Gå til innhold

[Løst]5 års reklamasjonsrett på ruter?

Kveldsro

Anbefalte innlegg

Nei, det gjør de absolutt ikke. 2 års garanti betyr at etter 2 år får ikke nettbutikkene en shit med penger, og må ta tapet selv - med mindre de har skaffa seg gode avtaler med leverandørene.

Og praksis er 2 års reklamasjons til ftu sier noe annet, så han har rett i det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, det gjør de absolutt ikke. 2 års garanti betyr at etter 2 år får ikke nettbutikkene en shit med penger, og må ta tapet selv - med mindre de har skaffa seg gode avtaler med leverandørene.

Og hvorfor kan ikke en router sammenlignes med en videospiller?

Endret av BennyXNO
Lenke til kommentar

Haha, sorry. Var ikke meningen å svare så fort :p

Jeg har denne informasjonen fordi det er en del av jobben min.

Å svare på dette blir synsing, så det blir vanskelig :)

Lenke til kommentar
Haha, sorry. Var ikke meningen å svare så fort :p

Jeg har denne informasjonen fordi det er en del av jobben min.

Å svare på dette blir synsing, så det blir vanskelig :)

Eller for den saks skyld mener jeg at en router kan sammenlignes med en strømforsyning som jeg mener å ha sett defineres som å ha 5 års reklamasjonsrett. En bærbar pc har vel oxo fått 5 års reklamasjonsrett.

Derfor mener jeg bastant at en router som i sin tid kostet 1500 kroner og var en påkostet og avansert router som burde hatt 5 års reklamasjonsrett

I tillegg fikk arvtageren til DGL-4300 11 års garanti. Selv om dette i mine øyne var en pj-jippo så sier dette meg at en router bør vare markant lengre enn 2 år.

Så at en butikk krangler på om en DGL-4300 bør ha 5 års reklamasjonsrett, så vil jeg påstå at dette er dårlig kundeservice og anbefaler ingen å handle der igjen.

Lenke til kommentar

Som jeg sier, du kan tolke og herje og holde på så mye du vil, tusen mennesker kan mene at videospillere og rutere er det samme - men bransjen gir 2 år. Helt til FTU sier at dette er lovbrudd.

Skjønner du poenget mitt? :). Det handler ikke om å ha rett eller feil, men hva som er praksis.

Lenke til kommentar
Som jeg sier, du kan tolke og herje og holde på så mye du vil, tusen mennesker kan mene at videospillere og rutere er det samme - men bransjen gir 2 år. Helt til FTU sier at dette er lovbrudd.

Skjønner du poenget mitt? :). Det handler ikke om å ha rett eller feil, men hva som er praksis.

Så alle produkter som ikke har vært behandlet i FTU angående reklamasjonsrett får automatisk 2 års reklamasjonsrett i butikkenes øyne?

Okei, så jeg burde tatt saken min til FTU bare for å få stadfestet at en påkostet router har 5 års reklamasjonsrett.

Hvis jeg hadde fått medhold, så kan fortsatt butikkene nekte reklamasjonsrett på routere som ikke er påkostet frem til FTU kommer med en kjennelse som dømmer i enten den ene veien eller den andre.

Endret av BennyXNO
Lenke til kommentar

Eyh, nå stjeler du mine poeng! Fy! :p

BennyXNO, såvidt jeg vet er det ikke FTU-kjennelser på alt av vaskemaskiner, tv-er, tørketromler osv.

Disse har 5 års reklamasjon som følge av "ment å vare vesentlig lenger enn 2 år" som det står i fkjl.

Lenke til kommentar
Så alle produkter som ikke har vært behandlet i FTU angående reklamasjonsrett får automatisk 2 års reklamasjonsrett i butikkenes øyne?

Okei, så jeg burde tatt saken min til FTU bare for å få stadfestet at en påkostet router har 5 års reklamasjonsrett.

Hvis jeg hadde fått medhold, så kan fortsatt butikkene nekte reklamasjonsrett på routere som ikke er påkostet frem til FTU kommer med en kjennelse som dømmer i enten den ene veien eller den andre.

Du tok tydeligvis ikke poenget.

En: Nei. Men butikker velger selv hvordan de tolker loven ang 2/5 års reklamasjonsrett fram til det kommer en dom som sier at de tar feil.

To: Ja, det kunne vært en god ide :). Hvorfor gjorde du ikke dette da?

Tre: Om noen butikker velger å gjøre dette, så vil de kunne gjøre dette ja, helt til FTU fastslår at de tar feil.

Ser du virkelig ikke hva jeg mener? Jeg som butikk KAN nekte deg som kunde å dekke noe som helst selv i en ÅPENBAR sak, helt til du tar saken til FTU og får meg dømt der. Butikker kan generelt gjøre hva de vil fram til saken tas opp i FTU. Og dermed velger butikkene å ta ting skritt for skritt - vi vil få flere avgjørelser i ftu framover som vil få følger for hvordan ting skal tolkes, men fram til da er det 2 års reklamasjons på en hel haug ting.

Oppsummert: Det handler ikke om hvorvidt kunde har retten på sin side eller ei, for dette blir først fastslått i forbrukertvistutvalget - fram til da kan butikken nekte og gjøre hva de vil.

De fleste butikkene er derimot opptatt av god service.

Lenke til kommentar

Jeg er helt med på hva du sier, Alastor.

Men det nytter vel ikke å komme med en tidligere FTU-kjennelse til butikken heller? Hvis de vil kan de vel nekte å følge den til du drar dem fremfor FTU? Synes spesielt en nettbutikk her inne er gjenganger og har en tendens til å ikke ville følge tidligere FTU dommer.

Lenke til kommentar

Du kan jo dra fram hva du vil - det handler om hvorvidt butikken ønsker å følge det eller ei :).

Om butikken nekter, er ditt eneste alternativ å ta saken til ftu igjen - selv om saken faktisk er identisk som andre.

Om det er slik at en type vare aldri har vært i ftu, vil nok ingen butikker følge deg på 5 års reklamasjonsrett på den.

Lenke til kommentar
Du kan jo dra fram hva du vil - det handler om hvorvidt butikken ønsker å følge det eller ei :).

Om butikken nekter, er ditt eneste alternativ å ta saken til ftu igjen - selv om saken faktisk er identisk som andre.

Om det er slik at en type vare aldri har vært i ftu, vil nok ingen butikker følge deg på 5 års reklamasjonsrett på den.

Har vaskemaskiner, tørketromler, kjøleskap, fjernsynsapparater, komfyrer vært i FTU? Disse praktiserer det 5 års reklamasjon på.

Lenke til kommentar

Er det noe ris bak speilet for butikker som ikke aksepterer tidligere FTU dommer?

Lenke til kommentar

Er det noe ris bak speilet for butikker som ikke aksepterer tidligere FTU dommer?

Dårlig mediaomtale og sinte kunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...