bli mer kriminalitet. Den vanlige mann hadde nok klart å styre seg, men det er altfor mange som ikke klarer det til at vi skal kunne utsette de for det.

Lenke til kommentar
narkotika er dyrt. det er det bare å fastslå. Men økt tilgjengelighet vil det selvssagt bli flere brukere. Vil dette føre til mer vinningkriminalitet for å få penger til dop? jeg tror det ja. mange narkomane er ikke i jobb, og de må stjele for å få rå til dop. Med mer tilgjengelighet ville det altså bli mer kriminalitet. Den vanlige mann hadde nok klart å styre seg, men det er altfor mange som ikke klarer det til at vi skal kunne utsette de for det.

Jeg kunne sagt det samme om sigaretter. cannabis inneholder heller ikke nikotin, så man blir ikke avhengig av det på samme måten. Man kan derimot få et savn av rusen, men jeg tror ikke folk kommer til å begynne å stjele for å få seg en joint. Ihvertfall ikke noe mer enn det allerede gjøres

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...