Hotel Papa Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Det blir mørkere og mørkere framover, og alt for få mennesker bruker refleks når de er ute og går. Det er lov å tenke på de som sitter bak rattet på en bil, da det ikke alltid er like lett å se personer som går uten refleks. Så bruk refleks! Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Går fint å ikke bruke refleks så lenge man antar at bilisten ikke ser deg, og beveger deg i trafikken der etter. Men det er vel ikke så mange som gjør det Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Er håpløst å se folk uten refleks ja. Det holder nesten ikke med den lille tingen som henger i en tråd engang, vesten er tingen. Lenke til kommentar
AndyG Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Dette er ekstra gjeldende i disse høstdager hvor det er vått på bakken. Den våte bakken "sluker" nemlig alt lys og det er veldig vanskelig å se gående, så vel som syklende. Bruk refleks, folkens Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Refleksbånd evt. helst vest er en fin ting ja. Som bilfører vet vi hvor ekkelt det er når man plutselig oppdager fotgjengere da det egentlig hadde vært for sent. Skal begynne å bruke det mye mer selv når jeg spaserer... Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 Samme hvis man skal ut og sykle. http://www.vegvesen.no/blisett/utstyr.stm Det er faktisk påbudt med lys. Koster en hundrelapp for lys foran og bak på XXL. Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Det er faktisk påbudt med lys. Koster en hundrelapp for lys foran og bak på XXL.Veldig mange vet faktisk ikke at det er påbudt. Hårreisende nok synes mange sykklister det er greit å sykkle på venstere side av veien i mørket uten lys. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Om eg beveger meg i trafikken utan vest eller noko form for refleks så beveger eg meg på ein måte som det ikkje er mogeleg at ein bil kan køyre på meg. Eg tar alltid utgangspunkt i at ingen bilar ser meg, det er mitt ansvar å unngå å bli nedkjørt. Eg har møtt ein del fotgjengarar og syklistar som har ein trafikkhaldning på kanten til det hasardiøse. Når det er sagt så er det kanskje like viktig at bilistane sjekker lysene sine. Dette er slett ingen komplisert operasjon. Køyr bilen framfor ein vegg litt på ettermiddag og kveld når det er mørkt. Prøv både køyrelys og langlys, du ser fort korleis det skal sjå ut og om det eventuelt er feil. Skift defekte lyspærer umiddelbart og bruk høgdejusteringa på bilen ved forskjellig last. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 Jeg holdt på å meie ned en dame med barnevogn, som krysset veien i fjor vinter. Gikk i svarte klær, svart barnevogn, ingen reflekser og veien var heller ikke opplyst. Tror aldri jeg har vært så redd i hele mitt liv, og har derfor fiksa meg sånn fancy refleks som man kan bruke over armen. Det værste er at det skjer så fort, og med en bil uten ABS så er man liksom hjelpesløs hvis det er glatt på veien. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Desverre hjelper det lite for dei som blir nedkjørt at du har refleks, men det er sjølvsagt positivt for din del. På vinteren må ein nesten alltid anta at ein bil ikkje er i stand til å stoppe, for det kan skje. Har og sett ein del eldre på veien, enkelte med konstant tunnellsyn, andre som kun ser på eitt auge, korleis i alle dagar skal dei oppfatte ein mørkt kledd person i vegen og reagere før det går galt? Endret 10. oktober 2008 av Zeph Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Har tenkt på dette selv når jeg er ute å går, syns det er ekkelt at ingen kan se meg. Senest i kveld var jeg ute å gikk i mørket. I morgen skal jeg kjøpe meg to sånne for å ha rundt armene, noen som vet ca. hva de koster? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Har tenkt på dette selv når jeg er ute å går, syns det er ekkelt at ingen kan se meg. Senest i kveld var jeg ute å gikk i mørket. I morgen skal jeg kjøpe meg to sånne for å ha rundt armene, noen som vet ca. hva de koster? Eg vil tippe 20-50 kroner, alt etter kva butikk du går på. Ingen upris om det kan redde livet ditt. Lenke til kommentar
jegerveldigdum Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Jeg liker å gå i gatene når det mørkt! Skremme bilistene! Det blir som en liten lek! Det har aldri vært mer spennende å gå til butikken . Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Jeg liker å gå i gatene når det mørkt! Skremme bilistene! Det blir som en liten lek! Det har aldri vært mer spennende å gå til butikken . Er du dum? Plutselig er det du som blir skremt, døds skremt. Lenke til kommentar
jegerveldigdum Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Jeg hører når bilen kommer. Jeg er ikke døv. Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Jeg hører når bilen kommer. Jeg er ikke døv. Noen biler er faktisk overraskende stille. Lenke til kommentar
Aksjeleif Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Jeg liker å gå i gatene når det mørkt! Skremme bilistene! Det blir som en liten lek! Det har aldri vært mer spennende å gå til butikken . Jaja, regner med det var ironi, men om det ikke var det så... ja...hmm.. jaja, ditt liv,, Jeg bruker alltid refleks når jeg er ute, og har ingen planer om å slutte. Senest i går kjørte vi forbi en som var ute å jogge i svarte klær i det mørkeste mørke, på det øde av det øde, og ja... det var vanskelig å se han Lenke til kommentar
jegerveldigdum Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Ikke med så dårlige veier som i Norge! Så det vet du er bare tull. Jaja, regner med det var ironi, men om det ikke var det så... ja...hmm.. jaja, ditt liv,, Ja, og dine skattepenger . Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Jeg liker å gå i gatene når det mørkt! Skremme bilistene! Det blir som en liten lek! Det har aldri vært mer spennende å gå til butikken . Understatement of the year @ brukarnavn. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Han lever jo opp til nicket sitt Edit: to late.. Endret 10. oktober 2008 av EvenruD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå