Gå til innhold

Tilgang til windows shares

Anbefalte innlegg

Jeg har følgende oppsett:

-router fra Ventolo koblet til veggen

-Devolo Homeplug koblet til router

-Devolo Homeplug koblet til trådløs router Dlink dir-635

Til dette har jeg tre pcer tilkoblet:

-stasjonær XP. Fungerer som server med film og musikk. Kabel til trådløs router

-bærbar Vista. Trådløst

-htpc. Mythbuntu. Devolo Homeplug.

Jeg får kontakt mellom bærbar og stasjonær. Full tilgang på den bærbare til delte mapper på den stasjonære.

Problemet er at jeg ikke får kontakt med den stasjonære fra htpc. Ikke en gang med ping.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du sjekka om de har samme iprange?

om maskinene på en eller annen mystisk måte har klart å få 2 forsellige iprange's så vil de ikke finne hverandre.

mulighet for å koble seg til en windows share i linux skal være simpel om alle ip'ne er i samme range.

smb://IP.TIL.PCN.DU.VIL.KOBLE.DEG.TIL/ i et utforsker vindu. om jeg ikke tar feil skal det fungere i firefox også.

edit: du må koble htpc til den trådløse rutern også.. om det er kabla eller trådløst har ikke en døyt å si.

edit2: dette er for at det er en ruter. rutere vil fungere som en "branmur" mellom ip'ranges.. man kan stille inn de fleste rutere til å oppføre seg som en switch.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar
har du sjekka om de har samme iprange?

om maskinene på en eller annen mystisk måte har klart å få 2 forsellige iprange's så vil de ikke finne hverandre.

mulighet for å koble seg til en windows share i linux skal være simpel om alle ip'ne er i samme range.

smb://IP.TIL.PCN.DU.VIL.KOBLE.DEG.TIL/ i et utforsker vindu. om jeg ikke tar feil skal det fungere i firefox også.

edit: du må koble htpc til den trådløse rutern også.. om det er kabla eller trådløst har ikke en døyt å si.

edit2: dette er for at det er en ruter. rutere vil fungere som en "branmur" mellom ip'ranges.. man kan stille inn de fleste rutere til å oppføre seg som en switch.

Hvordan sjekker jeg iprange? Og hvordan får jeg ruteren til å oppføre seg som switch?

Kun stasjonær og bærbar er tilkoblet ruteren. Å ha htpc også tilkoblet ruteren blir upraktisk.

Lenke til kommentar

http://portforward.com/guides.htm

eks på inkopitable ip ranges.

192.168.0.1-255

192.168.1.1-255

10.0.0.1-255

det er bare de 1-3 siste tallene som skal være forskjellige.

du må manuelt tvinge den trådløse rutern til å ikke være en DHCP server.

og du må tvinge rutern til å bruke samme iprange som "netverket under" hvis ikke får du ikke konfigurert den i fremtiden. om du gjør dette skal ting bli litt mindre problematiske.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar
http://portforward.com/guides.htm

eks på inkopitable ip ranges.

192.168.0.1-255

192.168.1.1-255

10.0.0.1-255

det er bare de 1-3 siste tallene som skal være forskjellige.

du må manuelt tvinge den trådløse rutern til å ikke være en DHCP server.

og du må tvinge rutern til å bruke samme iprange som "netverket under" hvis ikke får du ikke konfigurert den i fremtiden. om du gjør dette skal ting bli litt mindre problematiske.

Bærbar og stasjonær viser begge 193.71.110.139 på whatismyip.com. HTPC viser 193.71.107.194.

Jeg har slått av DHCP på den trådløse ruteren, men vet ikke hvordan jeg får ruteren til å bruke samme iprange som "nettverket under"

Lenke til kommentar

det du har av ip'r nå er direkte internett adresser virker det som. det virker som om du har deaktivert dhcp på begge ruterne nå.

og du finner ip på windows maskiner ved å skrive CMD i kjør eller i søkefeltet i vista startmenyem.. og skrive ipconfig i cmd viduet

jeg vet ikke hvordan oppsett det er på htpc'n din eller om du får opp terminal..

Lenke til kommentar
det du har av ip'r nå er direkte internett adresser virker det som. det virker som om du har deaktivert dhcp på begge ruterne nå.

og du finner ip på windows maskiner ved å skrive CMD i kjør eller i søkefeltet i vista startmenyem.. og skrive ipconfig i cmd viduet

jeg vet ikke hvordan oppsett det er på htpc'n din eller om du får opp terminal..

Stasjonær: 192.168.0.159

Bærbar: 192.168.0.115

htpc: inet addr:193.71.107.194 Bcast:193.71.111.255 Mask:255.255.248.0

inet6 addr: fe80::21f:d0ff:fe5a:8ab/64 Scope:Link

Ruteren fra Ventelo kan jeg ikke gjøre noe med så vidt jeg har skjønt.

Lenke til kommentar
for å finne lokal ip på en ubuntu distro kan skrive "ip addr" i et terminal vindu.

marius@htpc:~$ ip addr

1: lo: <LOOPBACK,UP,LOWER_UP> mtu 16436 qdisc noqueue

link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00

inet 127.0.0.1/8 scope host lo

inet6 ::1/128 scope host

valid_lft forever preferred_lft forever

2: eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast qlen

1000

link/ether 00:1f:d0:5a:08:ab brd ff:ff:ff:ff:ff:ff

inet 193.71.107.194/21 brd 193.71.111.255 scope global eth0

inet6 fe80::21f:d0ff:fe5a:8ab/64 scope link

valid_lft forever preferred_lft forever

marius@htpc:~$

Lenke til kommentar
det virker virklig som om du har en vanlig internett ip på den maskina.

du må bare forklare meg hvorfor det er upraktisk å koble den media pc'n til den trådløse rutern med kabel.

Det er ganske enkelt fordi jeg ikke har lyst til å strekke mange meter med nettverkskabel gjennom huset. Det blir ikke pent.

Tidligere prøvde jeg å koble den trådløse ruteren inn etter ruteren fra Ventelo og så bruke Devolo Homeplug fra en LANport på den trådløse ruteren og homeplug videre til den stasjonære og htpc. Da får jeg kontakt mellom pcene, men kun "lokal tilgang" (altså ikke noe internett) på det som er koblet med homeplug.

Lenke til kommentar
løsning.. fin deg en passe guide på portforward. jeg orker ikke å forklare deg hva alle funksjonene er i den trådløse rutern. eventuelt så kan man spørre google.

Jeg gav opp løsningen slik den er skissert i første post. Slo av DHCP i den trådløse routeren og etter å ha sloss med "unidentified network" og kun "local access" ser ting ut til å fungere, til slutt.

Takk for hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...