Gå til innhold

Kjøpe pc av privat person. Forsikring?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en datamaskin av en privatperson, men da har jeg jo ingen "garanti" i motsettning til på elkjøp foreksempel. Men går det ann å kjøpe forsikring på f.eks 2 år på en datamaskin, og evt. hvor mye villd et koste?

Takker for svar på fårhånd.

Nikolai

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis maskinen er under 5 år gammel så har den du kjøper av reklamasjonsrett mot butikken han har kjøpt den av. Denne reklamasjonsretten overtar du ved kjøpet. Men for å kunne bruke denne retten er det viktig at han du kjøper av kan gi deg kvittering fra butikken.

Se forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven:

Kjøpsloven:

Kapittel XIV. Krav mot tidligere salgsledd.

§ 84. Vilkår for krav mot tidligere salgsledd

(1) Kjøperen kan gjøre krav som følge av mangel gjeldende mot et tidligere salgsledd, for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren.

(2) Ved salg mellom enkeltpersoner når kjøpet ikke hovedsakelig er knyttet til deres næringsvirksomhet, kan kjøperen uansett avtale også gjøre krav gjeldende mot tidligere yrkessalgsledd etter forbrukerkjøpsloven § 35.

Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 34 (i kraft 1 juli 2002).

Forbrukerkjøpsloven:

§ 35. Krav mot tidligere salgsledd mv.

Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren.

Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen.

Forbrukeren kan på samme vilkår som i første til tredje ledd gjøre sitt krav som følge av en mangel gjeldende mot en yrkesutøver som etter avtale med selgeren eller tidligere ledd har utført arbeid på tingen.

Forbrukeren kan også gjøre krav gjeldende etter reglene i lov 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp § 84 første ledd, hvis dette gir forbrukeren større rettigheter enn det som følger av paragrafen her.

Tidligere salgsledd kan ikke motregne overfor forbrukeren med krav mot selgeren.

§ 36. Ansvar for opplysninger etter § 16 annet ledd

Når en tilvirker eller en annen person i tidligere salgsledd har gitt opplysning som nevnt i § 16 annet ledd, er han eller hun solidarisk ansvarlig med selgeren for tap forbrukeren lider på grunn av opplysningen.

Lenke til kommentar

Selvom man vinner en ting så får man nødvendigvis ikke en kvittering eller noe annet "kjøpsbevis".

For eksempel fra egen erfaring;

For ett par år siden så vant jeg en Xbox 360 i en konkurranse som Coop holdt. Denne dukket bare opp på døra med bud ca 6 måneder etter at konkurransen var over uten noen kvittering eller annet enn ett brev som gratulerte meg som vinner av konkurransen.

Denne har forøvrig vært fikset på garanti direkte mot Microsoft i ettertid uten problemer.

-Cefwyn-

Lenke til kommentar
Men han har vunnet pc'en, og da har han ikke kvitering. Der er derfor han selger den billig.

Vel, først ville jeg vært veldig mistenksom, det kan like gjerne være tjuvgods. Du bør i alle fall få vite hvor/hvordan han har vunnet den og hvem som har levert premien, så du kan sjekke om dette stemmer og hvem du evt. skal forholde deg til hvis det skulle oppstå behov for reklamasjon. Hvis historen hans ikke lar seg bekrefte ville jeg droppet hele greia.

Så vidt jeg vet dekker ikke forbrukerkjøpsloven varer som er vunnet i lotterier eller konkurranser. Leverandøren vil nok likevel som oftest være behjelpelig om det skulle oppstå feil på samme måte som om det var et vanlig salg, men det er tvilsomt om du kan kreve noe særlig med loven i hånd overfor den som har levert gevinsten eller de ansvarlige for lotteriet/konkurransen.

Ellers så gjelder kjøpsloven (som ikke er det samme som forbrukerkjøpsloven) når det er kjøp og salg mellom privatpersoner, hvilket tilsier to års reklamasjon (dvs. overfor privatpersonen du kjøpte av). Om denne retten er noe verdt i praksis er noe helt annet.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...