Gå til innhold

Alternativ til HP MediaSmart server -> Selvbygg?

ivarhoff

Anbefalte innlegg

Har sett på HP MediaSmart Server og funnet ut at det er en utrolig smart liten sak som jeg har lyst på. Funksjonsmessig. Men jeg lurer på om det går an å mekke sin egen utgave av denne, med litt mer power, og likevel få samme funksjonalitet, eller bedre?

Hva er spesielt med mediaSmart, rent funksjonsmessig? Har HP lagt til noe eget, eller er det en basic WHS med litt mods?

Er det et bedre alternativ å bygge seg en egen server? F.eks med:

- Dual/quad CPU

- 4-8-16 GB RAM (latterlig billig uansett)

- 64 bits OS

- Rask liten OS disk

- 1,5 TB lagringsdisker i RAID

- Stort kabinett med mye luft rundt diskene, store og stillegående vifter (kabinettet skal jo stå bortgjemt uansett)

Denne løsningen vil jo holde vesentlig mye lenger uten å måtte oppgradere, HP saken er jo strippet, så den ville blitt vesentlig dyrere enn de 4 lappene uansett...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HPs MediaSmart er en WHS med svært svak maskinvare og litt moddet programvare. Du kan sette sammen en selv til omtrent samme pris med bedre spesifikasjoner - jeg har gjort det.

64bit OS vet jeg ikke hvordan du skal få til, WHS kommer som 32. Og mye av poenget med nettopp dette OSet er "Drive Extender", en slags software-RAID som kombinerer JBOD med RAID1.

Er ellers superfornøyd med WHS. Daglige backups av de andre maskinene, web access, og slutt på å sjonglere filmer mellom masse forskjellige disker.

Anbefaler også forumet på http://forum.wegotserved.co.uk på det sterkeste om du er interessert i WHS!

Endret av kevral
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...