Gå til innhold

ruger 10/22 godkjent til jakt

Anbefalte innlegg

Jeg fant et tilbud:

Ruger .22/10

25-skuddsmagasin

Stor selvanviser med flere mål

500 CGI-skudd

Forlenget magasinutløser

Nikko Stirling Mountmasser 3-9x32

Leupold montasje

= 3840 kr

Går det an å bruke denne til rypejakt?

Hvor langt borte kan rypa være for at den skal kunne treffes lett?

ska gå det,men banan-magasin med 25skudd er ikke lov, maks lov til 1 i kammeret og 2 i magasinet til småvilt. banan-magasinet kan du bruke til trening,men ikke jakt. andre jeger vil se rart på deg hvis du kommer med en børse med jungel-magasin som rommer 25 skudd på jakta;)

avstand kommer an på skytteren,men vil ikke anbefale noe mer enn toppen 100m. alt opptil 70m ser jeg på som en god lengde for 22lr ved tanke på human avliving.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

.17hmr er vel også bra på den avstanden?

Grunnen til at jeg vil ha .22lr/mag eller .17hmr er at da blir både gevær og ammunisjon mye billigere.

Forresten, jeg har en hytte. Der er det ca. 50m til nærmeste nabo, men han er der nesten aldri, samt at det er nedenfor en hau, slik at han ikke ser noe særlig opp til oss. Jeg har skutt mye luftgevær der, og aldri har han klaget. SÅ har jeg en nabo til, men han bor ca. 200m borte med mye skog mellom.

Hvis jeg lyddemper en slik rifle, vil det da bli forsvarlig å skyte der da?

EDIT: Det er sikker bakgrunn ja.

Endret av Arne
Lenke til kommentar
Mente det var noe på 22LR også men mulig jeg hsuker feil. Jeg bruker ikke min 10/22 på jakt så det har ikke vært en aktuell problemstilling

du som har en ruger 10/22 kan vel si litt om børsa? kan man bruke stinger i den uten at hylsa blir sittende fast i kammeret, dette problemet hadde jeg med min gamle brno.

Stinger har jeg ikke prøvd i den.

Jeg kjøpte en standard 10/22 men tror ikke jeg prøvde en i det hele tatt med orginalløpet.

Jeg satt i ett Green Mountain matchløp som er gjenget for lyddemper, Bell Carlson stokk og byttet noen avtrekkerdeler. Den går nå veldig godt med CCI Standard og Lapua Club (eller super Club, husker ikke helt) ammo.

Mener G-M sier man ikke bør bruke Stinger i løpet da det har trangere kammer en fabrikkløp.

Vanlgi 10/22 har standard kammer og i dette kan man nok bruke Stinger. 10/22 Target har ett litt trangere Target kammer. Usikker på Stinger.

matchløp kommer med såkalt Benz kammer om er trangere enn det på Targeten, men ikke så trangt som matchkammer som brukes i boltrifler.

Om man ikke kan bruke Stinger så er ikke det noe stort tap i mine øyne. Den gir ofte ikke spesielt god presisjon og det finnes andre alternativer.

Slik jeg ser det, er det store minuset med 17mach2/17hmr/22Mag prisen på ammo. 17mach2 koster 1.75 stk på Jaktdepotet. 17hmr begynner på 2.75 og 22mag på 2.50.

Til de prisene, hadde jeg heller kjøpt en 223. Du kan finne .223 helmantel til 2,5-3kr.

Lenke til kommentar
Jo, men 223-rifler koster mye mer, samt lyddempere, hvis jeg ikke husker helt feil...?

223 har også et mye større bruksområde, kan du bruke til toppjakt,gåsejakt,rådyrjakt,rypejakt,sjøfugljakt blant annet. 22lr er veldig begrenset til jaktbruk og går mest til trening og gøy. 223-nato ammo kan du jo skaffe billig på lik linje som 308win som er en god all-around'er i norge, kan brukes til småvilt og alt storvilt i norge.

Lenke til kommentar

er ikke 17hmr bare en modifisert 22lr hylse med hals og letter kule. samme hylsa men med hals? hvorfor er du så hissig på 17hmr egentlig, etter som jeg har forståt så selges ikke dette kalibret i alle butikker. kula går pokkerns fort til å være en så liten patron,men kula er for lett og dermed kan det veldig lett bli "flyers" pga av vind. ( flyers begrepet brukes om en kule som ikk går der du sikter pga at løpet er blitt for varmt)

skal jo veldig lite vind til før kula begynner å bli påvirket. 22lr som har tyngre kuler enn 17hmr blir påvirket av ganske beskjeden vindstyrke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...