Gå til innhold

Trafikklys/lyskryss og Lyssignal.

andy6000

Anbefalte innlegg

Hei. Var litt forvirret idag da jeg skulle kjøre i Oslo. Øvelseskjøre. Kom til et lyskryss hvor jeg skulle til venstre da var det et vanlig trafikklys(rødt,gult og grønt) også var det to ekstra ved siden av. De var piler. MEN, den røde pilen var ikke der. Så jeg har søkt på nettet og lest i teoriboka men finner ingenting om den type lyskombinasjon. Kan jeg svinge til venstre når det "vanlige" lyset er grønt selvom pilene ikke viser en dritt? Veldig forvirrende. Og skjønner ikke helt poenget da hvis man kan velge å kjøre både på grønt lys og grønn pil. WTF?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grønn runding:

Du har fri vei rett fram.

Du kan kjøre til sidene også (hvis ikke det er lys eller skilt som forbyr deg fra det), men har da vikeplikt for biler i motsatt kjørefelt og fotgjengere i fotgjengerfelt. Cirka som om du svingte over i et kryss uten trafikklys.

Grønn pil:

Du har fri vei i retningen pilen peker. Du har ikke vikeplikt for andre biler eller fotgjengere i fotgjengerfelt når du følger pilens retning.

Du kan IKKE kjøre i noen annen retning hvis ikke det er andre grønne lys i tillegg.

I situasjonen du beskriver vil det si at når det er grønn runding kan du svinge hvis det er klart, men du har vikeplikt for andre biler og fotgjengere. Når du får grønn pil får du fri vei og trenger ikke tenke på vikeplikt lenger. Men husk å alltid ha øynene med deg likevel og se deg for før du kjører over.

Håper dette hjalp.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...