Gå til innhold

Bomber, hvor kraftige er de egentlig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håndgranaten hadde fint klart å lage et helvete for de som eventuelt befinner seg i rommet på 5x5m^2. Men det kommer jo an på om det er et rom uten møbler o.l. som kan dempe "shock'et" da, eller om de står bak hverandre o.l. Men ville anbefalt splint granat da, bare for å gjøre oppryddingen litt morsommere.

Lenke til kommentar

Haha. Veit ikke hvor kraftig en gjennomsnitts atombombe er, men ville selve eksplosjonen og sjokkbølgen rive ned alt og drepe alle i hele Oslo? Hvor stort område(m^2) kan en gjennomsnitts atombombe bokstavelig talt jevne med jorda?

Finnes det noe som er kraftigere enn atombomber? F.eks hydrogen-bomber eller fuel-air bombs?

Lenke til kommentar

Er vanskelig å svare på hva en gjennomsnitts atombombe er.

Men for å ta et eksempel. "Little Boy" som ble sloppet over Hiroshima inneholdt 60 kg Uranium-235. Eksplosjonen tilsvarer ca 13 Tonn TNT. Det vil da si at denne bombens destruktive RADIUS lå på 1,6 Km. Innen for dette området (11.4 km²) ble det skadet eller ødelagt 90% av bygninger.

Men dette gjelder kun for bomben "Little Boy". Er usikker på hvordan denne var i forhold til "Fat man" som ble sluppet over Nagasaki, men 140 000 mennesker døde i Hiroshima av "Little Boy" og 80 000 i Nagasaki av "Fat man". Regner med at radiasjonen gjorde sitt.

Lenke til kommentar
Haha. Veit ikke hvor kraftig en gjennomsnitts atombombe er, men ville selve eksplosjonen og sjokkbølgen rive ned alt og drepe alle i hele Oslo? Hvor stort område(m^2) kan en gjennomsnitts atombombe bokstavelig talt jevne med jorda?

Finnes det noe som er kraftigere enn atombomber? F.eks hydrogen-bomber eller fuel-air bombs?

Tsar Bomba er vel den kraftigste som er blitt testet, hydrogen bombe, men er fremdeles en atombombe.

The heat from the explosion could have caused third degree burns 100 km (62 miles) away from ground zero.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Nå er det vel en god del forskjell på atombomber fra andre verdenskrig og nå i dag? Mon tro hvor stort område GBU-43/"mother of all bombs"(?) ville jevnet med jorden. Er vel den største atombomben til dags dato? Eventuelt den russiske versjonen "father of all bombs" som de hevder er fire gang kraftigere. :)

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Så vidt jeg husker fra historie-boka i 10. klasse, så var det en illustrasjon der som viste hvor mye en bombe på Tsar-bomba sin størrelse ville utslette hvis den ble sluppet midt i Oslo.. Tror den røde sonen dekket store deler av Oslo, mens den oransje (som viste hvor langt sjokkbølgen/varmen ville spre seg) dekket et område helt bort til (og kanskje forbi) Drammen.

Men nå kan det hende jeg husker feil :p

Endret av Kong _Kake
Lenke til kommentar
Nå er det vel en god del forskjell på atombomber fra andre verdenskrig og nå i dag? Mon tro hvor stort område GBU-43/"mother of all bombs"(?) ville jevnet med jorden. Er vel den største atombomben til dags dato? Eventuelt den russiske versjonen "father of all bombs" som de hevder er fire gang kraftigere. :)

Ja, det var derfor jeg skrev at jeg tok det som eksempel for å gi et bilde av hvor mye du kan gjøre med 60 kg uranium-235.

Btw. Moab, Mother Of All Bombs, eller Massive Ordnance Air Blast bomb om du vil, kan umulig være den største atombomben i og med at det er en "large-yield conventional bomb" og blir ofte refferert til som "The most powerful non-nuclear weapon ever designed".

Men fortsatt, er bare en tanke :D

Lenke til kommentar

Tsar-bomben har i følge wikipedia en 8 km diameter på "fireball"-en sin. Altså 4 km i diameter pluss sjokkbølgen og radioaktivt avfall. Mao nok til å sprenge hele Oslo. Tanken på at bomben i hiroshima drepte 120 000 mennesker, og at den opprinnelige Tsar-bomben var 46 ganger kraftigere enn det er utrolig skremmende. Tenk om de hadde sendt en slik til New York og en til Washington? Det hadde vært over og ut for USA, det.

Lenke til kommentar
Tsar-bomben har i følge wikipedia en 8 km diameter på "fireball"-en sin. Altså 4 km i diameter pluss sjokkbølgen og radioaktivt avfall. Mao nok til å sprenge hele Oslo. Tanken på at bomben i hiroshima drepte 120 000 mennesker, og at den opprinnelige Tsar-bomben var 46 ganger kraftigere enn det er utrolig skremmende. Tenk om de hadde sendt en slik til New York og en til Washington? Det hadde vært over og ut for USA, det.

Ikke det at jeg liker og pirke eller at det har jævli mye å si.. Men 140 000 mennesker ble knepet under Hiroshima smellet :p

Lenke til kommentar

En håndgranat uten splinter hadde nok ikke ført til større skader enn muligens nedsatt/skadet hørsel fra 5 meters hold. Kommer ann på om rommet var trykktett eller ikke. Det er omtrent ikke eksplosiver i en slik, det er splintene som er farlig. Livsfarlig radius er ca 5 meter radius fra splinter, og personer kan skades opp til 15 meters radius. Det er ikke slik som på hollywood filmer, der en håndgranat kaster en semitrailer 5 meter opp i luften ;)

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Klarer jeg å lage en bombe med vanlige husholdningsartikler selv? Tenker ikke på slik kinderegg med zalo bombe, men en som sier pang og der kommer flammer og slike kule ting :)

Alle med internett kan lage bomber, ikke noe problem. Bruk google så finner du mange forskjellige bomber, alt fra harmløse kinderegg bomber til farlige saker.

Lenke til kommentar
Det kan du, skal ikke tippe deg off om noe, men det kan du difinivt. Du kan jo også lage en molotov cocktail, du kan sikkert tenke deg selv hvordan.

Fikk en sixpack med julebrus i dag faktisk. Det er jo glassflasker... Hoho :D Tror dog ikke jeg har noe bensin. Hva slags "filt" er best å bruke? Er en gammel klut dynket i bensin bra nok?

En håndgranat uten splinter hadde nok ikke ført til større skader enn muligens nedsatt/skadet hørsel fra 5 meters hold. Kommer ann på om rommet var trykktett eller ikke. Det er omtrent ikke eksplosiver i en slik, det er splintene som er farlig. Livsfarlig radius er ca 5 meter radius fra splinter, og personer kan skades opp til 15 meters radius. Det er ikke slik som på hollywood filmer, der en håndgranat kaster en semitrailer 5 meter opp i luften ;)

Haha, er kanskje like greit det. Men kunne du virkelig stått nøyaktig 15m fra en håndgranat og ikke bli skadet? Jeg hadde aldri i verden stått og sett direkte på en håndgranat som sprengte, ikke engang om den var 50 meter unna meg.

Tror du ikke semitraileren hadde sprengt om man la en splint-granat under den?

Alle med internett kan lage bomber, ikke noe problem. Bruk google så finner du mange forskjellige bomber, alt fra harmløse kinderegg bomber til farlige saker.

Det riktige spørsmålet jeg egentlig burde spørre er om jeg kan lage bombe uten å være redd for å sprenge fingrene av meg. Er faktisk for glad i meg selv til å risikere noe sånt. Molotov cocktail er vel ganske trygge i så måte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...