Gå til innhold

Statsbudsjettet - Et hån mot barnehagesatsningen

Anbefalte innlegg

Regjeringen er så generøse at de tråkker til med hele 150 nye studieplasser for å få bukt med rekrutteringskrisen i barnehagene- Tusen-Tusen Takk!

150 nye plasser innenfor førskolelærerutdanningen er og blir en dråpe i havet mot de 4000 førskolelærerne vi vet vi mangler. Sett opp mot våre naboer ligger pedagogtettheten i barnehagene i Sverige og Danmark på rundt 60 prosent, mens den i Norge ligger på rundt 30 prosent. Dette er skammelig både for regjeringen og landet som helhet.

Hvis regjeringen mener noe med å satse på kvalitet i barnehagene, må pedagogtettheten økes. Det virker rett og slett som om regjeringen ikke vil innse at vi står overfor en rekrutteringskrise. I stedet for å gjøre noe med problemet har det blitt ren rutine å masseprodusere dispensasjoner over en lav sko.

Regjeringen er nødt til å utdanne langt flere. Deretter må de gi barnehageeierne nødvendige ressurser til å snu hver stein for å oppdrive en kvalifisert førskolelærer slik at de kan annonsere i de rette fora som feks www.skolejobb.no og www.finn.no. Man kan ikke si seg fornøyd med letingen hvis det ikke annonseres bredt og skikkelig.

Når rett personell er funnet må de tilbys tilfredstillende jobbvilkår som gjør at de tar jobben og blir i den. For det finnes mange som er eller vil bli førskolelærere der ute. De har bare ikke råd til å jobbe som det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes personlig at det å drive å sprøyte penger rett inn i lommene på alle småbarnsforeldre for å gi dem gratis barnehage uten noen form for behovsprøving er et hån mot de resterende 90% av befolkningen.

Sånn sett så er jo dette en skikkelig gladnyhet du kommer med.

Lenke til kommentar
Trenger man utdannelse for å passe på unger mens de leker? Verden holder på å bli overpedagogisert!

Ikke nødvendigvis, men det er også et utdannende mål med barnehagen hvor det trengs kvalifiserte folk. Da mener jeg språkopplæring, atferdsproblematikk osv. Målet er jo å forberede barna på skolen og da er det jo greit at folk har litt peiling på det de driver med.

Lenke til kommentar
Personlig så syns jeg man burde bruke penger på å få nok barnehageplasser fremfor å bekymre seg over å senke prisene. Sett heller opp prisene så vil det bli nok plasser til alle.

Det er jeg forsåvidt enig i, men det nytter ikke å bygge hundre nye barnehager hvis det ikke finnes personell til å ta imot barna.

Lenke til kommentar
Synes personlig at det å drive å sprøyte penger rett inn i lommene på alle småbarnsforeldre for å gi dem gratis barnehage uten noen form for behovsprøving er et hån mot de resterende 90% av befolkningen.

Sånn sett så er jo dette en skikkelig gladnyhet du kommer med.

Ja det kan du si! Hva er egentlig behovet til småbarnsforeldrene? Kan jo hende det ikke er behov for så mange plasser som det bygges.

Lenke til kommentar

For å si det ærlig så har jeg ikke akkurat så stor tro på barnehageansatte, det jeg har hørt er skremmende ihvertfall. Jeg tror neppe noen høyere utdannelse vil bøte på dette. I beste fall vil man bare få en enda større gjeng med pedagoger. Husker selv fra skoletiden da vi leste igjennom læringskravene der alt stod med store bokstaver og så pent ut. Mens realiteten var noe helt annet.

Et eksempel jeg vet om var en bekjent som skulle hente sin 3 år gamle sønn i barnehagen. De ansatte spurte faren om hva de hadde lært ungen siden han hele tiden gikk rundt og sa han hadde lyst på sex. Da spurte heldigvis faren hvilken griser de var som seriøst trodde at ungen gikk rundt og spurte om slik. Faktum var at ungen hadde vært sulten, derfor spurte han om å få en kjeks.

Uasnett så liker jeg barnehager dårlig. Barne lærer grov ordbruk, sykdommer flyter i store mengder samt at de lærer å grise noe skikkelig.

Jeg skjønner heller ikke mentaliteten til sosialistene om å institusjonere flest mulig lag i befolkningen. Når man er barn skal man i barnehage, når man blir eldre så blir det skole, når man blir gammel så venter gamlehjem der man enten lever på gangen eller får minimalt med pleie. Det er ikke en hemmelighet at mange eldre har det værre enn insatte i norske fengsler.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner heller ikke mentaliteten til sosialistene om å institusjonere flest mulig lag i befolkningen. Når man er barn skal man i barnehage, når man blir eldre så blir det skole, når man blir gammel så venter gamlehjem der man enten lever på gangen eller får minimalt med pleie.

Er ikke noe galt med verken det og satse på barnehager eller og gå i barnehage. Kan gjøre positive inntrykk på mange barn. Gikk selv i barnehage og jeg har aldri tatt skade av det. Se på barn av innvandrer foreldre, eneste Norske språket de hører er i barnehagen så for disse er dette kjempe viktig.

Men man må som nevt ikke glemme at det finnes andre grupper og mennesker i dette landet også. Mange hull og fylle! I Norge burde vi ta oss råd til dette, er ikke enten eller, vi har råd til begge deler, selvom viljen bland de som bestemmer sier noe annet.

Endret av roberteh™
Lenke til kommentar
Joda, men man kommer langt med normal folkeskikk. Et par småkurs kan jeg se er nødvendig, men jeg har store problemer med å se hvorfor folk skal ha treårig utdannelse for å jobbe i en barnehage.

Deg om det. Er ikke dermed sakt at alle som arbeider der trenger det. Men det bør være et minimum av kompetanse. Den kompetansen mangler i store deler av barnehagene og vil bli enda større nå som det bygges enda flere barnehager.

Lenke til kommentar
For å si det ærlig så har jeg ikke akkurat så stor tro på barnehageansatte, det jeg har hørt er skremmende ihvertfall. Jeg tror neppe noen høyere utdannelse vil bøte på dette. I beste fall vil man bare få en enda større gjeng med pedagoger. Husker selv fra skoletiden da vi leste igjennom læringskravene der alt stod med store bokstaver og så pent ut. Mens realiteten var noe helt annet.

Et eksempel jeg vet om var en bekjent som skulle hente sin 3 år gamle sønn i barnehagen. De ansatte spurte faren om hva de hadde lært ungen siden han hele tiden gikk rundt og sa han hadde lyst på sex. Da spurte heldigvis faren hvilken griser de var som seriøst trodde at ungen gikk rundt og spurte om slik. Faktum var at ungen hadde vært sulten, derfor spurte han om å få en kjeks.

Uasnett så liker jeg barnehager dårlig. Barne lærer grov ordbruk, sykdommer flyter i store mengder samt at de lærer å grise noe skikkelig.

Jeg skjønner heller ikke mentaliteten til sosialistene om å institusjonere flest mulig lag i befolkningen. Når man er barn skal man i barnehage, når man blir eldre så blir det skole, når man blir gammel så venter gamlehjem der man enten lever på gangen eller får minimalt med pleie. Det er ikke en hemmelighet at mange eldre har det værre enn insatte i norske fengsler.

Dette er jo et ganske snevert syn, men du sier jo selv at store deler av velferdstilbudene har for dårlig kvalitet, så takk for argumentet;-)!

Det har seg nå slik at vi i dette landet har kommet så langt med likestillingen at fruen i huset ikke lenger er hjemmer å vasker dine klær og lager maten din, men ute i jobb. Derfor fenomenet barnehage!

Da det nå en gang er slik at de fleste barnefamilier har behov for barnehageplass er det i deres interesse at barnehagen er et kvalitativt tilbud til barna deres på lik linje med pleiehjem osv som du også nevner.

Om barnehagetilbudene blir bedre av å ha kvalifisert personell eller ikke kan også diskuteres- absolutt, men jeg er redd det da bli mer som oppbevaring å regne fremfor et kvalitativt tilbud.

Lenke til kommentar
Det har seg nå slik at vi i dette landet har kommet så langt med likestillingen at fruen i huset ikke lenger er hjemmer å vasker dine klær og lager maten din, men ute i jobb. Derfor fenomenet barnehage!

Da det nå en gang er slik at de fleste barnefamilier har behov for barnehageplass er det i deres interesse at barnehagen er et kvalitativt tilbud til barna deres på lik linje med pleiehjem osv som du også nevner.

Jeg ser ikke helt linken mellom likestilling og barnehage. Historisk så har barnehagene ført til at kvinner kan komme ut i jobb. Men i dag skriver vi 2008, det er ikke noen hindirnger for at det kan legges til rette for at begge kan fordele plikten likt. Med andre ord være hjemme og gå i jobb. Uansett så

Økonomisk tror jeg heller ikke barnehager er en smart løsning. I følge SSB så betalte foreldrene kun 25% av hva det faktisk kostet å ha barn i barnehagen. Kilde: http://www.ssb.no/vis/emner/04/02/10/barnr...7-10-17-01.html

Videre så følger det av SSB at en barnehageplass for en unge i alderen 0-2 år i 2007 kostet minimum kr. 12300 for privat og for ordinær banrehage 11500. Kilde: http://www.ssb.no/emner/04/02/10/barnregnp/

Med andre ord så finansierer staten ca. 9225 kr for en gjennomsnittlig barnehageplass i det billigste fylket som i 2007 var Telemark. På toppen av dette så kommer utgifter til adminitstrasjon av tilskudd både til barnehagene og foreldrene, samt utgifter i forbindelse med utdannelse av kompetent personell.

Med andre ord så betaler foreldrene kun 1/5 av den reelle prisen, noe som etter min mening er en tilsløring av realitetene. Ser man systemet i en større sammenheng, så betaler de nok mest sannsynlig enda mindre.

Legger man til det faktum at dette er penger som kun går til barnehager, med andre ord så får ikke foreldrene brukt de pengene på et annet tilbud som passer dem bedre, istedetfor blir de nærmest tvunget på seg et A4 system som man kaller barnehage. En barnehage er i gjennomsnitt åpent fra 8 til 15, og i noen tilfeller kl. 16. Hva da med de som har arbeidstider som faller utenfor dette tidsrommet? I realiteten så må de finne seg andre tilbud og betale dertil ekstra. Det er ikke alle som har 8- 16 jobber, det er vel heller fåtallet vil jeg hevde uten å ha noen god statistikk på dette området.

Jeg høres kanskje kynsik og anti barnehage ut, noe som jeg ikke er. Men det er viktig å få helheten i ting og komme fram til sannheten. Det er ikke slik at barnehage er det beste for alle slik AP og SV hevder.

Det er derfor jeg ikke tar uttalelsene dine for god fisk, spesielt siden du hevder det er så viktig å ha mange pedagoger i barnehager. Man må også belyse det virkelige behovet for barnehager også. Bare å lage en statlig A4 oppsamlingsplass for oppsamlingsplassensskyld er etter min mening ikke en god løsning.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt linken mellom likestilling og barnehage. Historisk så har barnehagene ført til at kvinner kan komme ut i jobb. Men i dag skriver vi 2008, det er ikke noen hindirnger for at det kan legges til rette for at begge kan fordele plikten likt. Med andre ord være hjemme og gå i jobb. Uansett så

Økonomisk tror jeg heller ikke barnehager er en smart løsning. I følge SSB så betalte foreldrene kun 25% av hva det faktisk kostet å ha barn i barnehagen. Kilde: http://www.ssb.no/vis/emner/04/02/10/barnr...7-10-17-01.html

Videre så følger det av SSB at en barnehageplass for en unge i alderen 0-2 år i 2007 kostet minimum kr. 12300 for privat og for ordinær banrehage 11500. Kilde: http://www.ssb.no/emner/04/02/10/barnregnp/

Med andre ord så finansierer staten ca. 9225 kr for en gjennomsnittlig barnehageplass i det billigste fylket som i 2007 var Telemark. På toppen av dette så kommer utgifter til adminitstrasjon av tilskudd både til barnehagene og foreldrene, samt utgifter i forbindelse med utdannelse av kompetent personell.

Med andre ord så betaler foreldrene kun 1/5 av den reelle prisen, noe som etter min mening er en tilsløring av realitetene. Ser man systemet i en større sammenheng, så betaler de nok mest sannsynlig enda mindre.

Legger man til det faktum at dette er penger som kun går til barnehager, med andre ord så får ikke foreldrene brukt de pengene på et annet tilbud som passer dem bedre, istedetfor blir de nærmest tvunget på seg et A4 system som man kaller barnehage. En barnehage er i gjennomsnitt åpent fra 8 til 15, og i noen tilfeller kl. 16. Hva da med de som har arbeidstider som faller utenfor dette tidsrommet? I realiteten så må de finne seg andre tilbud og betale dertil ekstra. Det er ikke alle som har 8- 16 jobber, det er vel heller fåtallet vil jeg hevde uten å ha noen god statistikk på dette området.

Jeg høres kanskje kynsik og anti barnehage ut, noe som jeg ikke er. Men det er viktig å få helheten i ting og komme fram til sannheten. Det er ikke slik at barnehage er det beste for alle slik AP og SV hevder.

Det er derfor jeg ikke tar uttalelsene dine for god fisk, spesielt siden du hevder det er så viktig å ha mange pedagoger i barnehager. Man må også belyse det virkelige behovet for barnehager også. Bare å lage en statlig A4 oppsamlingsplass for oppsamlingsplassensskyld er etter min mening ikke en god løsning.

Setter pris på at du tar deg tid til å svare så konkret- Det skal du ha;-)!

For all del skal ikke jeg klandre folk som har råd/mestrer å organisere seg slik at de kan ha barna hjemme hvis de synes det er best. Synes også det er feil av en regjering å gå ut å si at barnehage er best og dermed påvirke foreldre til å sende barna i barnehage.

Problematikken er at vi før den store barnehageutbyggingen manglet veldig mange plasser, hvilket tilsier at behovet for flere barnehager var reelt på det tidspunktet. Om vi har dekket behovet nå, eller om vi trenger å fullføre alle påbegynte og planlagte nybygg vet jeg ikke.

Uansett. Vi har nå veldig mange barn i barnehage, men mangelen på personell og kunnskap gjør at noen virker mer som oppbevaringsplass enn et godt tilbud og jeg skjønner godt mye av kritikken mot barnehagene- Der er vi enige. Behovet for barnehager har vi skapt sjøl- Ingen tvil om det og når vi skal sette bort barna til fremmede vil vi gjerne at dette er trygt og at barna har en meningsfull tid.

Hvor økonomisk det er på sikt er å bruke oljepengene på dette fremfor noe annet er en annen diskusjon. Mange gode formål hvor av et er barnehage. Men poenget er at skal de først løfte det, må de gjøre det slik at dette gjøres forsvarlig og da mener jeg forsvarlig å sende barna i barnehagen- Det gjøres med å også satse på kvalifisert personell!

Lenke til kommentar

Ligger ikke tariffen på rundt 113 kr pr. time for barnehageansatte? (Usikker der). Da vil jeg si at man kommer lettere og billigere i jobb ved å ta en kassajobb på rema eller rimi. Dessuten blir timelønnen også høyere, samt at man får UB tillegg som sper på litt.

Jeg tror man først og fremst kanskje burde heve lønnen. Uansett så er det samme utdanningsløp som lærerstudiene, nemlig Bachelor grad som varer i ca. 3 år. (Muligens fire for lærere, men usikker).

Viktigst tror jeg at man fyller opp de plassene man faktisk har i landet. I sentrale strøk er det naturlig at karakterkravene er høye og plassene fulle. Men det burde også være mulig å f.eks. studere i Bodø eller andre steder der man har samme utdanning.

Lenke til kommentar
Joda, men man kommer langt med normal folkeskikk. Et par småkurs kan jeg se er nødvendig, men jeg har store problemer med å se hvorfor folk skal ha treårig utdannelse for å jobbe i en barnehage.

Deg om det. Er ikke dermed sakt at alle som arbeider der trenger det. Men det bør være et minimum av kompetanse. Den kompetansen mangler i store deler av barnehagene og vil bli enda større nå som det bygges enda flere barnehager.

Hvilke kompetanse? Kan du forklare meg i klartekst? Førstehjelp? Lese? Kvantefysikk?

Du sier vi trenger mye personell, men jeg vil at du skal gjøre rede for hvorfor dette personellet skal være utdannet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...