SEO Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Pricks' date='05/11-2008 : 18:52' post='12329539'Hva mener du? Jeg ville sette det litt på spissen med å tegne det uriktige bildet som det later til at flere har om vitenskap. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Men det forklarer ikke hva du mener. Hva slags "overdristige og farlige eksperimenter" snakker du om? Er kunnskap farlig? Lenke til kommentar
Student of Life Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Dette med å bruke atombomben som et eksempel er jo latterlig! Man bruker kjernespalting til veldig mye annet enn å sprenge folk i luften. Ringer ordet atomkraftverk i noen bjeller? Vitenskapen har ført til at vi i dag har mulighet til å leve så lenge som vi gjør, ved hjelp av medisin. Vi kunne ikke hatt denne samtalen over internett om vi ikke hadde hatt vitenskapen. Uten noen form for vitenskap eller naturfilosofi hadde vi fortsatt levd som huleboere eller så hadde vi endt opp som neandertalerene. Er enig i at det ikke er selve religionene som dreper, men heller menneskene. Men det er disse menneskenes forståelse av religionen. Men dette vil i mine øyne i bunn og grunn bety at det faktisk er religionen som får fikk folk til å gå i korstog, selvmordsbombing osv. Til slutt vil jeg bare si at Gud drepte nesten 3 millioner mennesker i Bibelen. Men han er jo snill da, eller hva? Lenke til kommentar
schtrongl Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Dette med å bruke atombomben som et eksempel er jo latterlig! Man bruker kjernespalting til veldig mye annet enn å sprenge folk i luften. Ringer ordet atomkraftverk i noen bjeller? Vitenskapen har ført til at vi i dag har mulighet til å leve så lenge som vi gjør, ved hjelp av medisin. Vi kunne ikke hatt denne samtalen over internett om vi ikke hadde hatt vitenskapen. Uten noen form for vitenskap eller naturfilosofi hadde vi fortsatt levd som huleboere eller så hadde vi endt opp som neandertalerene. Er enig i at det ikke er selve religionene som dreper, men heller menneskene. Men det er disse menneskenes forståelse av religionen. Men dette vil i mine øyne i bunn og grunn bety at det faktisk er religionen som får fikk folk til å gå i korstog, selvmordsbombing osv. Til slutt vil jeg bare si at Gud drepte nesten 3 millioner mennesker i Bibelen. Men han er jo snill da, eller hva? Til sammenligning; hvor mange drepte Satan i følge Bibelen? 12? Jeg er enig med at det er folk som dreper på ulikt grunnlag. Dette har med mennsekets natur å gjøre. Vi er fortsatt ganske 'tribal'. Før i tiden, her ute hvor jeg bor, var det snakk om hvor dum og rar de andre folka, vest for broen var. Etterhvert som verden ble større, gikk det til å inkuldere disse, og heller se på de som var hakket lenger vekk som rare og dumme. Vi ser hvilke følelser som blir satt i gang på fotballkamper hvor mennseker heier på hver sin farge, det samme gjelder politikk, hudfarge, religion og mye annet som er med på å identifisere andre stammer eller grupperinger. Vi er av natur rasisitiske og dert er bare å ta inn over seg. Det er ikke uten grunn at folk som politi og millitæret kjører ganske strikte kleskoder og væremåter for å forme individene innen sin gruppering. De er med på å skape en mer eller mindre bevist "oss vs. de" mentalitet. Som mobb er vi veldig lett å lede på tross av moral og etikk i slike sammenhenger. Om det er religion eller vitenskapelig religion som legges til grunn for hvorfor man dreper er helt irrelevant, så lenge vi fortsatt er menneskedyret. Noe skiller vi har: Ikke-røykere vs. røykere. Konspirasjonsteoretikere vs. Trangsynte. Man.U vs. Liverpool Kristne vs. alle andre livsformer Nazier vs. Jøder Venstr vs. Høyre Fete vs. Slanke Hvite vs. Svarte Rike vs. Fattige Norge vs. Sverige 9/11-thruth vs. 9/11-truth Star Wars vs. Star Trek Amiga vs. PC Bank-Eliten vs. Frie individer. Abortforkjempere vs. Abortmotstandere Min side vs. din side vs. den riktige siden Horde vs. Alliance Langt i fra alle disse som gir grunnlag for voldelige konfrontasjoner og lemlestelse, men det er ikke få av disse som på et eller annet tidspunk nettop har før til dette. Men stort sett makter vi ikke å se at fellesnevnerene ofter er mye sterkere enn disse simple tingene som man flagger med. De fleste er glad i musikk, humor, barn, blomster, familie, luft, frihet, fred mat og annet. Så igjen, det er mennekets natur, hvor enn sivilisert vi tror vi er, å hele tiden være litt "tribal" og skape sterke idnetifikasjoner og karekteristikker av det som skiller oss. Endret 8. november 2008 av galvhus Lenke til kommentar
Student of Life Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Til sammenligning; hvor mange drepte Satan i følge Bibelen? 12? Jeg er enig med at der er folk som dreper på ulikt grunnlag. Dette har med mennsekset natur å gjøre. Vi er fortsatt ganske 'tribal'. Før i tide her ute hvor jeg bor, var det snakk om hvor dum og rar de andre folka, vest for broen var. Etterhvert som verden ble større, gikk det til å inkuldere disse og heller se på de som var hakket lenger vekk. Vi ser hvilke følelser som blir satt i gang på fotballkamper hvor mennseker heir på hver sin farge, det samme gjelder politikk, hudfarge, religion og mye annet som er med på å identifisere andre stammer eller grupperinger. Det er ikke uten grunn at folk som politi og millitæret kjører ganske strikte kleskoder og væremåter. De er med på å skape en mer eller mindre beviss "oss vs. de" mentalitet. Som mobb er vi veldig lett å lede på tross av moral og etikk i slike sammenhenger. Om det er religion eller vitenskapelig religion som legges til grunn for hvorfor man dreper er helt irrelevant, så lenge vi fortsatt er menneskedyret. Mener å huske at det var 12 ja;) Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Vet ikke helt hvor nøyaktig dette er, men helt på jordet er det nok ikke: http://dwindlinginunbelief.blogspot.com/20...e-killings.html Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Har du et problem med atomkraft og ellers hvordan universet fungerer får du ta det opp med din gud, eller hva? Lenke til kommentar
matsemannen Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 (endret) Endret 13. november 2008 av matsemannen Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Hehe velkommen Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Jeg venter i spenning på den dagen noen sprenger seg i luften eller drar på korstog i vitenskapens navn. Guns don't kill people, people kill people. Lenke til kommentar
The_Kris Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Jeg venter i spenning på den dagen noen sprenger seg i luften eller drar på korstog i vitenskapens navn. Guns don't kill people, people kill people. I'd beg to differ. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Jeg venter i spenning på den dagen noen sprenger seg i luften eller drar på korstog i vitenskapens navn. Guns don't kill people, people kill people. I'd beg to differ. Ser ærlig talt ikke hvor du vil hen jeg. Lenke til kommentar
The_Kris Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Jeg venter i spenning på den dagen noen sprenger seg i luften eller drar på korstog i vitenskapens navn. Guns don't kill people, people kill people. I'd beg to differ. Ser ærlig talt ikke hvor du vil hen jeg. Det var ment ironisk... Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Jeg venter i spenning på den dagen noen sprenger seg i luften eller drar på korstog i vitenskapens navn. Guns don't kill people, people kill people. I'd beg to differ. Ser ærlig talt ikke hvor du vil hen jeg. Det var ment ironisk... Aha. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Sånn bare for å få ting på det tørre, hvor mange har vitenskapen drept gjennom tiden kontra religion? Religion har slik sett oversvømt jorda og drept et milliontall mennesker, satt pest og plage på mennesker, drunkte og drept mennesker etc etc. Så body count, hvor mange mennesker har religionen drept opp gjennom tiden kontra vitenskapen? Jeg tror nok man finner at religion har drept mange mange flere enn vitenskapen noen gang kommer frem til, faktisk fortsetter religion å drepe den dag i dag mens vitenskapen har ikke drept på lenge faktisk ikke i et hele tatt fordi det er ingen som har drept i vitenskapens navn, det er ingen som har teipet en bombe på seg og sprengt seg i lufta i Atomets navn. Men det er mange som har sprengt seg i lufta i Allahs navn. Så jeg vil si at religion er rota til alt ondt. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 (endret) Ikke for å gjøre narr av disse seks sidene, men for å illustrere den store utgjørende forskjellen: Vitenskap er ikke en tro som inneholder ideologier og meninger. Vitenskap er et oppslagsverk, der all fakta er basert på den vitenskapelige metode. Vitenskap er altså et verktøy. Kristendom er en religion, en tro, som inneholder ideologier og meninger. Disse meningene kan brukes til å forsvare en gjerning, ulikt vitenskapen, der gjerninger ikke kan forsvares ved bruk av vitenskapen. Her er altså førsteinnlegget til trådstarter så absolutt mangelfull. Men for å være mer refleksiv, kan jeg nevne at jeg så absolutt ikke synes et argument som "kristendommen tillater A, eller B", for dette er selvfølgelig vissvas. Man tolker religioner, og derfor kan man ikke bruke et slikt argument. Det er inget moralskt gale med kristendommen eller vitenskapen. Man bruker religion og vitenskap, derfor er det i så tilfelle bare menneskene som bruker det som bruker det feil. Personlig synes jeg noen religioner er mer åpen for å tillate slikt galt bruk enn andre religioner, og vitenskap. Paralellen er fortsatt feilaktig trukket. Endret 16. november 2008 av cuadRo Lenke til kommentar
The_Kris Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Korreksjon: Noen kulturer har mer spillerom for folk som ønsker å tolke ideologier for sin egen vinning. Eksempel: Midt-østen er mer åpen for ideologist terrorisme (Terrorbombinger er i større grad på grunn av politikk enn ren religiøs fanatisme) enn det vesten er. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Korreksjon:Noen kulturer har mer spillerom for folk som ønsker å tolke ideologier for sin egen vinning. Eksempel: Midt-østen er mer åpen for ideologist terrorisme (Terrorbombinger er i større grad på grunn av politikk enn ren religiøs fanatisme) enn det vesten er. Jeg vil foreslå at økonomisk fattigdom FØRER til kulturer som du nevner. Mangel på penger --> Mangel på kunnskap (da kunnskap må betales for) --> mangel på toleranse Legg til en fordømmende religion som fyrer oppunder manglende toleranse, og du får intoleranse. Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Jeg venter i spenning på den dagen noen sprenger seg i luften eller drar på korstog i vitenskapens navn. Guns don't kill people, people kill people. La oss slakte alle de hedningene som nekter å akseptere generell relativitet og nekter for at Albert Einstein er vitenskapens sanne sønn og frelser !! Fra spø til alvor, dette er ikke sammenliknbart. Som andre har skrevet så er relgion ofte ideologi påvriket. Noen relgioner mener at deres tilhengere skal leve sånn og sånn kontra hvordan andre lever. Vitenskap tar total avstand fra sånt og er et helt nøytralt verktøy både for å studere naturen og utvikle teknologi. Ser virkelig ikke hvordan vitenskapen som metode skal ta skylden for atombomben, kruttet, sverdet osv osv. Vi utviklet våpen og krigsredksaper fordi vi var truet av andre stammer/grupper/nasjoner osv. De første menneskene ble funnet med spydspisser i hodeskallene, mens i dag har folk kulehull i hodet. Det er mer vår måte å eksistere på som har skyld for de tingene. Det er langt flere som er drept med spyd og sverd enn med atombombe og hydrogenbombe. Vitenskapen er bare metoden for å utvikle den slags teknologi, det er mennesket i seg selv som er årsaken til hvorfor det ble utviklet og dersom det brukes, årsaken til drapene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå