Orwandel Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Hei, Jeg vil først si at jeg er ikke kristen. For enkelhets skyld, la oss kalle meg ateist. I mang en diskusjon med kristne har jeg en del inntrykk av hva de tror på. Men blir overrasket over hvor mange som velger ut kun enkelte deler av bibelen, or forkaster andre. Så her er noen spørsmål til moderne kristne, siden definisjonen av kristen tydligvis ikke er den samme som før: Gamle testamentet: Skal det tolkes bokstavlig? Hvor mye av det som står skrevet skal i det hele tatt brukes av en kristen? Er hele det gamle testamentet ubrukelig for en moderne kristen? Hvis du velger ut bare enkelte deler, hvordan i all verden kan du vite hva som faktisk er guds ord og hva som er tull? Hvis det ikke er noen god måte å vite hva som faktisk er hellige skrifter i GT, hvordan kan du i det hele tatt ta noe av innholdet for god fisk? Nye testamentet: Skal det tolkes bokstavlig? Hvor mye kan brukes av en kristen? Hvis du velger ut bare enkelte deler, hvordan i all verden kan du vite hva som faktisk er guds ord og hva som er tull? Hvis det ikke er noen god måte å vite hva som faktisk er hellige skrifter i GT, hvordan kan du i det hele tatt ta noe av innholdet for god fisk? Hvis jeg hadde vært kristen så tror jeg at bibelen hadde vært grunn nok til å hoppe av. Den er så full av selvmotsigelser, uklare opprinnelser, rare oversettelser, og hvordan kan vi stole på evangelistene? Hva med evangelier som ikke kom med (apokryfe evangelier - hva skal vi tro om de?)? Siden de færreste ser ut til å tolke bibelen direkte, er det ofte vanskelig å vite hva dere kristne tror på, or hvordan dere avgjør hva dere skal tro på. Å tro at det eksisterer en gud og en Jesus er vel og bra, men hva tror dere faktisk at disse to har gjort opp gjennom tidene? Og hvorfor har menneskene gått rundt på jorden i 200.000 år FØR gud valgte å vise seg? Takk. Endret 11. oktober 2008 av Aurvan Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Kristne skal ikke følge moseloven. Versene under forklarer det ganske godt: Act 15:5 Men det reiste sig nogen av fariseernes parti som hadde tatt ved troen, og sa: De må omskjæres og bydes å holde Mose lov. Act 15:6 Apostlene og de eldste kom da sammen for å overveie denne sak. Act 15:7 Da det nu blev et skarpt ordskifte, stod Peter op og sa til dem: Brødre! I vet at allerede for lenge siden gjorde Gud det valg iblandt eder at ved min munn skulde hedningene få høre evangeliets ord og komme til troen. Act 15:8 Og Gud, som kjenner hjertene, gav dem vidnesbyrd, idet han gav dem likesom oss den Hellige Ånd, Act 15:9 og han gjorde ingen forskjell mellem oss og dem, idet han ved troen renset deres hjerter. Act 15:10 Hvorfor frister I da nu Gud ved å legge et åk på disiplenes nakke som hverken våre fedre eller vi var i stand til å bære? Act 15:11 Men ved den Herre Jesu nåde tror vi at vi blir frelst, på samme måte som de. Her står det altså at det er ved nåde kristne er frelst, og ved troen er hjertene blitt renset. Og når det står skrevet "åk" så er det altså moseloven som menes, og den er det ingen mennesker som kan følge. Rom 5:20 Men loven kom til forat fallet skulde bli stort; men hvor synden blev stor, blev nåden enda større, Loven ble gitt som et slags lys til Moses, for å vise synden i verden, som er det som gjør at mennesker blir syke og dør. Men det er altså ikke noen vei til frelse, for den syndige naturen i menneskene virker mot Guds lov, siden Guds lov er det motsatte av det naturen vår vil. Derfor førte loven menneskene til fall, selv om den bare beskrev hva de skulle gjøre for å komme tilbake til Gud. Men hva er meningen bak alt dette? Hvorfor gav Gud noe til menneskene som han visste de ville falle i synd av? Rom 11:32 for Gud har overgitt dem alle til ulydighet forat han kunde miskunne sig over dem alle. Rom 11:33 O dyp av rikdom og visdom og kunnskap hos Gud! Hvor uransakelige hans dommer er, og hvor usporlige hans veier! Og der stopper også muligheten til å forklare dette videre. Gud lot menneskene falle i synd, for å kunne frelse dem. Hvorfor tok ikke bare Gud og frelste dem med en gang? Hvorfor har han gjort det på akkurat denne måten (det virker jo en smule innviklet)? Det er spørsmål som det ikke finnes svar på. Så der har du hvertfall forklaringen på sammenhengen mellom GT og NT. Men regner med at det ikke vil være et tilfredstillende svar, men det er hvertfall det eneste jeg kan svare. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) De fleste kristne i Norge er vel protestanter. Den evangelisk-lutherske kirke som vi har her baserer seg mye på Jesus, og dermed det nye testamentet (ikke helt sikker på hvordan det fungerer) Er vel derfor man forkaster så mye fra det gamle testamentet. Endret 11. oktober 2008 av Slettet-p4PIYwb6 Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2008 De fleste i Norge er vel protestanter. Den evangelisk-lutherske kirke som vi har her baserer seg mye på Jesus, og dermed det nye testamentet. Er vel derfor man forkaster så mye fra det gamle testamentet. Det er vel og bra. Men da har jo f.eks. kristne (protestanter) ikke et svar på hvordan verden ble til, siden det står i det gamle testamentet, eller? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Det er vel og bra. Men da har jo f.eks. kristne (protestanter) ikke et svar på hvordan verden ble til, siden det står i det gamle testamentet, eller? Det er sant. Er vel derfor vi ikke har så mange kreasjonister her til lands. Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Kristne skal ikke følge moseloven. Versene under forklarer det ganske godt: Act 15:5 Men det reiste sig nogen av fariseernes parti som hadde tatt ved troen, og sa: De må omskjæres og bydes å holde Mose lov. Act 15:6 Apostlene og de eldste kom da sammen for å overveie denne sak. Act 15:7 Da det nu blev et skarpt ordskifte, stod Peter op og sa til dem: Brødre! I vet at allerede for lenge siden gjorde Gud det valg iblandt eder at ved min munn skulde hedningene få høre evangeliets ord og komme til troen. Act 15:8 Og Gud, som kjenner hjertene, gav dem vidnesbyrd, idet han gav dem likesom oss den Hellige Ånd, Act 15:9 og han gjorde ingen forskjell mellem oss og dem, idet han ved troen renset deres hjerter. Act 15:10 Hvorfor frister I da nu Gud ved å legge et åk på disiplenes nakke som hverken våre fedre eller vi var i stand til å bære? Act 15:11 Men ved den Herre Jesu nåde tror vi at vi blir frelst, på samme måte som de. Her står det altså at det er ved nåde kristne er frelst, og ved troen er hjertene blitt renset. Og når det står skrevet "åk" så er det altså moseloven som menes, og den er det ingen mennesker som kan følge. Rom 5:20 Men loven kom til forat fallet skulde bli stort; men hvor synden blev stor, blev nåden enda større, Loven ble gitt som et slags lys til Moses, for å vise synden i verden, som er det som gjør at mennesker blir syke og dør. Men det er altså ikke noen vei til frelse, for den syndige naturen i menneskene virker mot Guds lov, siden Guds lov er det motsatte av det naturen vår vil. Derfor førte loven menneskene til fall, selv om den bare beskrev hva de skulle gjøre for å komme tilbake til Gud. Men hva er meningen bak alt dette? Hvorfor gav Gud noe til menneskene som han visste de ville falle i synd av? Rom 11:32 for Gud har overgitt dem alle til ulydighet forat han kunde miskunne sig over dem alle. Rom 11:33 O dyp av rikdom og visdom og kunnskap hos Gud! Hvor uransakelige hans dommer er, og hvor usporlige hans veier! Og der stopper også muligheten til å forklare dette videre. Gud lot menneskene falle i synd, for å kunne frelse dem. Hvorfor tok ikke bare Gud og frelste dem med en gang? Hvorfor har han gjort det på akkurat denne måten (det virker jo en smule innviklet)? Det er spørsmål som det ikke finnes svar på. Så der har du hvertfall forklaringen på sammenhengen mellom GT og NT. Men regner med at det ikke vil være et tilfredstillende svar, men det er hvertfall det eneste jeg kan svare. Interessant at du ikke kommer med sitater av Jesus, men støtter deg heller på Paulus og forfatteren av Apostelgjerningene(som for ordens skyld er den samme som skrev Lukas-evangeliet). Matteus 5:18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. 20 Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket. Det er tydeligvis ikke greit for en kristen å vite om han skal høre på Jesus Kristus eller Paulus. Dette betyr ikke at jeg dermed avviser Paulus, men at du velger bibelvers helt vilkårlig, som vel er poenget til trådstarter. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 (endret) Det er vel og bra. Men da har jo f.eks. kristne (protestanter) ikke et svar på hvordan verden ble til, siden det står i det gamle testamentet, eller? Skapelsen var ikke en lov. Norge ble samlet for flere hundre år siden. Få norske lover henger igjen fra den tiden, men landet ble likevel samlet på den tiden og er en del av historien. Hvordan verden ble til er opp til den enkelte kristne som tolker bibelen. Endret 17. oktober 2008 av Zarac Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2008 Det er vel og bra. Men da har jo f.eks. kristne (protestanter) ikke et svar på hvordan verden ble til, siden det står i det gamle testamentet, eller? Skapelsen var ikke en lov. Norge ble samlet for flere hundre år siden. Få norske lover henger igjen fra den tiden, men landet ble likevel samlet på den tiden og er en del av historien. Hvordan verden ble til er opp til den enkelte kristne som tolker bibelen. Hvis en står fritt til å tolke bibelen slik en vil, er den jo i utgangspunktet ganske meningsløs. Så det eneste kristne kan si med sikkerhet, som alle kan enes om, er at verden ble skapt av gud. Detaljer ut over det er opp til hver enkelt kristen å tolke? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 (endret) Slik jeg opplever det plukkes bibelen frem når din hypotetisk rasjonelle kristne person møter motstand av ulik art, så blas det flittig til en kommer over noe som en underbevisst skjønner kan tolkes i den retningen en helst vil uansett og slik kan en, med et selvoppfyllende profeti i ryggen, utføre det en ville gjort uansett ut fra normal folkeskikk, samvittighet, samfunnsmoral og etikk. Dette er i beste fall, i værste fall kan det ende i rene tragedien. Endret 26. oktober 2008 av Jalla Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 jeg har slettet noen innlegg. hold dere sakelige gutter og jenter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5fuTpwTc Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Hele Bibelen er Guds Ord og skal leses bokstavlig. Jesus opphevet ikke det gamle testamentet, men oppfyllte det: "Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve,men for å oppfylle," står det i Matteus-evangeliet kapittel 5, vers 17. Jesus oppfyllte det som loven, slik vi finner den i det gamle testamentet, forventet av oss for at vi skulle leve.Han oppfyllte alle Guds krav til oss ved å sone for all vår synd og skyld da han døde på korset. "Og han er en soning for våre synder, og ikke bare for våre, men også for hele verden." står det i Bibelen. Det gamle og det nye testamentet går overens med hveradre og må leses i lys av hverandre. Det gamle testamentet er fullt av profetier Gud gav til profetene om hva som skulle skje da Jesus kom, og sonet for verdens synder! For eksempel dette: "Se, jomfruen skal bli med barn og føde en sønn, og de skal gi ham navnet Immanuel - det betyr: Med oss er Gud."(Profeten Jesaja, kapittel 7, vers 9.) I Matteus kapittel 1, vers 22 - 23, står det: "Alt dette skjedde for at det skulle bli oppfylt som Herren hadde sagt ved profeten" og så gjentas verset fra Jesaja 7, vers 9. "Hele skriften er inspirert av Gud" sier Bibelen. Her står det altså tydelig at hele Bibelen er Guds Ord! "Og Ordet ble kjød og tok bolig i blant oss. Og vi så hans herlighet, en herlighet som den en enbåren Sønn har fra sin Far, full av nåde og sannhet." (Johannes - evangeliet kap. 1, vers 14.) En annen Messias -profeti fra det gamle testamentet: "Men han ble såret for våre overtredelser, knust for våre misgjerninger. Straffen lå på ham for at vi skulle ha fred , og ved hans sår har vi fått legedom. Vi for alle vill som får, vi vendte oss hver til sin vei. Men Herren lot den skyld som lå på oss alle, ramme ham. Han ble mishandlet og han ble plaget, men han opplot ikke sin munn, liket lam som føres bort for å slaktes, lik et får som tier når de klipper det. Han opplot ikke sin munn. Ved trengsel og ved dom ble han revet bort. Men hvem tenkte i hans tid at det var får vårt folks misgjernings skkyld, plagen traff ham? De gav ham en grav blant ugudelige, men hos en rik var han i sin død, fordi han ingen urett hadde gjort, og det ikke var svik i hans munn." (Jesaja, kapittel 53, vers 5-9.) Les gjerne resten av det kapittelet!! Dette får sin oppfyllelse ved Jesu død på korset. Det står blant av annet om Jesus under forhører hos Pilatus: "Men han svarte dem ikke et ord." til slutt vil jeg hilse med et vers jeg synes er veldig, veldig fint: "Gud er kjærlighet."(1.Johannesbrev kap4, vers 16.) Og det har jeg fått erfare at han er! Ps: anbefaler på det sterkeste å bli kjent med Jesus, og ta imot ham! les i Bibelen! anbefales på det sterkeste! www.bibelen.no Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) "Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve,men for å oppfylle," står det i Matteus-evangeliet kapittel 5, vers 17.Jesus oppfyllte det som loven, slik vi finner den i det gamle testamentet, forventet av oss for at vi skulle leve.Han oppfyllte alle Guds krav til oss ved å sone for all vår synd og skyld da han døde på korset. stopp der. Akkurat der. Enten lyger du nå -- eller så har du ikke lest versene ETTER Matteus 5:17. 5:18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. 20 Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket. Forgå. Forgå betyr: gå til grunne; ødelegges Så. Før jorden er gått til grunne, ødelagt, skal ikke loven gå til grunne. Virkelig. Verset ETTER sitatet ditt, gjør sitatet ditt helt og holdent fullstendig og totalt ubrukelig i saken din. Dessuten er IKKE å OPPFYLLE loven / lovnader det samme som å OPPHEVE. Oppfylle betyr: etterkomme: oppfylle sine forpliktelser; holde: oppfylle et løfte; virkeliggjøre Oppheve betyr: gjøre slutt på; sette ut av kraft De må aldri forveksles. Dessuten er det KUN loven om messias som KAN sies å oppfylles. Profetiene om dommedag, fra det gamle testamentet, er ikke skjedd. Profetiene om et jødisk totem (etter at jødene har tatt Egypt) i Egypt er ikke oppfylt. Jødene har enda ikke okkupert Egypt. Dessuten inrømmes det også at forfatterene av bibelen VET at profetiene om dommens dag ikke er oppfylt; Da det faktiskt står at DOMMEDAG skal komme før lovene i det gamle testamentet skal forsvinne. Dessuten... Var det POSITIVE lover i det gamle testamentet... Lover som forbyr voldtekt av ugifte kvinner. Lover som forbyr mishandling av slaver. Lover som begrenser hvem man kan ha som slaver. Jesus fordømte aldri noensinne slavehold, han berømte faktisk på et tidspunkt en herre som brydde seg om sin slave. Hvis vi skal leve etter Jesus, så er slavehold helt OK, og hvis vi skal forkaste alle de gamle lovene... så er voldtekt og slavemishandling også helt OK -- da Jesus aldri kom med NYE lover. Var Jesus anarkist, siden han etter ditt sigende forkastet alle de gamle lovene uten å etterlate noen nye lover utenom (under sterk tvil) de Ti Bud? Jeg trenger vel virkelig ikke å fortelle deg på hvor mange områder i dag de ti bud er helt ubrukelige? Bare for å nevne noen ting: -Å ta nakenbilder av små barn for salg til pedofile, er helt OK i følge de ti bud. -Å voldta er helt OK, i følge de ti bud. -Innsidehandel? LOL? -Skatteundragelse? -Utryddelse av truede dyrearter? -Indirekte drap av mennesker gjennom lovlig urettferdig handel med statsledere om, for ofrene, viktige ressurser? Men heldigvis så gjelder alle lovene i det gamle testamentet fremdeles. For kristne som tror på bibelen som guds ord. Endret 3. november 2008 av Andre1983 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Det slo meg at siden bibelen kan tolkes kan også de ti bud tolkes. Hva med: "jeg skal ikke slå ihjel.... kona mi, men resten kan jeg slå ihjel?" Du skal ikke stjele.... men LÅNE på ubestemt tid? Du skal ikke lyve.... men du lyver ikke når du ikke sier noe, gjør du vel? Dette kan jo tolkes i hue og ræva og hvorfor gjør de ikke det? En annen pussig ting som ofte slår meg ved disse semi kristne som sier at de ikke bruker gamle testamentet er at de ti bud står jo akkurat der...... Men det er ikke så farlig så lenge det passer med deres tolkning.... Godt resten av verden ikke virker på samme måte som den gjengen der, for da hadde ALT gått til helvette! Lenke til kommentar
RWS Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 "Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve,men for å oppfylle," står det i Matteus-evangeliet kapittel 5, vers 17.Jesus oppfyllte det som loven, slik vi finner den i det gamle testamentet, forventet av oss for at vi skulle leve.Han oppfyllte alle Guds krav til oss ved å sone for all vår synd og skyld da han døde på korset. stopp der. Akkurat der. Enten lyger du nå -- eller så har du ikke lest versene ETTER Matteus 5:17. 5:18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. 20 Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket. Forgå. Forgå betyr: gå til grunne; ødelegges Så. Før jorden er gått til grunne, ødelagt, skal ikke loven gå til grunne. Virkelig. Verset ETTER sitatet ditt, gjør sitatet ditt helt og holdent fullstendig og totalt ubrukelig i saken din. Dessuten er IKKE å OPPFYLLE loven / lovnader det samme som å OPPHEVE. Oppfylle betyr: etterkomme: oppfylle sine forpliktelser; holde: oppfylle et løfte; virkeliggjøre Oppheve betyr: gjøre slutt på; sette ut av kraft De må aldri forveksles. Dessuten er det KUN loven om messias som KAN sies å oppfylles. Profetiene om dommedag, fra det gamle testamentet, er ikke skjedd. Profetiene om et jødisk totem (etter at jødene har tatt Egypt) i Egypt er ikke oppfylt. Jødene har enda ikke okkupert Egypt. Dessuten inrømmes det også at forfatterene av bibelen VET at profetiene om dommens dag ikke er oppfylt; Da det faktiskt står at DOMMEDAG skal komme før lovene i det gamle testamentet skal forsvinne. Dessuten... Var det POSITIVE lover i det gamle testamentet... Lover som forbyr voldtekt av ugifte kvinner. Lover som forbyr mishandling av slaver. Lover som begrenser hvem man kan ha som slaver. Jesus fordømte aldri noensinne slavehold, han berømte faktisk på et tidspunkt en herre som brydde seg om sin slave. Hvis vi skal leve etter Jesus, så er slavehold helt OK, og hvis vi skal forkaste alle de gamle lovene... så er voldtekt og slavemishandling også helt OK -- da Jesus aldri kom med NYE lover. Var Jesus anarkist, siden han etter ditt sigende forkastet alle de gamle lovene uten å etterlate noen nye lover utenom (under sterk tvil) de Ti Bud? Jeg trenger vel virkelig ikke å fortelle deg på hvor mange områder i dag de ti bud er helt ubrukelige? Bare for å nevne noen ting: -Å ta nakenbilder av små barn for salg til pedofile, er helt OK i følge de ti bud. -Å voldta er helt OK, i følge de ti bud. -Innsidehandel? LOL? -Skatteundragelse? -Utryddelse av truede dyrearter? -Indirekte drap av mennesker gjennom lovlig urettferdig handel med statsledere om, for ofrene, viktige ressurser? Men heldigvis så gjelder alle lovene i det gamle testamentet fremdeles. For kristne som tror på bibelen som guds ord. Så når vi ser en kristen som mangler høyre hånden så vet vi at han har levd etter de sinnsyke påbudene i GT og hugget den av da den lurte ham til å nappe litt i løken? Lenke til kommentar
Student of Life Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Bibelen består av mytiskefortellinger! For de som ikke skjønner dette vil det si at det er MYTER. De skal IKKE bli lest bokstavlig. De viser ofte til hvordan en skal leve moralsk riktig. Dvs at det blir en delvis subjektiv oppfattning av hva man leser, som igjen gjør biblen ubruklig for kristne. Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 Bibelen består av mytiskefortellinger! For de som ikke skjønner dette vil det si at det er MYTER. De skal IKKE bli lest bokstavlig. De viser ofte til hvordan en skal leve moralsk riktig. Dvs at det blir en delvis subjektiv oppfattning av hva man leser, som igjen gjør biblen ubruklig for kristne. Det er tydligvis mange som ikke ser det på den måten, så jeg lurer på hvordan de argumenterer for sitt syn. Lenke til kommentar
schtrongl Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Helt kort: Hvordan biblen brukes? 1) Legge press på ting man vil lime sammen 2) Brensel 3) Forsvarsvåpen eller til å slå kristne i hodet med 4) Ballast 5) Sigarettpapir 6) Vise kritne at de er itdioter, med alt som står av tull i den. 7) Lage hauger med konfetti 8) Toalettpapir 9) Papirgjenvinning 10) Øve seg i å lage papirfly, eller Origami Eksempel på #10: Sikkert mye annet også, men kommer ikke på noe i farten.. Edit: 11) Nå som man begynner å få bedre splittesle av Cellulose kan det også bli en fin bio-diesel... Endret 8. november 2008 av galvhus Lenke til kommentar
haswonit Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Gamle Testamentent, greit nok, dere tror ikke på det. Men hva det med Nye Testamentet? Står det ikke mye ræl der også? "Et stort tegn viste seg på himmelen: en kvinne som var kledd i solen, med månen under sine føtter og med en krans av tolv stjerner på hodet. 2 Hun var med barn og skrek i barselsmerter og fødselsrier. 3 Også et annet tegn viste seg på himmelen, en stor, ildrød drage med sju hoder og ti horn. På hodene hadde den sju kroner. 4 Halen rev ned en tredjedel av stjernene på himmelen og kastet dem ned på jorden. Dragen stilte seg foran kvinnen som skulle føde, for å sluke barnet så snart det var født. 5 Da fødte hun et guttebarn som en gang skal styre alle folkeslag med jernstav. Og barnet ble rykket opp til Gud, til hans trone. 6 Men kvinnen rømte ut i ødemarken, til et sted som Gud hadde gjort i stand, og der skulle hun i 1260 dager få den maten hun trengte. 7 Da brøt det ut en krig i himmelen: Mikael og englene hans gikk til krig mot dragen. Dragen kjempet sammen med englene sine, 8 men de ble overvunnet, og det fantes ikke lenger plass for dem i himmelen." Et lite utdrag fra Johannes Åpenbaring. Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Generell lesing av bøker: http://www.wikihow.com/Read-a-Book Lesing av bibelen: http://www.wikihow.com/Read-the-Bible Det må være lov å spøke litt. On-topic: Det er vel nesten like mange bruksmåter som det er folk i verden. De fleste følger vel helst de delene som passer dem. Folk bruker den vel helst som veiledning til hvordan de bør leve livet, i stedet for konkrete instruksjoner. For meg er det bare fiksjonellt lesestoff som kan brukes som underholdning. Ikke helt min type litteratur, men smaken er som baken. Du må opp på et helt eget nivå for ignoranse om du vil ta bibelen helt bokstavelig, nettopp pga. alle selvmotsigelsene. Altså, ikke bare ignorant for omverdenen, men også ignorant for bibelen selv. Endret 8. november 2008 av FLarsen Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 Generell lesing av bøker: http://www.wikihow.com/Read-a-Book Lesing av bibelen: http://www.wikihow.com/Read-the-Bible Det må være lov å spøke litt. On-topic: Det er vel nesten like mange bruksmåter som det er folk i verden. De fleste følger vel helst de delene som passer dem. Folk bruker den vel helst som veiledning til hvordan de bør leve livet, i stedet for konkrete instruksjoner. For meg er det bare fiksjonellt lesestoff som kan brukes som underholdning. Ikke helt min type litteratur, men smaken er som baken. Du må opp på et helt eget nivå for ignoranse om du vil ta bibelen helt bokstavelig, nettopp pga. alle selvmotsigelsene. Altså, ikke bare ignorant for omverdenen, men også ignorant for bibelen selv. Likte følgende tips: - As you probably have noticed, people interpret the message of the Bible in many different ways. If you find yourself confused or curious, don't be afraid to share your concerns with a pastor or friend. However, don't allow anyone to force their interpretations on you. Be truthful to your own understanding of The Bible. - Sometimes your common sense or a fact of science will seem to rebuke the Bible. If this occurs, be careful not to jump to conclusions. Find the passage that bothers you and study it to realize how it might be possible. Her er vi ved saken kjerne, men den wiki-siden gir ingen tips for hvordan du skal få det til å gi noen mening. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå