Gå til innhold

Ramdisk til overs

Anbefalte innlegg

Hallo, eg har tenkt å legge inn Arch på stasjonæren min etter å ha brukt det ei stund på min laptopen. Til nå har eg brukt Ubuntu 64-bit, men har tenkt å installere 32-bit vesjonen av Arch. Grunnen til at eg har brukt 64-bit til nå er at eg har 4 GB RAM og 32-bit sin grense er runt 3,5 GB. Og derfor lurer eg på om ein kan sette opp dei siste .5 GB som ein ramdisk? og bruke den som swap eller /tmp. Er det mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det eigentlig nødvendig med swap i desse dagar når ein har så mykje RAM?

Både og....

Det er visstnok programmer, eller situasjoner hvor programmer, vil krasje pga de ikke har tilgang til SWAP, uansett hvor mye RAM som er ledig.

Men i de fleste situasjoner så vil du ikke trenge SWAP med 4GB RAM.

På den andre siden, er det virkelig slik at du ikke kan avse 512 MB til SWAP på disken?

Harddisker er jo mye mye billigere i byte per krone nå enn tidligere.

Lenke til kommentar
Den fungerte dårlig den, men denne guiden fungerte fint (punkt to).
Morsomt. Jeg er langt fra sikker på at det har noe for seg, men morsomt at det funket likevel. Jeg mistenker at fstab ikke er noen opsjon når forsøket ditt der ikke førte frem. Det er vel heller /tmp man spekulerer i å bruke ramdisk til.
Lenke til kommentar
Du kan vel ikke lage en ramdisk av minne som ikke har blitt adressert.

Dette syns jeg høres ganske fornuftig ut.

Hvorfor kan du ikke bare installere Arch 64bit, så har du tilgang til all RAMen, så kan du evt sette opp /tmp som RAMdisk i tillegg? Det at du har "tilgang" til RAMen betyr ikke at du ikke kan bruke deler til RAMdisk.

Lenke til kommentar

Har du hatt kompatibilitetsprogrammer med 64-bit og har lyst til å kjøre 64-bit, velg openSUSE eller Fedora. Arch er erfaringsmessig et strev å få til å fungere tilfredsstillende i 64-bit.

Dessuten er det, som haalo korrekt har påpekt, umulig å adressere dette minnet i 32-bit uansett hva det skal brukes til.

Lenke til kommentar

Jeg kjører Arch 64bit på den ene maskina mi, og har ikke opplevd noen problemer der. Nå er det kun en mediapc, så det er ikke så mye installert der da. Men kjører Gentoo 64bit på to av de andre maskinene mine, og der har jeg som sagt ikke hatt problemer med annet enn java (det fungerer, men kan være litt styr). Nå er vel Gentoo generelt sett ikke ansett som den enkleste distroen da, så det er kanskje ikke et så fint alternativ hvis du ikke har lyst til å bruke mye tid på å lære deg OSet.

Lenke til kommentar

Jeg mente ikke at det ikke funker, men det kreves en del ekstraarbeid i forhold til 32-bit-utgaven. F.eks med å få Java, Flash, Wine, etc til å fungere. I Fedora og openSUSE får du alle 32-bit biblioteker med i tillegg til 64-bit-biblioteker, så du kan installere software om hverandre. Jeg vil tørre å påstå at dette er en stor fordel for en "nybegynner" (og jeg anser det også som en stor fordel selv, enda jeg må kunne sies å være en ganske avansert bruker).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...