Gå til innhold

trenger hjelp med formatering av ny harddisk.

Anbefalte innlegg

for det første så får eg beskjed om eg vil gjøre harddisken om til en dynamisk disk, hva er det? og kan eg innstalere xp på en dynamisk disk?

har en hdd i maskinen som selfølgelig heter C:. når eg skal oppretter partisjon så tenkte jeg å å bruke 1 på 90GiB til xp med alle spill og programmer eg blir å innstalere. resten til filer og slik. men vis eg fikse den partisjon til filer og slikt nå(fordi eg tenkteå flytte alt det fra den gamle harddisken på den. den blir vell mest sanynlig satt som E: eller? blir det problemer når jeg da igjen skal innstalere xp på utilgitt plass og få det til å bli C:? skal ikke ha den gamle disken i da.

Endret av yamahaen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

et spørsmål til, skal det være primærpartisjon eller utvidet partisjon?

laget bare en utvidet partisjon og lagde en logisk partisjon med bokstaven D:

men hvis eg skal innstalere XP på den resterende ledige plassen kan eg da bruke bokstaven C:?

Endret av yamahaen
Lenke til kommentar

Du får jo mulighet til å ordne partisjonering fra installasjonsprogrammet til XP. Høres ut som du prøver å partisjonere i et annet program?

Du velger ikke bokstaver selv, det gjør Windows for deg. Hvis du gjør det på riktig måte, med bare den disken du installerer på tilkoblet, vil Windows installere på C:

Lenke til kommentar

Nei det blir ikke C.

For å få det til å bli C: må du trikse litt, fra i windows med hjelp av en diskeditor.

Men er det av betydning for deg at den blir C:\.

Du kan godt installere Windows på det free space, og beholde den C:\ som din system partition.

Og du kan ikke installere Windows i en dynamisk disk, men du kan gjøre om en allerede Windows installasjon til dynamisk (bare til info det her da)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...