Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen slår seg av.

Anbefalte innlegg

I en halvlang stund nå har jeg hatt problemer med at PCen min bare slår seg av helt uten forvarsel. Ingen bluescreen, ingen errorbeskjed eller noenting. PCen rebooter heller ikke, den slår seg rett og slett bare av og forblir av til jeg slår den på igjen. Jeg forstår ingenting. Har kjørt speedfan og sjekket temperaturene, og alt virker fint bortsett fra en av temperaturene som er omtrent 60 grader. Tror det er hovedkortet. Men etter det jeg vet - ikke det at jeg er noe datakyndig - så skal ikke 60 grader være nok til at PCen tar kvelden. Ikke 70 heller, for den sags skyld, men oppover fra det bør man nok begynne å passe på. Som regel skjer det kun under spilling eller lignende som gjør at maskina jobber en del. Aldri opplevd det ved idle.

Noen speccs;

- Antec Nine Hundred sort miditower

- Asus P5N-D, nForce-750i SLI, Socket-775,

- Intel Core# 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket

LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED w/fan

- XFX GeForce 9800GTX 740M 512MB XXX GDDR3

- Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5,

Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's

- Western Digital Caviar GP 500GB SATA2,

16MB 7200RPM

- Creative SB X-Fi Gamer, Bulk

- 32-bits Vista OS

I tillegg har jeg overklokket CPUen til 3.6GHz på vanlig luftkjøling, 1.27500 volt. Den kjører stabilt, men dette problemet hadde jeg før jeg begynte med overklokking.

Noen idéer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte varme når jeg så toppicen. Hvis du mener at du har sjekket ut dette problemet, setter jeg finger på strømforsyiningen. Spesiellt om den var en del av en "pensjonert" maskin. Hvilken størrelse/type PSU har du? Vil si at den burde være minst 450W/500W

Hva gjør du når problemet oppstår? (Spilling, film, musikk, surfing, tekstbehandling eller idle)

Som regel vil man ha en stabil maskin før man begynner å leke med overklokking. En maskin som slår seg av i tid og utide er ikke stabil! Jeg ville gått tilbake til "stock" mens du leter etter problemet.

Kanskje litt for sent på kvelden til at man burde gi feilsøkingsråd :(

Lykke til

God natt

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet med laptop'en min. Begynte med at den slo seg av når screensaver'en startet. Så begynte den å slå seg av under (lett) belastning. For til slutt å slå seg av konsekvent ved bestemte program.

Siden det ennå var garanti sendte jeg den inn for sjekk. De byttet hovedkort og prosessor. Har funket knirkefritt i 7 måneder nå etterpå. Laptop'en står på 24/7.

Lenke til kommentar

PSUen var ny med maskina; en

- Corsair Powersupply 550W Bulk, black,

ATX/EPS, 120mm fan, 4xSATA, SLI

Alt kommer fra Komplett. Problemet kommer ganske opp og ned. Av og til kan jeg foreksempel spille Age of Conan i flere timer uten problemer, av og til går det flere uker mellom problemet, men plutselig iløpet av en dag skjer det 3-4 ganger rett etter hverandre.

Lenke til kommentar
Kan det være noe drivere som ikke er lagt inn ?

Det er godt mulig. Hvilke drivere tenker du på da? Det eneste jeg egentlig har lastet ned manuelt er nyere skjermkortdriverene. Alt annet tror jeg skal ha vært med da jeg fikk PCen, for alt var innstallert på forhånd.

Nå slo PCen seg nettopp av igjen, og tilfeldigvis hadde jeg fulgt med på temperaturene akkurat minuttet før den kubbet. Høyeste temperatur inne i PCen var på noe jeg mistenker er hovedkortet, som lå på 60 grader under gaming. Av og til ligger den oppunder 65-70 grader - uten å slå seg av, så jeg tviler på at temperaturen er problemet. Alt annet lå under 50 grader.

Mistenker at det er noe galt med PSUen, men jeg har dessverre ingen mulighet for å feilsøke med en annen PSU. Og jeg liker egentlig ikke tanken på å røske den ut, grunnet mine lacking dataskills. Det kommer minst femhundre ledninger ut av den, 50% av dem er ikke koblet til, og gudene vite hvilke av dem skal kobles til igjen. Det kommer jeg aldri til å finne ut hvis jeg røsker dem ut.

Har forøvrig resettet klokken tilbake til det normale, 3.0GHz, og håpte problemet skulle forsvinne med det. It didn't, obviously. En annen ting å merke seg er at PCen var fin de første to månedene, også plutselig begynte den å tulle seg. Har prøvd å "støvsuge" PCen, altså med trykkluft på boks og deretter holde en støvsuger en del utenfor kabinettet som suger opp alt støvest som blir virvlet opp. Det var en del drit der inni, men det hjalp jo heller ikke.

Lenke til kommentar

Ut i fra de problemene jeg har vært borti som ligner det du beskriver, så har det vært:

1. Varmeproblem

2. PSU

Litt vanskelig å finne en feil som dukker opp når den føler for det. Vil tro det er usannsynlig at dette er et driverproblem.

Hvis du ikke har eller er villig til å teste med en annen PSU, så får du nesten ringe komplett kundeservice. Du må sannsynlig vis sende inn maskinen.

Du kan evt se om du finner noe i "windows"-loggene.

Start -> Kjør -> eventvwr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...