Gå til innhold

Hardisk hindrer maskinen fra å starte opp

Anbefalte innlegg

Jeg byttet nylig hovedkort til Asus P5Q Pro og ved første oppstart var alt svart. Etter litt prøving fant jeg ut at når jeg koblet ut den ene av de 3 s-ata diskene jeg bruker startet maskinen helt fint.

Disken er en Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB (sata). Har prøvd den på annen maskin og fungerer som den skal der. Har og kjørt grundig chkdsk på den. Den fungerer på min maskin også dersom jeg plugger den inn i løpet av oppstarten, bare den ikke er med fra starten av. Men dette er litt upraktisk i lengden:)

Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt at noen sata kontrollere går i frø ved å blande sata150/sata300 på samme kontroller.

Dette grunnet hickup i autodetekteringen av sata speed hvis en disk er sata300 og en annen på samme er sata150.

P5Q har 6 SATA porter. Disse er kontrollert av tre "kontrollere" .

Også derfor man kan se i BIOS at det refereres til SATA master og slave , selv om dette ikke må blandes sammen med slik det er på P-ATA.

Port 1&2 Kontroller 1

Port 3&4 Kontroller 2

Port 5&6 Kontroller 3

Prøv med å ha Diamondmax 9 (sata 150) disken alene på en av de tre.

Lenke til kommentar

Takker for gode svar, men får desverre ikke hardisken igang.

Prøvde å starte med DiamondMax alene på en av porten, og deretter koblet til som eneste hardisk, men får kun svart skjerm. Virker som hovedkortet ikke liker denne hardisken :ermm:

Har siste hardware oppdates og den brukes ikke som boot disk. Kabelen er også i orden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...