Gå til innhold

Unge Venstre vil legalisere Cannabis, Khat og Bordeller

Unge Venstres forslag om legalisering  

194 stemmer

1. 1. Er du for legalisering av Cannabis?

• Ja
      127
    • Nei
      53
    • Vet ikke/ingen formening
      14
  2. 2. Er du for legalisering av bordeller?

• Ja
      118
    • Nei
      43
    • Vet ikke/ingen formening
      33

Anbefalte innlegg

Økt frihet for en person kan være et tragedie for en annen. Vi må verne personer som er i faresonene for å utvikle hasjmissbruk og

folk med redusert selvkontroll som kan se hasj som løsningen på sine problemer, disse vil ikke være tjent med frihet fordi de kan ikke styre den.

Fremdeles er det slik at det eneste godtatte synspunktet hos enkelte er at det beste for misbrukerne er forbud. Dette er ikke det eneste standpunktet. Foreningen for Human Narkotikapolitikk (www.fhn.no) er en interesseorganisasjon for både brukere og pårørende. De holder paroler som "Stans krigen mot narkotika! Angrepene er uten presisjon og rammer uskyldige medisinavhengige og rekreasjonsbrukere". Dette bør respekteres i en debatt, selv om verken Sponheim eller enkelte forumbrukere ikke vil annet enn å latterliggjøre argumentene. Vi trenger å komme forbi sandkassenivået der vi bare slenger dritt og ikke snakker.

Takk til de som kommer med relevante harde fakta her! Jeg vet at jeg kan bli bedre på det. Andre har svart på det meste du tok opp, Rebel, men for å svare på sitatet mener jeg at vi både kan verne personer og ha frihet samtidig. Frihet koster, men det gjør også et forbud.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du klager igjen på bruken av hasj. Beklager å måtte fortelle deg det igjen, men kriminalisering fjerner ikke bruken. Faktisk så forteller statistikken et helt motsatt bilde.

Jeg tror ikke under noen omstendigheter at legalisering av hasj vil føre til mindre forbruk, tror du det?

Du prater også om disse ungdommene som sliter. Og ja, de har et problem. Avhengighetsproblemer kan man få av nesten hva som helst. Jeg kjenner mange som er avhengige av WoW, internett, kaffe, tobakk, fart, fastfood, cola, etc, etc, etc. Man kan ikke forby noe fordi noen får problemer av det, man må heller hjelpe de som får problemer, noe som iallefall med lettere narkotiske stoffer er i et ekstremt mindretall.

For det første: fart er ulovlig. I hvert fall hvis det du sikter til er råkjøring.

Å være avhengig av internett er ikke like skadelig for kroppen som å være avhengig av hasj, synes du?

Andelen av de som bruker hasj, som får problemer med det er veldig høy. Bare noen tusen i norge er avhengig av fart, selv om vi har 3 millioner sjåfører. Mens med hasj vil jeg tro raten er ganske mye høyere. Jeg har ingen eksakte tall, men av de som røyker hasj jevnlig, tror jeg rundt en tredjedel får så store problemer at det vil gå utover livskvaliteten. Bare min mening selvsagt, men det er da et ganske godt poeng?

Lenke til kommentar

Tror jeg setter strek for mitt bidrag i debatten, å besvare alle motdebatantene i denne debatten er dessverre for tidkrevende. Jeg har ivertfall fått fram mitt syn i denne debatten og må si meg fornøyd med det.

Og til de som tror at jeg har heist opp det hvite flagget, jeg står 100% for det jeg har sagt. :)

Lenke til kommentar
Jeg har ingen eksakte tall, men av de som røyker hasj jevnlig, tror jeg rundt en tredjedel får så store problemer at det vil gå utover livskvaliteten. Bare min mening selvsagt, men det er da et ganske godt poeng?

Hvis du ikke har eksakte tall eller erfaring fra det virkelige liv foreslår jeg at du ikke trekker inne synsing i en debatt. Jeg har heller ikke tall, men av egen og venners erfaring så får ikke 1/3 av de som røyker hasj en gang i blant psykiske lidelser eller nedsatt livskvalitet. At ditt syn er bygd opp på anti-propaganda og fordommer er trist. Hvis du er interessert i debatten rundt cannabis vil jeg anbefale deg å lese litt om bakgrunnen for forbudet i USA som ble videreført til resten av verden. I tillegg kan det være greit å lese avhandlinger som ikke er finansiert eller styrt av de konservative.

Lenke til kommentar
Du klager igjen på bruken av hasj. Beklager å måtte fortelle deg det igjen, men kriminalisering fjerner ikke bruken. Faktisk så forteller statistikken et helt motsatt bilde.

Jeg tror ikke under noen omstendigheter at legalisering av hasj vil føre til mindre forbruk, tror du det?

En legalisering kan drive forbruket opp, kanskje også flere utvikler problemer. Dette er ikke noe selvsagt scenario. Noe av poenget er at man kan jobbe aktivt mot misbruk og for å hjelpe personer med et rusproblem, i et system som tillater bruk. Praktisk sett er friheten til å ruse seg på hva som helst allerede til stede. Spørsmålet er om kontrollerte forhold er noe vi ønsker, eller ikke.

Noe vi også må være klar over er at Amsterdam tiltrekker seg mye turister på grunn av situasjonen i landene rundt. Et slikt turiststed kan fort bli mer dopromantiserende, enn terapeutisk. Skulle Norge unngå noe slikt måtte vi gjort tilbudet eksklusivt for statsborgere, ellers måtte legaliseringen skje samtidig i andre land.

Misbruksproblematikken må ses i en større sammenheng. Når det blir mer åpenhet om forbruket, vil det være mulig å snakke om skadereduksjon og tiltak for å motvirke rusmisbruk på en helt annen måte enn i dag.

Og til Rebel-Rider med sjørøverflagget oppe: det minste du kan gjøre for din motdebattant er å si hvorfor samfunnet ikke kan gjøre en bedre jobb for rusmisbrukere samtidig som stoffet flyttes fra de kriminelles til statens hender. :)

Lenke til kommentar

Aluxez: Du sier jo her at tallene dine bare er gjetninger. Hvorfor ikke bruke de faktiske tallene som er blitt presentert her i tråden. Statistikk viser at avkriminalisering har senket misbruket noen plasser (calefornia og nederland) og forbruket noen plasser (england). Har aldri sett tall som viser til det motsatte. Nederland har noe mer brukere enn gjenomsnittet i EU ja, men de har mye mye mindre misbruk, også av sterkere stoffer.

Å være avhengig av internett er ikke like skadelig for kroppen som å være avhengig av hasj, synes du?

Tja, jeg vet ikke om tilfeller der hasj har drept folk. Men vet om tilfeller der avhengighet av internett og wow har drept folk. Har vært i nyhetene om flere asiater som spiller så mye at de glemmer å spise, etc. og dør. Er litt satt på spissen ja, men du skjønner poenget mitt.

At 1/3 får problemer er et tall tatt så ut i fra løse lufta som du får det. De eneste studiene jeg har sett på dette viser til at kanskje så mye som en promille får psykiske problemer av hasjen og da er det som regel latente psykiske sykdommer inne i bildet fra før av. Tung bruk av hasj vil såklart være skadelig akkurat som med alle andre rusmidler.

Lenke til kommentar
Har aldri hørt noen som har fått problemer av cannabis. Verre med LSD, amf, cola, osv

Det har sine helsemessige plager. Høyt forbruk over tid gjør at dagene går i ett og at du blir sløv. Du kan også få "noia", men dette vil jeg påstå skyldes like mye stigmatisering og forbud som selve stoffet. I tillegg kan det utløse latente psykoser som schizofreni tidligere enn du egentlig skulle fått det etter et veldig høyt forbruk over lengre tid.

Det skal dog sies at hvis man kutter ut/kutter ned på forbruket vil plager med hukommelse og sløvhet forsvinne av seg selv.

Lenke til kommentar
Har aldri hørt noen som har fått problemer av cannabis. Verre med LSD, amf, cola, osv

Det har sine helsemessige plager. Høyt forbruk over tid gjør at dagene går i ett og at du blir sløv. Du kan også få "noia", men dette vil jeg påstå skyldes like mye stigmatisering og forbud som selve stoffet. I tillegg kan det utløse latente psykoser som schizofreni tidligere enn du egentlig skulle fått det etter et veldig høyt forbruk over lengre tid.

Det skal dog sies at hvis man kutter ut/kutter ned på forbruket vil plager med hukommelse og sløvhet forsvinne av seg selv.

Det er bra du nevnte det. Grunnen til at man får noia er fordi det er ulovlig. Man trenger ikke bekymre seg for om man er sløv og går rundt med røde øyne om det ikke hadde vært ulovlig og folk hadde hatt fordommer mot det.

Lenke til kommentar
Man trenger ikke bekymre seg for om man er sløv og går rundt med røde øyne om det ikke hadde vært ulovlig og folk hadde hatt fordommer mot det.

Tror du at legalisering vil knipse vekk alle fordommer? Folk har fortsatt fordommer mot dem som drikker for mye, selv om det er lenge siden det (igjen) ble legalisert. Dophuer vil nok alltid være gjenstand for fordommer, og med god grunn.

Derimot ville nok mye av stigmatiseringen av de som bruker en gang i blant forsvinne.

Lenke til kommentar
Tja, jeg vet ikke om tilfeller der hasj har drept folk.

De fleste sprøytenarkomane begynte nok med hasj før de brukte heroin etc. Det jeg lurer på er hvordan man skal få stoppet dop-misbruket når det er lovlig?

når man ser 40 år gamle narkomane selge gress til attenåringer som "har en gøy helg" så skal ingen bry seg? i samfunnet skal man beskytte de svake. De som er narkomane er uten tvil de svake.

Lenke til kommentar

De fleste sprøytenarkomane begynte nok med hasj før de brukte heroin etc. Det jeg lurer på er hvordan man skal få stoppet dop-misbruket når det er lovlig?

når man ser 40 år gamle narkomane selge gress til attenåringer som "har en gøy helg" så skal ingen bry seg? i samfunnet skal man beskytte de svake. De som er narkomane er uten tvil de svake.

De fleste begynner med tobakk før de begynner med hasj. For ikke å snakke om alkohol. En annen ting er at statistikk viser at 90% av sprøytenarkomane spiser kneip med jevne mellomrom. La oss forby kneip!

Lenke til kommentar

aluxez,

Hva tror du er årsaken til at folk som prøver hasj av og til starter med sterkere stoffer også? Ligger det i selve stoffet at når man har blitt høy en gang, så får man lyst til å sette et skudd, eller er det fordi man blir eksponert for tyngre miljøer når man kjøper? Det er en mindre prosentandel av brukere av cannabis i Nederland enn i USA, og USA er en av de landene som fører en veldig aktiv "war on drugs" politikk. Jeg kan også meddele at bruk av tyngre stoffer er lavere i Nederland enn i mange andre land.

http://www.drugwarfacts.org/thenethe.htm

Jeg anbefaler deg også at du leser her!

http://www.drugwarfacts.org/marijuan.htm

Det er mange enkle fakta setninger om bruk.

En litt morsom sak

The DEA's Administrative Law Judge, Francis Young concluded: "In strict medical terms marijuana is far safer than many foods we commonly consume. For example, eating 10 raw potatoes can result in a toxic response. By comparison, it is physically impossible to eat enough marijuana to induce death. Marijuana in its natural form is one of the safest therapeutically active substances known to man. By any measure of rational analysis marijuana can be safely used within the supervised routine of medical care.:

Source: US Department of Justice, Drug Enforcement Agency, "In the Matter of Marijuana Rescheduling Petition," [Docket #86-22], (September 6, 1988), p. 57.

Jeg synes derfor poteter skal bli ulovlig!

Endret av thrice
Lenke til kommentar

Ikke det smarteste jeg har hørt.

1. Hvordan vet du at de fleste begynte med hasj før heroin. Og hvis så er tilfelle, hvorfor tror du det er slik?

2. Er folk som røyker hasj narkomane?

Lenke til kommentar
jeg mener ikke at hasj fører til heroin nødvendigvis, men det er da ett skritt nærmere i forhold til tobakk, synes dere ikke?

Kanskje det, men ønsker du virkelig å ha en stat som går inn og legger inn forbud mot alt bare fordi ett lite fåtall ikke er voksne nok til å ta ansvar for egne handlinger? Forby pengespill fordi noen er idioter og kaster bort alt de eier, forby alkohol og narkotika fordi noen ikke greier kontrollere bruken sin, osv, osv. Hva blir det neste? Forby usunn mat fordi det gjør folk som spiser for mye av det feite? Dette er iallefall ikke ett samfunn jeg ønsker å leve i.

Lenke til kommentar
jeg mener ikke at hasj fører til heroin nødvendigvis, men det er da ett skritt nærmere i forhold til tobakk, synes dere ikke?

Det er ikke noen forskningsresultater som indikerer at hasj er et "gateway drug" til noe annet. Men det skal dog sies at sannsynligvis har de som røyker hasj også prøvd alkohol og nikotin/røyk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...