Gå til innhold

Datasikkerhet på mobiltelefon

Anbefalte innlegg

Hva slags praktisk brukbare løsninger finnes for å sikre at alt av data (SMS/bilder/dokumenter/passord/etc.) man har på smartmobilen (inklusive minnekortet) ikke kommer på avveie dersom man mister eller blir frastjålet telefonen?

Er det noen mobilprodusenter som er bedre på dette enn andre?

Eventuelt er det mobil-OS like rundt hjørnet hvor det er gode sikkerhetsløsninger? (Google Android? S60 5 edition? XDA-developers?)

PS: Hvis du kribler etter å svare "aktivér pinkodesjekk så er mobilen din sikret" så er du desverre på jordet.

Endret av stormelf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg går utifra at du er ute etter noe mer avansert en en kode som må skrives inn hver gang du skrur av tastelåsen?

Det trenger ikke være mer avansert enn det du der nevner, så lenge det faktisk fungerer.

Testen på om sikkerhetsløsningen fungerer er at en normalt dreven mobiltekniker og datahacker som har fått kloa i telefonen ikke klarer å hente ut hverken nakenbildene av kjendiskjæresten min fra minnekortet eller SMS'ene mine som avslører at jeg har drevet med innsidehandel i Acta.

En løsning med å skrive inn en kode hvis man har latt telefonen ligge urørt i 15 minutter er utmerket, så sant løsningen faktisk sørger for at sensitive data er sikret mot hackere når at autolåsen aktiveres. Men dersom det bare er å snappe ut minnekortet dagen derpå, plugge det inn i en PC, og så kunne legge bildene rett ut på nettet, så er det jo totalt bomskudd. Da er det jo like greit å ha telefonen ulåst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...