Gå til innhold

Overført til Sjøheimevernet - hva skjer?

inaktiv000

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har avtjent førstegangstjeneste som FSR ("gnist", maritimt samband) i Kystvakten for noen år siden. Nå har jeg fått brev om at jeg er overført til Sjøheimevernet, og blitt innkalt til oppkledningsøvelse.

1. Hvordan er det å tilhøre SHV? Hva gjør man i praksis (er det øvelser en gang i året, slik jeg har hørt det er i vanlig HV)?

2. Jeg dimmet som ULM, hadde Strengt Hemmelig-klarering, en bestemt tjeneste osv. Vil dette følge meg i SHV, eller blir alt nullstilt og jeg blir en "vanlig soldat"?

3. Er oppkledningsøvelsen slik det høres ut som - en egen øvelse for å lære å kle på seg?

4. Jeg bor i Trondheim. Hvis øvelsen er f. eks. i Stavanger, kan jeg ta fly da?

5. Hvis en øvelse etc. kræsjer med eksamen eller andre viktige hendelser, kan jeg da slippe?

6. Setter pris på annen info, råd og tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1, jeg er i LHV, nærmere bestemt innsatsstyrken. SHV er bygd opp på samme måte med IFO prinsippet. Innsats som spydspissen, og så forsterkning og oppfølgningsstyrken som resten av den totale styrken. LHV sine F og O styrker trener 5-7 dager i året, slik de er pålagt til og gjøre iht heimevernsloven. Om du ikke søker deg til innsatsstyrken, så vil jeg tro at du kun er på rep de 5-7 dagene i året.

2, ULM antar jeg er sjøforsvaret sin "versjon" av korporal, og den graden tar du med deg til HV. Det gjorde ihvertfall de som var nestlagsførere osv hos oss. Hvordan det er med sikkerhetsklarering vet jeg ikke, det må du høre med de om.

3, oppkledning betyr bare at du skal få utlevert alt utstyret. Nå aner ikke jeg hvilket utstyr SHV bruker, så jeg skal ikke uttale meg om hvor mye du får, men det er vel det samme som du hadde i din førstegangstjeneste. Jeg har ihvertfall skapet FULT av stuff, også ag-3en såklart.

4, jeg aner ikke hvordan SHV er bygd opp. LVH har jo x antall distrikter, slik at hvert distrikt har sine egne IFO styrker. Du må nesten høre med de.

5, jeg vil tro at du slipper. Er bare og sende søknad i GOD tid.

6, sjekk ut innsatsstyrken. Det anbefales! :)

Lenke til kommentar
2. Jeg dimmet som ULM, hadde Strengt Hemmelig-klarering, en bestemt tjeneste osv. Vil dette følge meg i SHV, eller blir alt nullstilt og jeg blir en "vanlig soldat"?

4. Jeg bor i Trondheim. Hvis øvelsen er f. eks. i Stavanger, kan jeg ta fly da?

5. Hvis en øvelse etc. kræsjer med eksamen eller andre viktige hendelser, kan jeg da slippe?

2. ULM er egentlig en midlertidig grad du mister ved dimisjon, men siden du er spesialistutdannet innen FSR er det ikke utenkelig at du havner rett inn i en ny ULM-stilling innen samband. SHV skriker etter sambandsfolk, jeg har vanskelig for å tro at de vil sløse deg bort i en annen stilling.

4. Jeg ville tro du havnet i SHV Kommando Midt(-Norge), altså ingen obligatoriske turer til andre enden av landet utenom kanskje noen turer til kurssenteret i Bergen.

5. Du kan slippe ja, søk i god tid.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...