Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg vil slette fra en tabell, men ha med andre tabeller i WHERE...

Ved SELECT ville det sett slik ut:

mysql_query("SELECT * FROM treningPamelding, treningSpec WHERE treningPamelding.spillerId = $spillerId AND treningSpec.treningId = $treningId AND treningPamelding.treningSpecId = treningSpec.treningSpecId")

, men hvordan blir dette med DELETE?

Ønsker å slette alt fra "treningsPamlding" som har en treningPamelding.treningSpecId som matcher treningSpec.treningSpecId. Fra denne tabellen skal treningId være en bestemt id... (treningSpec.treningId=$id)

Vil altså ikke slette noe treningSpec!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville løst det ved å hente ut alle id'ene ved hjelp av spørringen du selv foreslår, nemlig SELECT ... og bruk disse til å slette.

SELECT treningPamelding.id FROM treningPamelding, treningSpec WHERE treningPamelding.spillerId = $spillerId AND treningSpec.treningId = $treningId AND treningPamelding.treningSpecId = treningSpec.treningSpecId

Disse concater du og bruker i en delete-spørring.

'DELETE FROM treningPamelding WHERE id IN (' . join ( ', ', arr[] ) . ')'

Litt psuedo-kode her du sikkert må sette deg inn, men du kommer gjennom. Ikke nøl med å spørre videre!

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/com...tml#function_in

http://no2.php.net/join

(Jeg har gått utifra at du bruker PHP med MySQL.)

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
Jeg ville løst det ved å hente ut alle id'ene ved hjelp av spørringen du selv foreslår, nemlig SELECT ... og bruk disse til å slette.

SELECT treningPamelding.id FROM treningPamelding, treningSpec WHERE treningPamelding.spillerId = $spillerId AND treningSpec.treningId = $treningId AND treningPamelding.treningSpecId = treningSpec.treningSpecId

Disse concater du og bruker i en delete-spørring.

'DELETE FROM treningPamelding WHERE id IN (' . join ( ', ', arr[] ) . ')'

Eller slik:

DELETE FROM treningPamelding WHERE id IN (SELECT treningPamelding.id FROM treningPamelding, treningSpec WHERE treningPamelding.spillerId = $spillerId AND treningSpec.treningId = $treningId AND treningPamelding.treningSpecId = treningSpec.treningSpecId)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...