Kveldsro Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Jeg har en D-Link DGL-4300 trådløs ruter som ble kjøpt av Datakjeden i Oslo for noe over 2 år siden. Garantien fra produsent er utløpt, men vet noen om et slikt produkt er ment å vare vesentlig over 2 år, og dermed kommer inn under reklamasjonsretten på 5 år? Selve ruteren fungerer fint, det er strømforsyningen som er kaputt (sjekket med multimeter, og null volt på pluggen). Akkurat nå bruker jeg en strømforsyning fra en USB-hub og det virker fint. Lurer på om det er noe vits i å mase på Datakjeden for å få ny strømforsyning, eller skal jeg bare kjøpe en ny strømforsyning fra Clas Ohlson e.l.? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Den er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år og du har dermed 5 års reklamasjonsrett ja. Det tror jeg de aller aller fleste vil tolke det som iallefall. Hvis det ikke er p.g.a. utvendig skade, ville jeg klaget. Hvis det er på grunn av selvforskylte skader, kjøper du selvsagt bare en ny strømforsyning Lenke til kommentar
Kveldsro Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 Takk for raskt svar! Da prøver jeg å reklamere siden jeg igår skrudde av ruteren ved å trekke ut strømpluggen, og idag når jeg satte den inn virket den ikke. Det regner jeg med at den skal tåle Lenke til kommentar
morgster Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 På hvilket grunnlag kan du si at en router er ment å vare i 5 år? D-Link gir 2 års reklamasjon på sine routere. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) D-link gir 2 års garanti. Det er en meget viktig forskjell på garanti og reklamasjonsrett. En garanti er noe produsenten kan tilby om de vil. Reklamasjonsretten er lovfestet og all gjeldende praksis for ligende artikler tilsier 5år. selv mobiltelefoner har 5 års reklamasjonsrett... Endret 10. oktober 2008 av MrLee Lenke til kommentar
morgster Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Jeg er klar over forskjellen på reklamasjon og garanti, og D-Link gir 2 års reklamasjon på sine routere. Her har vi en som er i samme båt som trådstarter: https://www.diskusjon.no/lofiversion/index.php/t832386.html Lenke til kommentar
Stresset_Faen Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Jeg er klar over forskjellen på reklamasjon og garanti, og D-Link gir 2 års reklamasjon på sine routere. Her har vi en som er i samme båt som trådstarter: https://www.diskusjon.no/lofiversion/index.php/t832386.html En router har kun 2 år garanti og 2 års reklamasjon da dette er et produkt som er regnet som "småvare". Akkurat som en bærbar hustelefon. Dette er produkter som ikke er regnet for å vare like lenge som fx en vaskemaskin eller en 42" tv og derfor den kortere reklamasjonen. Hadde du kommet til meg og snakket om en defekt d-link som er over 2 år, da ville jeg nok beklagelig måtte si nei til det. Lenke til kommentar
morgster Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Nja, garantien variere. D-link har 5 år på noen av toppmodellene, og Belkin f.eks. har livstidsgaranti på noen (alle?) modeller. Men, ja - 2 års reklamasjon. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Blås nå i hvor lang garanti den kommer med. Om det er småvare, storvare eller hva du velger å definere det som har fint lite med saken å gjøre. Det eneste som teller er følgende: Er produktet ment å vare vesentlig lengre enn 2 år? Hvis ja, hva er galt med produktet? Røket strømforsyning er ikke nødvendigvis en mangel ved produktet selv om man har reklamasjonsrett. MEN - vi må finne ut av om en ruter er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Det er nøkkelspørsmålet. Og spar meg for "slitedeler" "småvare" og annet. Ikke tenk på dine definisjoner der du jobber. Tenk på enkelt og greit - varer en ruter som oftest vesentlig lengre enn 2 år? Som en sidenote har dette aktuelle dlinkproduktet 1 års garanti. Nyere d-linkprodukter har 11 års garanti. Endret 10. oktober 2008 av Alastor Lenke til kommentar
morgster Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Liker måten du starter innlegget ditt med å be oss om å blåse i hvor lang garantitid det er på produktet, for så å selv kommentere dette i slutten av innlegget ditt. Ellers blir det jo så klart et definisjonsspørsmål hvor lang reklamasjonstid denne har, men praksis er 2 år. Så får vi vente til en eller annen (trådstarter?) tar saken videre til FTU, så vi kan få en rettskraftig dom på dette Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Altså. For å fastslå hvor lang reklamasjonsrett man har kan ikke evt garantier brukes som pekepinne. Det var poenget. Det jeg sa til slutt var litt om hvor feil alle sammen tar rundt dlinksgarantitid Lenke til kommentar
morgster Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Da skal jeg kontakte D-Link og informere dem om at de har skrevet feil på siden om "informasjon om produktgaranti". Ikke bare finner jeg ingen produkter med 1 års garanti, men sannelig finner jeg ikke 5 år der også. ftp://ftp.dlink.se/Warranty_per_product.pdf Trådstarter, hold oss oppdatert på hvordan saken ender Lenke til kommentar
Kveldsro Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 Tenker jeg tar med strømforsyningen ned til Datakjeden neste uke. Hvis jeg ikke får ny strømforsyning gidder jeg nok ikke å lage sak hos Forbrukertvistutvalget. Dropper da heller D-link for fremtiden og kjøper ny strømforsyning på Ebay til 80 kroner: http://cgi.ebay.com/AC-adapter-for-D-link-...p3286.m20.l1116 Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Jeg er klar over forskjellen på reklamasjon og garanti, og D-Link gir 2 års reklamasjon på sine routere. Her har vi en som er i samme båt som trådstarter: https://www.diskusjon.no/lofiversion/index.php/t832386.html D-link gir ikke reklamasjonsrett i det heletatt. De gir en evt. garanti. Den norske forkbrukerkjøpsloven gir deg reklamasjonsrett. At en kjøper i den tråden har problemer med it-butikken.no (som jeg mener prøver seg med litt juks og forholder seg til dansk forbrukerkjøpslov (som nevnt i tråden bare gir 2 år) er ikke særlig relevant når man tenker på hvor mye problemer kjøpere har hatt med it-butikken/Shg og reklamasjonssaker (generell oppfatning). Endret 10. oktober 2008 av MrLee Lenke til kommentar
morgster Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Jeg er klar over forskjellen på reklamasjon og garanti, og D-Link gir 2 års reklamasjon på sine routere. Her har vi en som er i samme båt som trådstarter: https://www.diskusjon.no/lofiversion/index.php/t832386.html D-link gir ikke reklamasjonsrett i det heletatt. De gir en evt. garanti. Den norske forkbrukerkjøpsloven gir deg reklamasjonsrett. At en kjøper i den tråden har problemer med it-butikken.no (som jeg mener prøver seg med litt juks og forholder seg til dansk forbrukerkjøpslov (som nevnt i tråden bare gir 2 år) er ikke særlig relevant når man tenker på hvor mye problemer kjøpere har hatt med it-butikken/Shg og reklamasjonssaker (generell oppfatning). Det jeg mente var så klart at D-Link definerer at deres routere ikke er ment å vare lenger enn to år, og ettersom det ikke er noen rettskraftig dom i denne saken, også er det selger forholder seg til. Og den "casen" med shg.no er mer relevant enn din personlige, og tilsynelatende kildeløse mening, om at en router er ment for å vare i mer enn to år. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 En router har kun 2 år garanti og 2 års reklamasjon da dette er et produkt som er regnet som "småvare". Akkurat som en bærbar hustelefon. Dette er produkter som ikke er regnet for å vare like lenge som fx en vaskemaskin eller en 42" tv og derfor den kortere reklamasjonen. Interessant konklusjon. Har du noen kilder for dette, eventuelt flere eksempler på slike "småvarer"? Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Jeg hadde en sak angående min DGL-4300, som sluttet å fungere etter 2 år og noe smått, mot SHG/IT-Butikken der forbrukerrådet mente at jeg sto sterkt. Dessverre vet jo de fleste nå hvordan SHG/IT-Butikken opererer, så da forbrukerrådet spurte meg om jeg ville ta saken til forbrukertvistutvalget etter at meklingen ikke førte frem, gidda jeg ikke stresse med det. Noe jeg fant ut var lurt da SHG triksa litt i våres og slo seg selv konkurs. Så ja, en DGL-4300 er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år og har derfor 5 års reklamasjonsrett i øyne til både meg og forbrukerrådet. Synes Stresset_Faen har en tendens til å gi noen misvisende svar her inne, som ofte ikke gavner til å få forståelse for forbrukerkjøploven og jeg er glad jeg ikke handler i hans butikk. Grunn til endring: Rettet påstanden slik at ingen skal tro at jeg referer til noe lovverk eller endelig avgjørelse i FTU eller rettsal. Endret 10. oktober 2008 av BennyXNO Lenke til kommentar
morgster Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Jeg hadde en sak angående min DGL-4300, som sluttet å fungere etter 2 år og noe smått, mot SHG/IT-Butikken der forbrukerrådet mente at jeg sto sterkt. Dessverre vet jo de fleste nå hvordan SHG/IT-Butikken opererer, så da forbrukerrådet spurte meg om jeg ville ta saken til forbrukertvistutvalget etter at meklingen ikke førte frem, gidda jeg ikke stresse med det. Noe jeg fant ut var lurt da SHG triksa litt i våres og slo seg selv konkurs. Så ja, en DGL-4300 er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år og har derfor 5 års reklamasjonsrett. Synes Stresset_Faen har en tendens til å gi noen misvisende svar her inne, som ofte ikke gavner til å få forståelse for forbrukerkjøploven og jeg er glad jeg ikke handler i hans butikk. Den casen har jeg allerede linket til litt lenger opp. Når du skriver: "Så ja, en DGL-4300 er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år og har derfor 5 års reklamasjonsrett." så antar jeg du sikter til at forbrukerrådet mente du sto sterkt. At forbrukerrådet har en mening om denne saken, betyr like mye som din og min mening. Så praksis er fortsatt 2 års reklamasjon på disse routerne. Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) La ikke merke til min sak med SHG/IT-Butikken ble referert og dere skal herved få vite hva som enden på visa ble. SHG henviste forbrukerrådet til IT-Butikkens gamle eiere og nektet et hvert ansvar utover 2 års reklamasjonsrett. Forbrukerrådet mente som sagt at jeg hadde en sterk sak og mente saken ville vinne i FTU. Men jeg gidda rett og slett ikke kaste bort tiden min på det. Endret 10. oktober 2008 av BennyXNO Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Den casen har jeg allerede linket til litt lenger opp.Når du skriver: "Så ja, en DGL-4300 er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år og har derfor 5 års reklamasjonsrett." så antar jeg du sikter til at forbrukerrådet mente du sto sterkt. At forbrukerrådet har en mening om denne saken, betyr like mye som din og min mening. Så praksis er fortsatt 2 års reklamasjon på disse routerne. Du var litt kjapp med å svare, hadde rettet det før du postet. Men hvor har du det i fra at praksis er kun 2 år på disse routerne. De fleste nettbutikker praktiserer 5 års reklamasjonsrett på varer som har 2 års garanti. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå