Gå til innhold

Medisin blanda med data!

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å bli noe forsker! Innen medisin! Men at... jeg er dyktig innenfor informatik slik at jeg på en måte kan beherske data som er verktøy til å forske innen medisin! Bli svært dyktig i matematikk, kjemi etc.! Forstå matte og data svært svært godt. også studere medisin! Er det lurt? Eller finnes det ferdige retninger for slikt? Jeg tenker det er bedre å lære matten først så medisinen? Jeg kommer nok ikke til å gå ut med noe gode karakterer! Jeg er litt problemer. Men hvordan går man frem med dette? Studere man informatikk også kan man søke seg på medisin?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting av gangen tror jeg. Hvis du ikke har gode karakterer så er det umulig å komme inn på medisin i Norge og vanskelig i utlandet. Hvis du vil forske innenfor medisin så er medisinstudiet veien å gå, om man ønsker å bruke IT som verktøy i forskningen (noe man alltid gjør uansett) så kan man ta kurs ved siden av eller jobbe med dette selv. Du trenger uansett det medisinfaglige i bunn.

På informatikksiden så er det andre muligheter. Det er flere studier der man kan spesialisere seg i bioinformatikk som er kanskje noe av det du er interessert i. Men dette er det altså informatikkstudiene som tilby, ikke medisin. Se på disse:

http://www.uio.no/studier/program/modat-ma...bioinformatikk/

http://www.ntnu.no/bioinformatikk/om

http://www.umb.no/?type=2&avd=21&v...a1d045e70bc83b2

Som du ser så er dette stort sett noe man spesialiserer seg på masternivå, etter at man har tatt en bachelor i informatikk eller matematikk/biologi.

Lenke til kommentar

Takk for lenkene!

Men bare tenkte på en ting. Ta f. eks. om jeg studerer informatikk! 3 eller 5 år. Hvis man plutselig.. åhh... nå vil jeg studere medisin! Er det BARE VGS karakterene mine som teller for å komme inn på det studiet da? Selv etter man har studert til bachlor eller master?

Takk!

Lenke til kommentar
Takk for lenkene!

Men bare tenkte på en ting. Ta f. eks. om jeg studerer informatikk! 3 eller 5 år. Hvis man plutselig.. åhh... nå vil jeg studere medisin! Er det BARE VGS karakterene mine som teller for å komme inn på det studiet da? Selv etter man har studert til bachlor eller master?

Takk!

Nei. Det er to grupper med søkere: de som søker i ordinærkvoten og de som søker i primærkvoten og ordinærkvoten. Når du kommer rett ut fra vgs. søker du hovedsakelig i primærkvoten (som er satt av til halvparten av søkerne i et opptak). De søker kun med karakterpoeng og realfags-/fordypningspoeng (fordypningspoengene forsvinner riktignok).

Etter man har fylt 21 havner man i ordinærkvoten. Her kan man også ta med alderspoeng, tilleggspoeng osv. Poenggrensene i ordinærkvota og primærkvota er riktignok forskjellig - ordinærkvoten har nesten alltid en høyere poenggrense.

Dette var veldig overfladisk skrevet, så jeg anbefaler deg å ta en titt på Samordna Opptak sine websider.

Lenke til kommentar

Når det er sagt så er det vgs. karakterene dine som teller mest, og karakterene dine på en master eller bahcelorgrad teller ingenting hvis du vil inn på medisin. Når det gjelder opptakskrav til medisin så er det mange andre tråder på forumet om det.

Lenke til kommentar
Når det er sagt så er det vgs. karakterene dine som teller mest, og karakterene dine på en master eller bahcelorgrad teller ingenting hvis du vil inn på medisin. Når det gjelder opptakskrav til medisin så er det mange andre tråder på forumet om det.

I Tromsø finnes det nå et studie i Telemedisin.

Det handler dessverre ikke noe særlig om legeyrket (sykdom osv), men om overføring av bilder, video osv. for å gjøre mer helsevesenet mer effektivt. I framtiden kan man jo tenke seg at kirurgen står i oslo, mens pasienten blir operert i vadsø ved at kirurgen styrer kniven over en telelink.

Du skjønner.

Dette feltet er helt i front hva gjelder medisinsk forskning og her er det VELDIG mye som er nytt og ukjent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...