Nuffern Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Blir litt oppgitt av den typen innlegg morgster og andre forumbrukere kommer med gang på gang om at det ikke foreligger noen spesifik FTU-avgjørelse på ett bestemt produkt. Nei, det foreligger ingen spesifikk avgjørelse på routere. Det foreligger en høyesterettsdom på en videospiller og en mobiltelefon. Dette er produkter som er sammenlikningsbare med en router. Det er da etter mitt syn klart at reklamasjonstiden er fem år. Så blir spørsmålet om produktet har en mangel. Det har produktet etter min mening da det var av den dyrere sorten da det ble kjøpt og man må derfor anta at det er et mer kvalitetsprodukt enn andre tilsvarende men rimligere produkter. Skyldes det defekte AC adapteret uriktig bruk for brukers side? Mest sannsynligvis ikke. Uansett må selger da bevise dette. Når man da legger til at er det noe som ofte ryker på D-Link produkter så er det AC adapteret, så kan man argumentere for at det her mest sannsynlig er snakk om en produksjonssvakhet. Dersom dette er et privatkjøp så ville jeg ha trukket saken inn for Forbrukerrådet og FTU. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Jeg har jo forsøkt å forklare at det ikke handler om hvorvidt dom X fra FTU også bør gjelde for lignende produkter. Det jeg har forsøkt å si at det finnes INGENTING som kan hindre en butikk i å avslå reklamasjon på produktet fordi de ikke vil ta reklamasjonen - uansett om dette er i tråd med loven eller ei - fordi kun en ny dom i FTU er det som kan tvinge de til å gjøre annerledes. Er du med meg på den nuffern? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Tok under ett minutt å finne følgende saker. FTUs sider er faktisk meget oversiktlige og lette å finne frem på. FTU Sak: 20040143 - Kjøl/frys FTU Sak: 20030494 - Kjøl/frys FTU Sak: 20030493 - Gasskomfyr FTU Sak: 20030547 - Komfyr FTU Sak: 20030442 - Komfyr FTU Sak: 20030322 - Komfyr FTU Sak: 20040277 - Vaske- og oppvaskmaskin FTU Sak: 20040176 - Siemens vaskemaskin FTU Sak: 20030607 - Vaske- og oppvaskmaskin FTU Sak: 20020183 - Vaske- og oppvaskmaskin FTU Sak: 20030048 - Støvsuger FTU Sak: 20030215 - Støvsuger/rengjøringsmaskin FTU Sak: 20070532 - Kjøp av TV FTU Sak: 20060433 - TV. FTU Sak: 20040163 - TV FTU Sak: 20030576 - TV Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Jeg har jo forsøkt å forklare at det ikke handler om hvorvidt dom X fra FTU også bør gjelde for lignende produkter. Det jeg har forsøkt å si at det finnes INGENTING som kan hindre en butikk i å avslå reklamasjon på produktet fordi de ikke vil ta reklamasjonen - uansett om dette er i tråd med loven eller ei - fordi kun en ny dom i FTU er det som kan tvinge de til å gjøre annerledes. Er du med meg på den nuffern? Jeg har ikke vært uenig med deg på noe punkt i denne tråden. Det var ikke deg jeg siktet til i mitt innlegg. Det er fult ut mulig å nekte kunde reklamasjon, men i en slik sak som denne så vil man da bare kunde og seg selv vondt. Dette er da tåpelig etter min mening når man ser nærmere på fakta. Endret 11. oktober 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
morgster Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Tok under ett minutt å finne følgende saker. FTUs sider er faktisk meget oversiktlige og lette å finne frem på. FTU Sak: 20040143 - Kjøl/frys FTU Sak: 20030494 - Kjøl/frys FTU Sak: 20030493 - Gasskomfyr FTU Sak: 20030547 - Komfyr FTU Sak: 20030442 - Komfyr FTU Sak: 20030322 - Komfyr FTU Sak: 20040277 - Vaske- og oppvaskmaskin FTU Sak: 20040176 - Siemens vaskemaskin FTU Sak: 20030607 - Vaske- og oppvaskmaskin FTU Sak: 20020183 - Vaske- og oppvaskmaskin FTU Sak: 20030048 - Støvsuger FTU Sak: 20030215 - Støvsuger/rengjøringsmaskin FTU Sak: 20070532 - Kjøp av TV FTU Sak: 20060433 - TV. FTU Sak: 20040163 - TV FTU Sak: 20030576 - TV Jeg lurer på om ikke det ble litt misforståelse her. Jeg vet selvfølgelig at det er har vært caser i FTU på disse produktene. Når jeg spurte om disse produktene hadde vært i FTU, var det pga denne samtalen: BennyXNO: "Så alle produkter som ikke har vært behandlet i FTU angående reklamasjonsrett får automatisk 2 års reklamasjonsrett i butikkenes øyne?" Jeg: "BennyXNO, såvidt jeg vet er det ikke FTU-kjennelser (om at det er 5 år og ikke 2 års reklamasjon) på alt av vaskemaskiner, tv-er, tørketromler osv. Disse har 5 års reklamasjon som følge av "ment å vare vesentlig lenger enn 2 år" som det står i fkjl. " Alastor "Om det er slik at en type vare aldri har vært i ftu, vil nok ingen butikker følge deg på 5 års reklamasjonsrett på den. " Skjønner? I dine FTU-saker er det ikke reklamasjonstiden som har vært saken, men andre ting. Endret 11. oktober 2008 av morgster Lenke til kommentar
morgster Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Blir litt oppgitt av den typen innlegg morgster og andre forumbrukere kommer med gang på gang om at det ikke foreligger noen spesifik FTU-avgjørelse på ett bestemt produkt. Nei, det foreligger ingen spesifikk avgjørelse på routere. Det foreligger en høyesterettsdom på en videospiller og en mobiltelefon. Dette er produkter som er sammenlikningsbare med en router. Det er da etter mitt syn klart at reklamasjonstiden er fem år. Så blir spørsmålet om produktet har en mangel. Det har produktet etter min mening da det var av den dyrere sorten da det ble kjøpt og man må derfor anta at det er et mer kvalitetsprodukt enn andre tilsvarende men rimligere produkter. Skyldes det defekte AC adapteret uriktig bruk for brukers side? Mest sannsynligvis ikke. Uansett må selger da bevise dette. Når man da legger til at er det noe som ofte ryker på D-Link produkter så er det AC adapteret, så kan man argumentere for at det her mest sannsynlig er snakk om en produksjonssvakhet. Dersom dette er et privatkjøp så ville jeg ha trukket saken inn for Forbrukerrådet og FTU. Vet ikke helt hva man blir mest oppgitt over når det gjelder å svare på trådstarters spørsmål om det er 2 eller 5 års reklamasjon på D-Link routere: - Mitt svar om at det praktiseres 2 års reklamasjon. - Din personlige mening om at det burde være 5 års reklamasjon fordi routere er sammenlignbare med videospillere og mobiltelefoner. Edit: Skrivefeil Endret 11. oktober 2008 av morgster Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 - Mitt svar om at det praktiseres 2 års reklamasjon. Det kan godt hende at dere praktiserer to år der du jobber, men innen min egen bedrift praktiserer vi fem år. - Din personlige mening om at det burde være 5 års reklamasjon fordi routere er sammenlignbare med videospillere og mobiltelefoner. Min personlige mening? Har du i det hele tatt lest videospillerdommen? Lenke til kommentar
morgster Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) - Mitt svar om at det praktiseres 2 års reklamasjon. Det kan godt hende at dere praktiserer to år der du jobber, men innen min egen bedrift praktiserer vi fem år. - Din personlige mening om at det burde være 5 års reklamasjon fordi routere er sammenlignbare med videospillere og mobiltelefoner. Min personlige mening? Har du i det hele tatt lest videospillerdommen? Okay, da er i så fall din bedrift et unntak, for D-Link gir ikke kredit til butikk på varer eldre enn to år. Det er jo fint at noen butikker gjør opp en mening selv om dette, og tar dette tapet selv. Nei, jeg har ikke lest videospillerdommen, men gi meg gjerne en link så jeg kan gjøre det. Og jeg skrev at det er din personlige mening at routere er sammenlignbare med videospillere. "Dette er produkter som er sammenlikningsbare med en router. Det er da etter mitt syn klart at reklamasjonstiden er fem år. " skrev du jo selv. Hvem sier at en router er sammenlignbar med mobiltelefoner og videospillere? Er det du som bestemmer det? Endret 11. oktober 2008 av morgster Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Okay, da er i så fall din bedrift et unntak, for D-Link gir ikke kredit til butikk på varer eldre enn to år. Det er jo fint at noen butikker gjør opp en mening selv om dette, og tar dette tapet selv. Hvorvidt produsent dekker produktet etter x-antall år eller ikke er faktisk et problem mellom butikk og leverandør/produsent, ikke mellom butikk og kunde. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Okay, da er i så fall din bedrift et unntak, for D-Link gir ikke kredit til butikk på varer eldre enn to år. Det er jo fint at noen butikker gjør opp en mening selv om dette, og tar dette tapet selv. Det har ikke en musefjert å si hva D-Link gir eller ikke gir selger. Det er det som er problemet til mange i bransjen. Nemlig at de kun følger produsentens retningslinjer. Produsentenes retningslinjer er ofte ikke det samme som hva forbrukerkjøpsloven tilsier. Nei, jeg har ikke lest videospillerdommen, men gi meg gjerne en link så jeg kan gjøre det.Og jeg skrev at det er din personlige mening at routere er sammenlignbare med videospillere. "Dette er produkter som er sammenlikningsbare med en router. Det er da etter mitt syn klart at reklamasjonstiden er fem år. " skrev du jo selv. Hvem sier at en router er sammenlignbar med mobiltelefoner og videospillere? Er det du som bestemmer det? Da anbefaler jeg at du googler den opp. Da skjønner du kanskje at det er et grunnlag til å gi routere, MP3-spillere, kamera osv. fem år reklamasjonsfrist. Det betyr ikke det samme som at alle problemer med produktet innen fem år regnes som en mangel, men du skal nok kjempe lenge for å nekte kunden et nytt AC-adapter. Edit: Ved nærmere ettertanke kan det godt hende at mobildommen er mer fornuftig å bruke i denne sammenhengen.. Endret 11. oktober 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
morgster Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Okay, da er i så fall din bedrift et unntak, for D-Link gir ikke kredit til butikk på varer eldre enn to år. Det er jo fint at noen butikker gjør opp en mening selv om dette, og tar dette tapet selv. Hvorvidt produsent dekker produktet etter x-antall år eller ikke er faktisk et problem mellom butikk og leverandør/produsent, ikke mellom butikk og kunde. Ja, jeg har også lest det utsagnet der i drøssevis av poster, men i praksis så er reklamasjonstiden produsent gir produktene som også er det butikkene gir kunden. Lenke til kommentar
morgster Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Okay, da er i så fall din bedrift et unntak, for D-Link gir ikke kredit til butikk på varer eldre enn to år. Det er jo fint at noen butikker gjør opp en mening selv om dette, og tar dette tapet selv. Det har ikke en musefjert å si hva D-Link gir eller ikke gir selger. Det er det som er problemet til mange i bransjen. Nemlig at de kun følger produsentens retningslinjer. Produsentenes retningslinjer er ofte ikke det samme som hva forbrukerkjøpsloven tilsier. - Okay, så du er med andre ord enig med meg. Nei, jeg har ikke lest videospillerdommen, men gi meg gjerne en link så jeg kan gjøre det.Og jeg skrev at det er din personlige mening at routere er sammenlignbare med videospillere. "Dette er produkter som er sammenlikningsbare med en router. Det er da etter mitt syn klart at reklamasjonstiden er fem år. " skrev du jo selv. Hvem sier at en router er sammenlignbar med mobiltelefoner og videospillere? Er det du som bestemmer det? Da anbefaler jeg at du googler den opp. Da skjønner du kanskje at det er et grunnlag til å gi routere, MP3-spillere, kamera osv. fem år reklamasjonsfrist. Det betyr ikke det samme som at alle problemer med produktet innen fem år regnes som en mangel, men du skal nok kjempe lenge for å nekte kunden et nytt AC-adapter. Edit: Ved nærmere ettertanke kan det godt hende at mobildommen er mer fornuftig å bruke i denne sammenhengen.. Det er godt mulig jeg kan lese om dette og være enig, men på den andre siden vil de fortsatt være folk som er uenige, blant annet D-Link, så da vil det, i de aller fleste steder, fortsette å bli praktisert 2 års reklamasjonsfrist på disse routeren, inntil (ja, jeg sier det igjen så du kan bli enda mer oppgitt) det foreligger en kjennelse fra FTU. Endret 11. oktober 2008 av morgster Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Hyggelig å se at så mange ønsker å bruke tiden sin på FTU i stede for å få fornøyde kunder. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Ja, jeg har også lest det utsagnet der i drøssevis av poster, men i praksis så er reklamasjonstiden produsent gir produktene som også er det butikkene gir kunden. Om FTU sier 5 år kan fortsatt D-Link nekte på alt over 2 år overfor butikken. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Hyggelig å se at så mange ønsker å bruke tiden sin på FTU i stede for å få fornøyde kunder. Gi gjerne link til de innleggene som backer opp det du sier her . Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 FTU har avgjort at mp3-spillere har 5 års relamasjon. Hvem vil påstå at en router har en kortere varighet enn en mp3-spiller? Men en router har lenger varighet enn to år. Det kan ingen nekte på. Hvor mange slitedeler har en router? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Da anbefaler jeg at du googler den opp. Da skjønner du kanskje at det er et grunnlag til å gi routere, MP3-spillere, kamera osv. fem år reklamasjonsfrist. Det betyr ikke det samme som at alle problemer med produktet innen fem år regnes som en mangel, men du skal nok kjempe lenge for å nekte kunden et nytt AC-adapter. Hva var det tipset med forum og stickys igjen? Hvis man leser følgende sticky så finner man alle aktuelle Høyesterettsavgjørelser og forarbeid: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=833105 Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 (endret) Det er godt mulig jeg kan lese om dette og være enig, men på den andre siden vil de fortsatt være folk som er uenige, blant annet D-Link, så da vil det, i de aller fleste steder, fortsette å bli praktisert 2 års reklamasjonsfrist på disse routeren, inntil (ja, jeg sier det igjen så du kan bli enda mer oppgitt) det foreligger en kjennelse fra FTU. Det burde ikke være nødvendig med en FTU-avgjørelse eller dom fra Høyesterett på et hvert produkt. Det skal være nok å se hva de har begrunnet sin tidligere dom med. En hver oppegående person vil da se at man taper en slik sak dersom man nekter kunden og saken kommer inn for FTU. Akkurat de samme argumentene man vant videospillersaken og mobilsaken med kan direkte overføres til en likende sak om en router. Jeg tror faktisk selger vil ha enda færre motargumenter enn hva f.eks. Nokia hadde i sin sak. Så er det over til dette med kundepolicy. En enkel router koster selger hvor mye? Hvor mye koster det bedriften med en svært misfornøyd kunde? Dette er ikke snakk om at man skal lage en prinsippsak på et område hvor det mangler rettspraksis. Det er heller snakk om å være vanskelig nettopp fordi man kan være vanskelig. Ingen bedrifter har blitt suksessfulle ved å velge dette som en aktiv strategi. Før du utaler deg mer om denne saken så vil jeg anbefale deg at du leser litt under stickyen som KVTL viste til. Det er lettere å diskutere dersom man faktisk har satt seg litt inn i materialet man diskuterer rundt. Videre så kan D-Link og andre være så uenige som de bare ønsker. Det forandrer ikke ansvaret selger har overfor forbruker. Endret 12. oktober 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
morgster Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Sånn for å oppsumere litt, så er vi faktisk mer enige enn du tror, tror jeg. Du forklarer hvordan reklamasjonsforholdene BURDE være i denne saken, og jeg forklarer hvordan det er i praksis de fleste steder, men jeg er derimot ikke uenig i hvordan det burde være. Jeg har bare påpekt at det ikke er noe som hindrer en butikk i å nekte kunde 2 års reklamasjon før kunden tar saken til FTU og hvor lenge D-Link gir kredit til butikk. Dette er for å forberede trådstarter på hva han høyst sannsynlig kan vente seg når han henvender seg til butikk. Når det gjelder dette med kundepolicy har jeg derimot et litt annet syn på saken (som du er hjertlig velkommen til å være uenig i). Hvis man skal gå med på å ta tapet på en router fordi den er "billig", hvor skal da prisgrensen gå for de kundene som har kjøpt dyrere produkter som det ikke skal gies denne servicen på? Eller skal alle kunder, uansett hvilken pris produktet koster, få denne behandlingen? Da synes jeg det er bedre å behandle kundene likt og ikke forskjellsbehandle de kundene som (dessverre for de) kom i skade for å kjøpe produkter som er dyrere enn denne ekstra-service prisen. Videre diskusjon når det gjelder kundeplicy kan vi evt ta på pm eller i en annen tråd, da det blir OT. Trådstarter, var du i butikken med routeren din? Hvordan gikk det? Lenke til kommentar
Kveldsro Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2008 (endret) Trådstarter, var du i butikken med routeren din? Hvordan gikk det? Nei, ikke enda. Skal et annet ærend like ved butikken hvor jeg kjøpte ruteren på torsdag, og tar da med strømforsyningen samtidig. Kommer med tilbakemelding i tråden her på torsdag kveld. Endret 13. oktober 2008 av jobra1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå