Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[løst]Ny maskin - finner ikke harddisker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan hende bios står låst på IDE disker....

Går diskene rundt/vibrerer?

Men nå vet ikke jeg noe om det hk, men et hk jeg hadde så måtte jeg velge at jeg hadde sata disker.. Regner med at alle ledninger er dobbelt/trippel kjeket.. kan prøve en annen strøm ledning..

Lenke til kommentar

Tenkte at det var en selvfølge at så nye disker kun gikk på SATA-grensesnitt.

Jeg har kobla de til alle de SATA-portene som står sammen på hovedkortet. Kobla eSATA-porten på den hvite(resten var røde).

Kabler er såklart sjekket om og om igjen. Alt i BIOS er standard, utenom boot-rekkefølge og tid.

Kan kjenne om de vibrerer, men tror ikke det mtp at de ikke oppdages. Poster igjen om 5 min

De føltes helt døde. bios står på auto detect på SATA port 1-6, men alle er "no device detected" eller noe slikt. UTROLIG IRRITERENDE!

Lenke til kommentar

Du leste mitt første innlegg? :)

Gå inn i BIOS og sjekk de ulike menyene. Under ett av de ("enhanced setup"?) skal det være valg om å ENABLE/DISABLE RAID S-ATA.

Sett den til ENABLE.

Koble vekk eSATA inntil videre.

Prøv å koble SATA-diskene til den andre gruppen SATA-kontakter.

Men det er klart... spinner ikke diskene så er det jo ikke særlig annet å gjøre enn å dobbelt/trippeltsjekke power-kablene, eventuelt bytte om kabler til strømforsyningen hvis de kan byttes om.

EDIT: Vel... ser vel ikke ut som du har RAID, men sjekk etter alternativt noe om S-ATA Enable/disable...

Du SKAL høre om diskene spinner opp...

Endret av oslo72
Lenke til kommentar

Hahaha, var visst en veldig enkel løsning. Det er modulær PSU, og siden jeg ikke kobla til strømkabelen til PSU fra harddiskene skikkelig, løsna den da jeg stripsa! Funker dog nå, så skal jeg legge ut benchmarks på oppstart med Vista Ultimate64 på den! (tror nok det går ganske kvikt med Velociraptor ;))

Takk for alle svar! Følg med videre i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1019977&hl=

Lenke til kommentar

Hadde egentlig tenkt til det, men glemte det helt!

Nå er forresten maskina oppe og går. Drivere er lagt inn, og 3Dmark06 er på vei ned for å teste. Skal også legge inn Adobe CS3 Master Collection(Som jeg forøvrig har kjøp. Helt lovlig. I den lokale Adobe-kiosken i Gjøvik. På søndag. Ved midnatt). Blir nok FETT! Skal poste resultater i workloggen :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...