Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Temperatur på E6400, forskjellige verdier, hvor mye er "ok"/max?

Anbefalte innlegg

Hei.

Driver og overklokker litt min E6400, men nå lurer jeg på hva som kan være "safe" max temp på den og hvilken OC jeg kan ha for 24/7. Ikke minst vil jeg gjerne vite hvilket program som viser rett temperatur.

Hadde i utganspunktet en klokk på 3.2Ghz @ 1.344V og alt gikk fint.

Brukte bare core temp og den viste 37 grader idle, noe særlig load testet jeg ikke.

Ingen stabilitetsproblemmer eller noe. Minnet kjørte @ 800Mhz (originalt).

Bestemte meg for å teste Prime på begge kjernene, da gikk tempen fort til noe på litt over 70 grader.

Leste litt på nett om temperaturer som er "safe" for 65nm c2d og snublet over

Real Temp 2.70 som var utpekt som det mest presise programmet for måling.

Sjekket temp med den og da virket den ganske grei, men alle andre programmer var uenige.

268782.jpeg

Dette er det jeg får etter litt stresstesting.

Det virker ganske klart ved første øyekast at Real Temp roter litt, men så kjente jeg på kjøleren og den var faktisk nokså kald (ihvertfall hvor det er mulig å kjenne på den [NorthQ UFO 3310]). Den står på full guffe forresten. Det fikk meg til å tenke tilbake på min AMD 6000+ som faktisk hold seg på lavere temperaturer med sin stock voltage @ 1.4V og TDP på 125W, da gikk ikke (samme) kjøleren på full hastighet engang.

Er E6400 virkelig varmere enn min gamle Athlon 6000+ ?

Hvis man tenker på det at den har 65nm vs 90nm, 65W TDP (uklokket) vs. 125W TDP

og 1.325V mot 1.4V? Eller har kanskje Real Temp rett?

Uansett, PCen kjøres jo ganske sjeldent med full load, så mener dere at det er

trygt / greit å kjøre min nåværende OC med de temperaturene jeg får?

Takker for alle inspill. Vil gjerne høre de forskjellige meningene om max temp osv :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen på Coretemp og realtemp hos meg er ca 5 grader...men hos deg var det jo ganske mye mer... det var jo litt merkelig. Har du sjekket bios da og sett på hva den ligger på. Hvis du tar utgangspunkt i at coretemp har rett så er det ikke noen fare. Min ligger på ca 75 ved maks load under stress test og det er ikke noe problem. Prosessorerene idag tåler vist mer enn de for bare noen år siden. uans. vil den skru seg av før den "dør". Men det er nok greit å holde seg under en 75 grader, full load, ved 24/7 klokk.

Lenke til kommentar

I BIOS så ligger den på 34 grader, men da er det vel "cpu" og ikke "core" som det blir målt temperatur på.

I windows så pleier "CPU" å ligge på 22-24 grader, ifølge speedfan/everest. Jeg satser da på at de programmene som er i "flertall" viser riktig temperatur.

Snakket forresten med en jeg kjenner på msn og der ble vi også enige i det at prosessoren ikke kommer til å ta kvelden med det første om den holder seg <70 på max load. Håpet bare på litt bedre overklokk, men får vel ta det litt med ro. (3Ghz er ikke så ille da :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...