NT84 Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Jeg jobber 100% i privat sektor og har 5 ferieuker i året, som vanlig. Hos jobben min har vi 3 uker fellesferie på sommeren, som alle må ta ut. Står da igjen med 2 uker. Når disse er brukt opp, kan arbeidsgiveren min da pålegge meg fri uten betaling? Som feks enkelte dager i påsken og noen dager i jula? I jula ifjor måtte jeg ta 2-3 dager fri (ubetalt) + 2-3 dager i påska i år. Dette ble jo en hel uke til sammen hvor jeg ikke fikk lønn. Det ble problematisk for meg siden jeg ikke hadde fullt opptjent med feriepenger. Er redd dette kommer til å skje i år også, ser ut som vi må ta fri 2-3 dager i jula, også blir det nok noen dager til i påsken. Irriterende at arbeidsgiveren min tvinger meg til å spise opp en hel uke ferie pga disse dagene. Kunne gjerne tenkt meg å jobbe istede, og heller brukt feriedagene mine når jeg selv vil. Noen klare regler på dette? Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Arbeidsgiver står fritt til å diktere 2 uker av din ferie, de resterende 3 er dine å bruke (om jeg ikke husker helt feil). Om bedriften stenger under jul eller påske er ikke dette ditt problem og de ansatte skal da permiteres med lønn. Hadde samme situasjon her på hotellet hvor de skulle stenge i påsken men hadde brukt 2 uker av ferie til å holde julestengt (1 uke i Januar og 1 uke i desember) så resultatet ble en permitering og vi fikk da lønn vi som skulle på arbeid i denne perioden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå