DuTTZi Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Hei, jeg studerer nå, men har kanskje lyst til å holde dørene åpne for andre studier senere. Jeg har generell studiekompetanse fra før av, men ikke noe særlig bra snitt (ca 4). Jeg leste litt om den 23/5 regelen, og det virker som om jeg kan slippe litt lettere unna når det gjelder fag som trengs for å få generell studiekompetanse. Fylt 23 år i løpet av opptaksåret og kan dokumentere minimum fem års fulltids arbeidserfaring og/eller utdanning (23/5-søkere). Omsorgsarbeid og militær førstegangstjeneste eller siviltjeneste kan også regnes som arbeidserfaring. Som utdanning gjelder bestått årstrinn i videregående opplæring, godkjent årskurs fra folkehøyskole, og/eller eksamen fra studium av minst ett års varighet. For begge alternativene over kreves følgende fag fra videregående opplæring som må være dekket innenfor, eller tatt i tillegg til kravene over: - norsk 393 timer - engelsk 140 timer - matematikk 224 timer - naturfag 140 timer - samfunnsfag 84 timer - historie 140 timer. Så, hvis jeg tar fag som er krevet (norsk, engelsk osv) (1 år), har hatt 1 år i førstegangstjeneste og 2 år med studier på universitetet så har jeg fylt opp 4 år av "minimum fem års fulltids arbeidserfaring og/eller utdanning"-kravet? Hvis jeg da studerer ett år til, vil det da si at jeg kun trenger å ta seks fag som privatist for å få generell studiekompetanse? Dvs.: 1. Mitt gamle vitnemål med dårlige karakterer "slettes" 2. Jeg er 23 år 3. Jeg tar 6 obligatoriske fag (norsk, engelsk, matte osv.) 4. Kravet om 5 år med jobb/utdannelse er dekket: (1 år førstegangstjeneste, 180 studiepoeng (3 år universitet), og 1 år for å ta de 6 obilgatoriske fag) Poenget her er å forbedre vitnemålet mitt på enklest mulig måte. Endret 10. oktober 2008 av DuTTZi Lenke til kommentar
1503 Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Edit: Helt på jordet, beklager. Endret 12. mars 2009 av 1503 Lenke til kommentar
swanky Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Tviler sterkt på at det går. Regelen er for folk som ikke har studiekompetanse fra før. Om det var såpass lett å forbedre karakterene sine, så tror jeg alle de som sitter og tar opp fag for å komme inn på jus og medisin og psykologi og alt det andre ville fulgt den framgangsmåten for lenge siden. I tillegg er vitnemålet ditt lagret elektronisk, så det vil ikke være veldig vanskelig for Samordna opptak å finne ut av. Om du begynner på et studie du ikke har kommet inn på på "ærlig vis", mister du plassen om noen finner ut av det. Veldig kjipt å være på siste året av f.eks. et profesjonsstudie, også miste alt arbeidet. Men, OM det går, så er det helt sikkert veldig mange andre som er interessert! Til ren, skjær folkeopplysning: Det du skriver er bare vås. ALLE som har et vitnemål kan beregnes etter 23/5-regelen DERSOM de oppfyller kravene. MEN alderspoeng regnes kun fra og med 24 år (ikke 20 år som vanlig er), siden du i praksis ikke er kvalifisert etter 23/5-regelen før du fyller 23. Dersom du fyller 24 år i 2009, så betyr det at du får 8 alderspoeng etter vanlig poengberegning (dersom du fra tidligere har et vitnemål som gir grunnlag for generell studiekompetanse), men kun 2 alderspoeng dersom du poengberegnes iht. 23/5-regelen. Så lenge du legger ved dokumentasjon som viser at du har nok arbeidspraksis til å poengberegnes på 23/5, så vil lærestedet beregne deg på begge måtene - slik at du beholder den poengsummen som gjør at du kommer best ut. Det er med andre ord ingenting å "tape". Endret 11. oktober 2008 av swanky Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Hei, jeg studerer nå, men har kanskje lyst til å holde dørene åpne for andre studier senere. Jeg har generell studiekompetanse fra før av, men ikke noe særlig bra snitt (ca 4). Jeg leste litt om den 23/5 regelen, og det virker som om jeg kan slippe litt lettere unna når det gjelder fag som trengs for å få generell studiekompetanse.Fylt 23 år i løpet av opptaksåret og kan dokumentere minimum fem års fulltids arbeidserfaring og/eller utdanning (23/5-søkere). Omsorgsarbeid og militær førstegangstjeneste eller siviltjeneste kan også regnes som arbeidserfaring. Som utdanning gjelder bestått årstrinn i videregående opplæring, godkjent årskurs fra folkehøyskole, og/eller eksamen fra studium av minst ett års varighet. For begge alternativene over kreves følgende fag fra videregående opplæring som må være dekket innenfor, eller tatt i tillegg til kravene over: - norsk 393 timer - engelsk 140 timer - matematikk 224 timer - naturfag 140 timer - samfunnsfag 84 timer - historie 140 timer. Så, hvis jeg tar fag som er krevet (norsk, engelsk osv) (1 år), har hatt 1 år i førstegangstjeneste og 2 år med studier på universitetet så har jeg fylt opp 4 år av "minimum fem års fulltids arbeidserfaring og/eller utdanning"-kravet? Hvis jeg da studerer ett år til, vil det da si at jeg kun trenger å ta seks fag som privatist for å få generell studiekompetanse? Dvs.: 1. Mitt gamle vitnemål med dårlige karakterer "slettes" 2. Jeg er 23 år 3. Jeg tar 6 obligatoriske fag (norsk, engelsk, matte osv.) 4. Kravet om 5 år med jobb/utdannelse er dekket: (1 år førstegangstjeneste, 180 studiepoeng (3 år universitet), og 1 år for å ta de 6 obilgatoriske fag) Poenget her er å forbedre vitnemålet mitt på enklest mulig måte. Jepp, dette går. Men for å få maks alderspoeng må du vente til du fyller 28 (noe du trenger for å komme inn på medisin fex) Med det nye regelverket risikerer man å få en betydelig andel studenter som er 28år og eldre inn på medisin. Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2008 Greit å vite at det ikke skal så fryktelig mye til hvis man har lyst til å endre yrke senere... Takk for alle svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå