dejavu57 Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Heisann! Noen som er oppdatert på ovenstående? Jeg var innom en databutikk og bestilte en pc, som det viste seg var 14 dager levering på. Sitter nå og ser at en annen leverandør tilbyr samme pc umiddelbart.Kan jeg ringe det første firma, og kansellere ordren? For ordens skyld,-bestilling ble gjort i butikk. Men jeg har ikke undertegnet på noen verdens ting....Gjelder angrefrist? Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Ja, selvfølgelig kan du avbestille kjøpet. Lenke til kommentar
General Musa Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Ring til dem og forklar problemet, så går de sikkert bort fra ordren så sant de ikke har hatt noen dirkte utgifter... Tror ikke du har noen dirkete krav iflg kjøpskoven\forbrukerkjøpsloven såsant du er opplyst om ventetiden og har godtatt det... Ikke relevant om du har skrevet under på noe eller ikke. En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig... Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Ved kjøp over disk i en butikk gjelder IKKE angrefristloven, så da må du undersøke i forbrukerkjøpsloven, se nedenfor, som sier at du kan avbestille før levering, men at butikken da kan kreve erstatning: § 41. Avbestilling før levering Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen. Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre. Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11. Kapittel 11. Fellesregler om erstatning § 52. Erstatningens omfang Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet. Erstatningen omfatter ikke a) tap som følge av personskade b) tap i forbrukerens næringsvirksomhet. § 53. Beregning av prisforskjell ved heving Dersom kjøpet heves og forbrukeren foretar dekningskjøp eller selgeren foretar dekningssalg på forsvarlig måte og innen rimelig tid etter hevingen, legges kjøpesummen og prisen etter dekningstransaksjonen til grunn når prisforskjellen skal regnes ut. Er kjøpet hevet uten at det foretas dekning i samsvar med første ledd, og det er gjengs pris for tingen, legges kjøpesummen og den gjengse prisen på hevingstidspunktet til grunn når prisforskjellen skal regnes ut. Som gjengs pris anses prisen på leveringsstedet for ting av samme slag eller, om det ikke gjelder noen gjengs pris der, på et annet sted som med rimelighet kan likestilles med dette, likevel slik at hensyn tas til forskjell i transportkostnader. § 54. Plikt til å begrense tapet. Lemping av ansvaret En part som påberoper seg kontraktsbrudd fra den andre partens side, skal ved rimelige tiltak begrense sitt tap. Forsømmes dette, må han eller hun selv bære den tilsvarende delen av tapet. Erstatningen kan settes ned dersom den vil virke urimelig for den ansvarlige parten ut fra tapets størrelse i forhold til det tap som vanligvis oppstår i lignende tilfeller, og forholdene ellers. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå