Gå til innhold

Ny harddisk: jumper eller BIOS?

karebo

Anbefalte innlegg

...eller ingen av delene?

Har en 3 år gammel stasjonær PC, WinXPSP2 med to harddisker (SATA), en til OS + diverse programmer og en til bilder, film etc. Jeg har fulgt alle gode råd og installert Acronis True Image 10 og har en sikkerhetskopi på en ekstern HD. Nå har jeg også brukt Acronis til å klone harddisken med OS og programmer slik at jeg er sikret den dagen harddisken takker for seg. Foreløpig ligger den klonede HDen i en skuff.

Spørsmål: Den originale HD med OS som altså er kilden til kloningen har på tross av at den er SATA en jumper. Hva skal jeg gjøre den dagen jeg tar den originale HD ut og setter inn den klonede? Fjerne jumperen på den gamle og sette i samme posisjon på den nye? Må jeg gå inn i BIOS og sørge for at den nye HD nå er startdisken, eller ingen av delene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke nødvendig å bry seg om disse jumperne. De brukes ikke til Master/Slave slik som PATA. En typisk SATA jumper er for å velge hastighet, 300 eller 150.

BIOS vil antagelig ikke bry seg om at du bytter fra en HDD til en annen. Men hvis du kobler til alle tre samtidig så må du fortelle BIOS hvilken av dem som skal boote.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...