Gå til innhold

[Løst]D: partisjon plutselig borte etter formatering.


Anbefalte innlegg

Hei! Kan først begynne med at jeg hadde Windows vista, og en HDD på 475 GB. Etter en stund fjernet jeg Vista og la inn XP. For og så etter en stund kjøre dualboot, for og så deretter fjerne vista. Så jeg kunne bruke D: partisjonen til spill osv. Så i dag formaterte jeg PC-en (Og la inn Vista), formaterte bare C: Partisjonen. Og nå er plutselig D: partisjonen borte, finner den ikke. Og synes det er veldig rart at den bare er forsvunnet i løse lufta. Kan og si at PC-en lagde en mappe som heter Windows.OLD der jeg har stortsett alle filene fra C: partisjonen før jeg formaterte.

 

Kanskje ikke godt forklart nok, men jeg får heller svare på eventuelle spørsmål.

Endret av viking665
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kunne først trene litt på å lage skjermbilder. Liten vits i å vise hele skrivebordet, og utelate deler av diskbehandling.

Hold nede Alt knappen når du trykker på PrintScreen knappen, så tar du bilde av bare det vinduet som har fokus.

 

Så bør vi kanskje se på detaljene i partisjonstabell og bootsektor.

Last ned denne filen og kjør programmet (høyreklikk på MBRlister.exe og velg 'Kjør som Administrator').

Legg MBRlist.txt og BPB0list.txt filene som vedlegg i svaret.

http://home.online.no/~paulsen8/MBRlister.zip

Lenke til kommentar

Det har tydeligvis skjedd noe seriøst galt. Det ser ut som backup bootsektor for første partisjon er overskrevet, og det ble lesefeil for andre partisjon.

Ikke godt å si hva som har skjedd, slikt skjer ikke bare fordi man formaterer og installerer på nytt.

Eneste jeg kan foreslå er å prøve et recoveryprogram, som GetDataBack eller Recuva. Da sjekker du om filene dine finnes.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe feil med disken din.

Det har tydeligvis..som hårek sier…skjedd noe galt.

Det er ikke vanskelig å forstå hva det har skjedd, men det krever litt arbeid for å bekrefte i hvilken rekefølge det har skjedd, og at en utvidet partisjon med en logisk volume, var kanskje årsak til alt dette, men med veldig god hjelp fra deg.

 

Men fra den informasjon som du har fremlagt, går det klart fram at:

 

-den første partisjon er faktisk ikke i takt med bootsector. Den er større enn det burde være, i partisjons tabellen.

Du har 539350182 sectors i partisjons tabell

Du har 539343376 sectors i bootsector

 

Dvs at den er ca 6706 sectors for mye.

 

Så riktig verdi i partisjons tabell burde være:

3f 00 00 00 11 ba 25 20

og ikke

3f 00 00 00 a6 d4 25 20

 

Når det gjelder partisjon 2

 

-den er ikke i takt med bootsector

Du har 437439234 sectors i partisjons tabell

Du har 437426175 sectors i bootsector

 

Dvs at den ca 13059 sectors for mye.

Så riktig verd i partisjons tabell burde være:

50 ba 25 20 00 98 12 1a

og ikke

00 0c 25 20 02 cb 12 1a

 

Det viser seg at partisjon nr 2 starter lenger før partisjon nr 1 på selve disken din.

Det er ikke mulig, det er overlapping.

Jeg vet ikke hvor mye du kan og dermed prøve å se om det er mulig å fikse noe slik.

Så uansett, se om du kan få noe data med noe recovery program. Du må ha en fysisk hardisk tilgjengelig, slik at du kan kopiere over.

Deretter kan du prøve å …kanskje ordne på det.

Målsetning vil være å få tilbake den D:\, og med det vil det betyr at ..Vista starter kanskje ikke. Men du kan installere den på nytt.

 

vedlegg:

post-90860-1223838784_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hva har du tenkt å gjøre? skal du installere Vista på nytt?

 

I så fall, det kan være greit at du forandre manuelt noe på harddisk sectorene.

 

Da tenker jeg på:

-forandre partitions størrelse på den C:\

-for så deretter å slette den andre partition, før du rebooter. Vi har info om den, så det er greit.

 

På denne måten sikrer vi at Vista partition vil holder seg i riktig nivå, og at den andre område på disken blir ikke skrevet over.

 

Du trenger noe: det er dskprobe.exe og du finner den i din xpCD plate. Søk etter den og kopiere den på skrivebordet.

Du får litt hjelp. (har ikke så mye tid til overs nå,f or å arbeide som jeg ønsker, men vi kan gjøre litt,....hvis du er tilgjengelig og maskinen er enda gående.

 

Etter du har forandret det du skal forandre, og maskinen nekter å starte, så skal du først, starte med Vista plate og velge.....Repair my computer, og autorepair.

 

Etter restart, hvis den ikke starter, så må du bare installere Vista på nytt.

Har du nok plass på den C:\ partition, så du behover vel ikke å formatere. (du skal ikke slette den partition), da vil alt gamelt ligge der. Det for å se om du kan fikse den D:.

Senere du kan da installere Vista på nytt igjen, men med å velge formatering, slik at alt blir borte i den.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...