Opstad Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Jeg er interesert i å vite folks mening om Mac er en PC eller bare Mac. Den siste tida har jeg nemlig omgitt meg med folk som er overbevist om at Mac ikke er en PC, og de blir rett og slett sinte når jeg sier at Mac er en PC. Dette vil jeg endre på, hvis mulig. PC er jo forkortelsen for Personal Computer eller Personlig Datamaskin som det heter på norsk. Og dermed mener jeg at Mac er en pc. Mac er bare et merke som f.eks dell eller liknende. Eneste forskjellen på Mac og Dell er at det er forskjellige operativsystemer. For meg virker det som at hvis Dell hadde hatt monopol på Windows så hadde folk begynt å kalle Dell for kunn Dell, og nekte for at det er PC. På samme måte som Appel har Mac installert på sine PC-er. Er det noe i det jeg sier eller ikke? Hva synes dere? Beklager hvis det er noen skrivefeil.. Har Dysleksi...(lese- skrivevansker for de som ikke vet hva dysleksi er) Lenke til kommentar
bowardsen Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Hvis man ser på ordet og dets helt konkrete betydning, så er Pc en persnal computer. Og da er det ikke feil og si at mac er en pc. Dernest er det vel slik at veldig mange har en slags felles enighet om at pc er en datamaskin som kjører Microsoftbasert OS, så man kan si at det er en slags norm blant folk at pc er microsoft-baserte maskiner, mens MAC er MAC. Og så er spørsmålet: Sånn rent teknisk, hva skal til for at vi kan definere noe for å være en datamaskin? Så hvis man finner ut at både microsoft-baserte maskiner og Apple-baserte maskiner kan ha fellesbetegnelsen datamaskin, så må det vel gå an og kalle de for pc'er også? Så blir det kanskje riktigere å kalle maskinene: Vistabasert PC, Linux-basert PC, OS X-basert pc etc. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Mac bruker samme hardware som "PC-er", den eneste forskjellen jeg ser det er at Mac er de eneste som tillater kjøring av OSX. OSX kjører egentlig også på vanlige PC-er hvis du fikler litt, det er bare Apple som legger inn sperrer på det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Dette er vel mer utav historisk betydning at Apple's maskiner ikke har fulgt det som var det godkjente standarden/kriterier som lå til grunn for å kalle det en "PC". Har vel vært diskusjoner når Apple valgte Intel prosessorer om de da faktisk oppfyller kravene allikevel, og kan kalle det "PC" (Rett meg gjerne om jeg tar feil her..) Selv så bruker jeg ordet PC som en fellesbetegnelse på datamskiner uavhengig av hva som sitter inni. Dette er vel også den almenne oppfatningen, og jeg ser ikke noen grunn for å la meg irritere av sånt. Hvis de du omgir deg blir oppriktig sint av sånt, bør du vurdere venner som får seg ut litt oftere.. Lenke til kommentar
buitre Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Mac er en PC produsert av Apple computers. Forskjellen mellom en en Mac og andre maskiner er at produsenten har valgt en end to end modell( helhetsløsning), der de lager PC og OS selv. Personlig bruker jeg Macbook Pro, men har ingen problemer med å kalle maskinen for en PC. Lenke til kommentar
Opstad Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2008 Takk for deres innspill. Dette klarnet opp og bekreftet mine mistanker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå