Gå til innhold

Mac på LAN?

Anbefalte innlegg

Hei

Fant ingen "Hjelp til kjøp og salg av MAC", så fyrte den inn her:

Går det an å bruke en macbook på LAN? Skal ha ny maskin som skal brukes til fotoredigering, filmredigering, hverdagsoppgaver og en del spill. Er da mac noe for meg? Har hørt at det er så lite software-tull med mac. Går det an å bruke en mac på LAN?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

jeg har en Macbook og en iMac.

jeg har instalert windows xp på begge ved hjelp av bootcamp som er veldig lett.

hva tenker du på om det går ann å bruk en macbook på lan, tenker du på ytelse i spill?

Ja hovedsakelig. Finnes det macbooks med dx10 støtte f.eks?

Lenke til kommentar

Det virker ikke som du forstår helt hva Mac er kanskje. Det er essensiellt samme hardware (i nye Mac'er ihvertall), men et annet OS og an annen platfomr kort sagt. Med andre ord så kan du ikke bruke spill og programmer som fungerer på windows på Mac. Nettop det er kanskje den største svakheten på Mac - Det er mindre utvalg i software, og gratis software for Mac er en sjeldenhet vil jeg neten tørre å påstå, ihvertfall i forhold til PC hvor man i praksis kan finne programvare for alt mulig på nettet gratis om man ikke er for picky.

Sill for Mac kan du glømme. Du vil finne de aller aller aller mest populære spillene. WOW kom vel på Mac nå. Warcraft3 finner du nok osv. men 99,9% av titlene for PC finner du nok ikke for Mac.

I mine øyne er Mac litt som en "PC for folk som ikke klarer å bruke en PC maskin" =P På godt og vondt er den veldig enkel, men også restriktiv og kontrollerende i mine øyne. Sikkert veldig fint for folk som egentlig ikke er interessert i forstå maskinen men bare vil at diverse enkle oppgaver skal fungere uten kluss.

Jeg skal stoppe der så det ikke bir noe flamewar ;) Bare vær ops på hva du kjøper så du ikke tror at du kan ta med deg denne her på gamer-LAN. Da blir du nok særdeles skufet i og med at "ingenting" vil kjøre på den av spill.

EDIT: som det nevnes over så kan du på de nyere Mac'ene (pga. harwaren er ikke som på PCer) installere dualboot med Windows slik at du kan velge operativsystemet når du starter opp. Det blir 2 maskiner i ett i praksis, men du mister jo naturligvis alle fordelene du skulle ha med Mac når du starter den opp i windows naturligvis. Du kan ikke få i bøtte og spann - samtidig ihvertfall :) Sånn sett så er det mye mindre risikabelt å "prøve seg" på en Mac nå om dagen. Sule du ikke like Mac av en eller annen grunnn så hare du bare egentlig kjøpt en litt dyere-en-normal PC *shrug*

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

@Stigma: En mac har da absolutt konfigureringsmuligheter, synes du uttaler deg litt for bastant.

Men uansett, MacBooker har per dags dato ikke særlig god ytelse i spill, men du skal kunne kjøre HL:2 i full oppløsning på de nyeste. DX10 kun støttet hos MacBook Pro. Uansett så vil det bli lansert nye versjoner av MacBooken på tirsdag, så du får vente litt ;)

Lenke til kommentar
@Stigma: En mac har da absolutt konfigureringsmuligheter, synes du uttaler deg litt for bastant.

Men uansett, MacBooker har per dags dato ikke særlig god ytelse i spill, men du skal kunne kjøre HL:2 i full oppløsning på de nyeste. DX10 kun støttet hos MacBook Pro. Uansett så vil det bli lansert nye versjoner av MacBooken på tirsdag, så du får vente litt ;)

Jeg synes ikke det er "for bastant" når jeg bare utrykker min egen mening og preferanse. i og med at jeg skriver "i mine øyne" så mener jeg med det at det er slik jeg ser det. Jeg her ingen tvil om at Mac er vel så passende om ikke mer passende for visse brukere enn en windows eller Linux basert maskin, men mine i mine personlige erfaringer (som særdeles avansert og allsidig bruker), så finner jeg Mac OSX vel restriktiv på forskjellige måter. Jeg gir bare mitt syn på saken som en motbalanse mot den (forferdelige i mine øyne) jalla propogandaen som Apple bruker for å reklamere for sine produkter. Men nok om det...

Anngående spill på Mac så har jeg aldri fått intrykk av at det er ytelsen som er problemet på noen av de spillene jeg har spillt via Mac. Som alle andre masiner så må du jo naturligvis kjøpe en Mac som har tilstrekkelig sterk prosessor og skjermkort for å takle et spill (noe ikke alle modeller er egnet for), men så lenge det er på plass så kjører de få spillene som Mac har som gjent over tilsvarende bra som på Windows eller Linux platform (noe varianse er det selvfølgleig alltid). Hovedproblemet som jeg ser det er at Spillutvalget på Mac (og til en mindre men fremdeles betydeig del programvareutvalget generellt sett) er så lite på Mac plattformen at det blir helt skivebom å kjøpe en Mac for spill. Det sagt, så kan du som nevnt over bare dualboote om du har littegrann teknisk innsikt og en windows lisens, og da er det jo relativt lite hassle å bare boote opp i windows når du skal spille og ellers holde deg på Mac operativsystemet for alt annet dersom du fortrekker Mac over windows. Denne muligheten for å kunne få det beste av begge verdener med de nye Macene gjør at jeg nå er mye mindre kritisk til Mac enn før. Det eneste store problemet som gjennstår min mening er at du desverre fremdeles betaler mye mer for samme hardware i en Mac i forhold til en PC. Det er desverre det du betaler for Apple logoen tilsynelatende...

Oppsummert i èn setning: Skal du spille (mye) på en Mac så baser deg på at du vil komme til å trenge en windows lisens i tillegg.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

jeg har hadd med min iMac 24" på lan 2 ganger og den fungere bra, iMacen kjøpe jeg for et år siden så skjermkorte og prosessoren i dem er mye bedre. men en ting du må husk på når du kjøpe mac du betale mye for disaine og for at det står mac på den:P

men dette er jo en iMac som har mye bedre ytelse, en macbook er helt greit for å spill c-s og enkle lette spill men den kjøre ikke for eks tf2. men hvis du går for en macbook pro så vil du få mye bedre ytelse;)

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke det er "for bastant" når jeg bare utrykker min egen mening og preferanse. i og med at jeg skriver "i mine øyne" så mener jeg med det at det er slik jeg ser det. Jeg her ingen tvil om at Mac er vel så passende om ikke mer passende for visse brukere enn en windows eller Linux basert maskin, men mine i mine personlige erfaringer (som særdeles avansert og allsidig bruker), så finner jeg Mac OSX vel restriktiv på forskjellige måter. Jeg gir bare mitt syn på saken som en motbalanse mot den (forferdelige i mine øyne) jalla propogandaen som Apple bruker for å reklamere for sine produkter. Men nok om det...

Ja, det er egentlig mer enn nok av disse latterlige påstandene om at OS X skulle være restriktivt. De færreste er nok enige i at Unix, åpen kildekode-basis og gjennomgående støtte for uavhengige standarder er restriktivt sammenlignet med det helproprietære Windows. Pussig nok så kjenner jeg et par die-hard Linux-fans som har kjøpt seg bærbare Pro-maskiner fra Apple, med det utgangspunket at det er knallgode maskiner til å kjøre Linux på. Til min store forbauselse og fornøyelse ser jeg at disse etter relativt kort tid tilbringer det meste av tiden i OS X - fordi ting fungerer bedre der. Hmm...må nesten korrigere meg selv: jeg kjenner et par _tidligere_ die-hard Linux-fans, som opplever en mindre restriktiv hverdag i OS X når de skal få noe gjort :p

Du får imidlertid mene akkurat hva du vil, det er ikke forbudt å uttale seg om noe du ikke har mye peiling på... ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Det virker ikke som du forstår helt hva Mac er kanskje. Det er essensiellt samme hardware (i nye Mac'er ihvertall), men et annet OS og an annen platfomr kort sagt. Med andre ord så kan du ikke bruke spill og programmer som fungerer på windows på Mac. Nettop det er kanskje den største svakheten på Mac - Det er mindre utvalg i software, og gratis software for Mac er en sjeldenhet vil jeg neten tørre å påstå, ihvertfall i forhold til PC hvor man i praksis kan finne programvare for alt mulig på nettet gratis om man ikke er for picky.

Sill for Mac kan du glømme. Du vil finne de aller aller aller mest populære spillene. WOW kom vel på Mac nå. Warcraft3 finner du nok osv. men 99,9% av titlene for PC finner du nok ikke for Mac.

I mine øyne er Mac litt som en "PC for folk som ikke klarer å bruke en PC maskin" =P På godt og vondt er den veldig enkel, men også restriktiv og kontrollerende i mine øyne. Sikkert veldig fint for folk som egentlig ikke er interessert i forstå maskinen men bare vil at diverse enkle oppgaver skal fungere uten kluss.

Jeg skal stoppe der så det ikke bir noe flamewar ;) Bare vær ops på hva du kjøper så du ikke tror at du kan ta med deg denne her på gamer-LAN. Da blir du nok særdeles skufet i og med at "ingenting" vil kjøre på den av spill.

EDIT: som det nevnes over så kan du på de nyere Mac'ene (pga. harwaren er ikke som på PCer) installere dualboot med Windows slik at du kan velge operativsystemet når du starter opp. Det blir 2 maskiner i ett i praksis, men du mister jo naturligvis alle fordelene du skulle ha med Mac når du starter den opp i windows naturligvis. Du kan ikke få i bøtte og spann - samtidig ihvertfall :) Sånn sett så er det mye mindre risikabelt å "prøve seg" på en Mac nå om dagen. Sule du ikke like Mac av en eller annen grunnn så hare du bare egentlig kjøpt en litt dyere-en-normal PC *shrug*

-Stigma

Hei og takk for svar. Jo jeg har en anelse av hva Mac er, men når jeg ser på Macbook pro som har et 8600M eller noe slikt, må det vel være rom for spill, hvis ikke er skjermkortet waste of money? Har hørt at folk spiller noen spill på mac, men har aldri virkelig visst hvor mange forskjellige det faktisk var.

Jeg skal nok ikke ha mac med nærmere ettertanke. Jeg har mer eller mindre bestemt meg for en stasjonær PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...