Gå til innhold

[Løst]Oppskrift på sjokolade?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Plutselig så fristet det sånn å lage en hjemmelaget melkesjokoladeplate!

Er det noen som har en oppskrift?

Meningen er ikke at jeg har lyst til å stå å knuse kakaobønner og melke kua selv, men bare hva man trenger og fremgangsmåte :-)

Setter veldig pris på bidrag :)

 

P.S.

Dere kan også dele andre sjokoladeoppskrifter med oss! F.eks. kaker, fonduer..

 

Mvh.

EspenR.

post-148895-1223645300_thumb.jpg

Endret av Espen R.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig å lage sjokolade fra grunnen av hjemme, men tror resultatet blir dårlig den første gangen(e).

 

Det du trenger er kakaobønner sukker og vanilje. Eventuelt vegetabilsk olje og tørrmelk hvis du skal lage melkesjokkolade.

Jeg vet ikke om noen plasser man får kjøpt kakaobønner da.

Lenke til kommentar

Takk for hjelp, men jeg forklarte meg nok litt feil, BEKLAGER dette :)

Jeg mener ikke at jeg skal stå å knuse kakaobønner og melke melka selv fra kua, men å kjøpe noen ingredienser, kakaopulver, melk, sukker og det man trenger. Og da lurer jeg på hvor mye man trenger av hver ting, og fremgangsmåte ;)

 

Beklager :)

Lenke til kommentar

såvidt jeg har skjønt etter å ha sett et tvprogram en eller annen gang så er det ikke så lett å lage sjokolade. Det er ikke bare å blande/koke/kjøle og så har du ferdig produkt, det må gjøres veldig kontrollert for å få riktig konsistens og smeltepunkt. Såvidt jeg kan huske ble smelting/kjøling gjort i flere omganger på fabrikken for å få best mulig resultat. Hva som skal til for å lage det hjemme derimot vet jeg ikke.

på wikipedia sto det veldig mye om prosessen. Legg merke til "tempering" prosessen...

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Chocolate

Lenke til kommentar

Delfiafett og smør hører ikke hjemme i ekte sjokolade. Du får nok et slags sjokoladesubstitutt som smaker tilnærmet sjokoladeaktig, men jeg tviler på om det blir godt. Sjokolade blir det i alle fall ikke.

 

Kakaopulver og sukker er det eneste som er lett tilgjengelig å lage sjokolade av, i tillegg til det trenger du kakaosmør. Vanilje er ikke noe du må ha, men det utfyller sjokoladesmaken veldig godt.

 

Det jeg vil anbefale deg, er å finne en god 100%-sjokolade, og deretter prøve å blande inn melk og sukker for å få den styrken du er på jakt etter. Om du bor i Oslo så er Domori 100% lett å få tak i, kjøp den hos Gutta på Haugen (St. Hanshaugen). Michel Cluizel har en 99% som jeg har funnet i en ostebutikk på Majorstuen, men bare i små mengder (små "gaveforpakninger"). Fordelen med disse sjokoladene er at de inneholder både kakaosmør og kakao-"pulver", så om du f.eks. mikser inn ca 50% sukker og melk så burde du ha en slags melkesjokolade. Ikke det at jeg vet hvordan du skal klare å mikse det sammen på godt nok vis, det er såvidt jeg vet en delikat prosess, men lykke til om du prøver :-)

Lenke til kommentar
Delfiafett og smør hører ikke hjemme i ekte sjokolade. Du får nok et slags sjokoladesubstitutt som smaker tilnærmet sjokoladeaktig, men jeg tviler på om det blir godt. Sjokolade blir det i alle fall ikke.

 

Kakaopulver og sukker er det eneste som er lett tilgjengelig å lage sjokolade av, i tillegg til det trenger du kakaosmør. Vanilje er ikke noe du må ha, men det utfyller sjokoladesmaken veldig godt.

 

Det jeg vil anbefale deg, er å finne en god 100%-sjokolade, og deretter prøve å blande inn melk og sukker for å få den styrken du er på jakt etter. Om du bor i Oslo så er Domori 100% lett å få tak i, kjøp den hos Gutta på Haugen (St. Hanshaugen). Michel Cluizel har en 99% som jeg har funnet i en ostebutikk på Majorstuen, men bare i små mengder (små "gaveforpakninger"). Fordelen med disse sjokoladene er at de inneholder både kakaosmør og kakao-"pulver", så om du f.eks. mikser inn ca 50% sukker og melk så burde du ha en slags melkesjokolade. Ikke det at jeg vet hvordan du skal klare å mikse det sammen på godt nok vis, det er såvidt jeg vet en delikat prosess, men lykke til om du prøver :-)

 

Aha!

Når du sier 100%, hva mener du da?

Sånn ekstremt sterk sjokolade med maasse kakao, eller er jeg dum nå? :p

 

Men takk for svar, dette må testes!

Lenke til kommentar

Jepp. Michel Cluizel sin heter "Noir Infini 99%", mens den Domori-varianten jeg så på Gutta på Haugen for noen dager siden ser sånn ut:

 

domori-100percent.jpg

 

"Ekstremt sterk sjokolade med masse kakao", eller bare rett og slett kakao, uten sukker :-)

 

Forskjellen er at disse sjokoladeplatene inneholder kakaosmør, til forskjell fra kakaopulveret du kjøper i butikken. Dermed har du to av de fire ingrediensene du trenger til ekte melkesjokolade (de to siste er melk og sukker).

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...