ahcnilfc Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Hei, jeg holder på å fikle litt med linux for tiden og holder på å installere Ubuntu 8.04 på min gamle IBM Thinkpad r30. Den har 1ghz pentium 3 prossessor og 256 MB minne og 30gb hdd. Når jeg prøver å installere ubuntu så kommer det først sånn " kernel ett eller annet" så kommer det en preloader eller noe.. Etter det så blir skjermen svart og det er en blinkende _ sånn på skjermen. " _ " altså. Betyr dette bare at den holder på å installere eller er noe i veien? Prøvde også å teste ubuntu uten å installere, men kom ikke mye lengre da heller. Stoppet å loade etter jeg fikk se litt besjt i bakgrunnen. Er ubuntu for krevende for min data? Noen andre distros som er å anbefale? Takk!!! er nybegynner så hvis det er mulig prøv å vær litt forklarende:P Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Hei, og velkommen til forumet! Tror ubuntu skal gå fint på maskinen din, jeg minnes å ha installert det for rundt tre-fire år siden på en tilsvarende thinkpad, men da var vel systemkravene på datidens Ubuntu noe lavere. Uansett, du bør kanskje laste ned en tekstbasert installasjons-cd som du får tak i ved å hake av boksen under den grønne "Start Download"-knappen her. Denne versjonen er anbefalt eldre maskiner som ikke takler live-cd'en. Ellers er vel debian den distroen som kjører best på eldre maskiner, om man ser bort i fra de utallige mini-distroene, men prøv først den alternative installasjons-cd'en Lenke til kommentar
haalo Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Ellers er vel debian den distroen som kjører best på eldre maskiner, om man ser bort i fra de utallige mini-distroene, men prøv først den alternative installasjons-cd'en Hvor har du det fra? Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Det var den distroen jeg ble henvist til da jeg ikke fikk installert Ubuntu på et gammelt vrak jeg har. Mn jeg kan ikke stå inne for dette egentlig, og det er sikkert feil iom. at du kommenterer det Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 det har fint lite å si hvilken distro du kjører. det har med skrivebordsmiljøet å gjøre. Yoper f.eks har en utrolig bra optimalisert KDE som kjører nesten så villt bra som f.eks Fluxbox gjør. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Tror Ubuntu skal funke greit må maskinen din, men ville nok gått for Xubuntu eller installert et annet grensesnitt i etterkant som er litt lettere. Kan du skrive det som står på skjermen når det stopper opp? Du kan prøve å intallere fra alternateCD også. Lenke til kommentar
ahcnilfc Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Holder på med å installere ubuntu på nytt nå, med den andre installasjonen(dvs textform) Når jeg installerer grunnsystemet kommer der følgene på ca 30% "Advarsel: Failure trying to run: chroot/target dpkg--force-depends--install var/cahche/apt/archives/libc6_2.7-10ubuntu3_i386.deb" trykke fortsett: "Feil ved installasjon av grunnsystemet. Debootstrap avsluttet med en feil(returverdi 1) Detaljer finner du i /var/log/syslog/ eller på virtuell konsoll 4." Så trykker jeg fortsett så kommer dette: "Klarte ikke å installere grunnsystemet installasjonen av grunnsystemet til/target mislyktes. detaljer finner du i /var/log/syslog/ eller på virtuell konsoll 4." trykker fortsett: "Instalasjonstrinnet mislyktes Et trinn i installasjon mislyktes. Du kan forsøke å kjøre dette trinet om igjen fra menyen , eller hoppe over det og gjre noe annet. Det som mislyktes var: sett opp pakkebehandleren" Noen tips? eller burde jeg velge en annen distro? EDIT: lastet ned xubuntu og brente på cd. Holder på å installere nå, ser ut til å gå fint. Takk for hjelpen ! Endret 11. oktober 2008 av ahcnilfc Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) For å se hva som står i virtuell konsoll 4, tast Ctrl+Alt+F4 og se hva feilmeldingen var. Sjekk at du får brent ut platene skikkelig ved å bruke verifiseringskommandoen i brenneprogrammet ditt, og "Sjekk installasjonmediet"-valget på den første menyen du får på CD'en. Endret 11. oktober 2008 av Kagee Lenke til kommentar
Del Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Kan virke som om du sliter med noe hardware. Sjekk først at CD er brent riktig. Kan hende CD-rom er litt gammel og sliter med å lese platen. Kanskje harddisken på laptopen er gåen? Kjør gjerne minnetest noen minutter også. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Du kan også sjekke om alternate CD fungerer ... eller Ubuntu 8.10 beta som er ute nå. Eventuelt kan du teste en annen distro, men velg en annen en en som baserer seg på Ubuntu da disse ofte søker etter HW på samme måte. Mandriva One 2009 har nettopp kommet ut. Hva skjer når du sterter PC'en igjen? Om du kommer til skallet kan du prøve følgende etter du har logget det på, sørg for at CD'en er satt i: sudo apt-get update - tast inn passord (kommer ikke dotter når du taster passord!) og trykk enter - sudo apt-get -f install sudo apt-get install ubuntu-desktop Endret 11. oktober 2008 av tamarin Lenke til kommentar
ahcnilfc Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2008 Tror CDromen min slet med å lese ubuntu cden. Jeg sjekket at CDen var i orden og den var fin den.. Men Gjorde ikke minnetest pga den tok veldig(!) lang tid på den gjeldende pcen. Men holder på med xubuntu nå , får se hvordan det er når den er ferdig. 50% atm.. Tror dataen var for dårlig til ubuntu, men er jo langt ifra expert så tar sikkert feil.. Takk for all hjelp Lenke til kommentar
ahcnilfc Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2008 (endret) Skriver nå fra laptopen min med xubuntu. Funker fint, men er litt tregt.. er vel å regne med.. Har bare et par spørsmål til(så skal jeg slutte å plage dere) Hvordan kan jeg få full skjerm? grensesnittet dekker bare midten av skjermen og går ikke ut til kantene,,, hvordan kan jeg sjekke hvilke specs dataen har? takk Endret 12. oktober 2008 av ahcnilfc Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Vil anta at det er et grafisk program for det i xfcegrensesnittet som du bruker, bruker ikke xfce selv, men disse kommandoene vil kanskje hjelpe deg: lshw (lister sikkert minst opp alt du er ute etter) cat /proc/meminfo (gir informasjon om minne) cat /proc/cpuinfo (gir informasjon om CPU) lspci (lister opp PCI-enheter på PC'en) Lenke til kommentar
ahcnilfc Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2008 Og hvor skal jeg skrive inn disse kommandoene da?;P Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Se etter "terminal" i menyen. Lenke til kommentar
Del Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 (endret) Du kan bokmerke denne siden med en gang: http://www.thinkwiki.org/wiki/Category:R30 der finner du det meste om din laptop. Når det gjelder skjerm, betyr antagelig det at den ikke er autodetektert. Det ordnes stort sett på et par mulige måter. Den første er å finne ut hvilken skjermkortdriver du skal bruke, ny driver kan typisk løse problemet. Dernest sørg for riktig oppløsning. Hvis alt feiler må du legge inn en modeline i filen /etc/X11/xorg.conf som forteller linux akkurat hvilke egenskaper skjermen din har. Denne linjen har helt sikkert noen funnet før deg slik at google + klipp og lim er tilstrekkelig. Endret 12. oktober 2008 av Del Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Ren gjetting dette her. Angående eldre Thinkpads, i bootbildet så pleier skjermen å bli forminska veldig også på Windows, men utvidet når det booter inn til desktoppen. Kan de tenke seg at Xubuntu ikke forandrer størrelsen på skjermen etter den har bootet opp til desktoppen slik Windows gjør? Isåfall, kan det være noen instillinger i bois for størrelse på skjermen uner booting? I Ubuntu (vet ikke om Xubuntu bruker samme program) får du kontroll over skjerminstillingene ved å taste inn følgende kommando (du finner sikkert også programmet i menyene): gksu displayconfig-gtk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå