Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har et digert sår i kjeften

pululf

Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg har fått munnskold på undersiden av underleppa mi, og det svir som bare pokker.

Dette er munnskold i tilfelle du ikke vet hva det er (Bildet er ikke av meg):

post-123991-1223674614_thumb.jpg

Jeg har ofte fått slike småjævler, men de pleier å gå bort av seg selv etter 5-7 dager. Denne har derimot ikke gått bort etter to uker, og den blir bare større og større, og gjør at jeg får dritvondt når jeg skal spise/drikke/pusse tenna. Den er nå omtrent en halv centimeter i diameter. Er det noen som vet hvordan man kan fjerne sikt dritt? Begynner å få fnatt av den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før fikk jeg det ganske ofte, men aldri så ille at det varte i to uker.

Jeg vet ikke hva du kan gjøre for å få det vekk, men for å forebygge det anbefaler jeg munnskyllevann, fluor el. Forrige gang jeg fikk et sånt sår var i sommerferien hvor jeg ikke hadde med noen av delene.

Lykke til med det, det kan være utrolig slitsomt. Spesielt når du begynner å spise eller drikke svir det veldig ...

Lenke til kommentar
Jeg har ofte fått slike småjævler, men de pleier å gå bort av seg selv etter 5-7 dager. Denne har derimot ikke gått bort etter to uker, og den blir bare større og større, og gjør at jeg får dritvondt når jeg skal spise/drikke/pusse tenna. Den er nå omtrent en halv centimeter i diameter. Er det noen som vet hvordan man kan fjerne sikt dritt? Begynner å få fnatt av den.

Har du herpes?

Lenke til kommentar

Har du herpes?

Lol, nei. Dette er bare munnskold.

Lenke til kommentar

Har fått sånne før, måten å bli kvitt er som sagt munnskyldegreier. Men å skylde i munn og deretter spytte ut er dårlig, det som gjelder er og ta en Q-tips, dyppe i munnskyldevannet, og touche såret med det. Gjør dette hver dag så går det bort etter 3-4 dager. Du får munnskyldevann på apotek.

Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_legen/1605953.html

Ikke pusse tenna med tannkrem, iallefall ikke en med skum. Leste litt om det. Virker som det er et virus (eller sopp) som kommer i 10-12 årsalderen omtrent da folk begynner å kysse. Tilfeldig? Og latent, så er som herpes.

Det fins krydder du sikkert har hjemme som kan bedøve og virke mot bakterier, sopp eller tilogmed virus f eks. Nellik som bedøvelse. Kanel og kardemomme for å rense tenna, god ånde osv.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Tor_*
Kjøp deg Vademecum munnskyllevann, og ha det UBLANDET på en q-tips

Vask så såret 2-3 ganger for dagen med dette.

Svir en del først, men du blir kvitt det på 1-2 dager.

Har ofte slike sår selv, og har funnet ut at dette er definitivt det som funka best for meg.

hmm , gjorde det samme jeg også 2 ganger vær dag. i 2 uker og såret vokste. til en Skikkelig Stor en. var en tur til Tannlege og Han Anbefalte Coredoshyl elns. Men det går som regel over ettervert. Sliter med en akkurat nå fortiden som har hatt i 1-2 uker.

Tror dette skyldes at Munnen din ikke Tåler sink , stress , lite vann eller bare lite søvn. Men du kan også prøve å bytte tannkrem.

God Bedring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...