AndyF Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 hvem er dere og hvorfor skulle det være usansynlig? atom serien er jo lagd for mini-pc'er o.l Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Prosessoren, mengden RAM, og skjermen er helt OK. Tastaturstørrelsen og diskytelsen gjør disse maskinene dessverre ganske ubrukelige. Tastaturstørrelsen på Asus Eee 1000 (10" skjerm) er faktisk overraskende bra. Og om en ny modell kommer med 2,5" plass til harddisk, kan du jo alltids putte inn en god SSD. Lenke til kommentar
Del Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Kanskje også på tide å gjøre noe med programmene som følger med? Jeg sitter med en eee 701 og det tar litt tid å starte opp ting, programmene som følger med er nok beregnet å sitte i en maskin med atskillig mer kraft. Hva med light-versjoner som er bedre tilpasset den svake hardwaren?Jeg regner med det er openoffice og firefox du sikter til. Alt annet starter vel fort? Når det gjelder openoffice kan denne speedes opp enkelt, sjekk signaturen min for detaljer. Firefox kan du cache ved boot, og dermed halvere oppstartstid. Det er uansett ikke til å komme bort ifra at disse to er tunge. Vurder å bruke Konqueror eller Opera som nettleser. Til office kan du teste Gnome office (Abiword og Gnumeric) eller KOffice (eksempevis photoshop erstatteren Krita er verdt en grundig titt). Du finner også enda mer minimale applikasjoner slik som nettleserne Midori, Kazehakase og lynx. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Office kan jeg godt bytte ut, jeg trenger sjelden noe som er mer avansert en notepad uansett. Jeg må bytte distro skal jeg bytte ut firefox så det blir ikke aktuelt med det første, caching av programmer for hurtig oppstart er juks ( ) og dessuten utenfor rekkevidde for meg... Det er værre at for eksempel filbehandlern bruker 5-10 sekunder på å starte opp. Eller de fleste andre programmer jeg starter opp, det lugger rett og slett litt mer enn det jeg liker. Lenke til kommentar
Del Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Office kan jeg godt bytte ut, jeg trenger sjelden noe som er mer avansert en notepad uansett. Jeg må bytte distro skal jeg bytte ut firefox så det blir ikke aktuelt med det første,Det tviler jeg på, det finnes informasjon på wiki om konfigurering av menyer i Easy mode. Standard nettleser endres enkelt i kcontrol, bare manøvrer til KDE Components->Default Applications. Den filbehandleren er kanskje Konqueror, isåfall er den også en fullblods nettleser. Du kan bruke Dolphin istedet som er kun filbehandler, men da trenger du fort noe nyere enn EEE PC sin Xandros. Generelt kan du sjekke ut distroer som puppy linux, der har utviklerne gjort mange valg på apps: http://www.puppylinux.com/ Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 En EEE-tablet hadde virkelig vært noe. Et slags stort tegnebrett med linux. Så lenge den har mulighet til å notere med stylus hadde den blitt det perfekte skoleverktøyet, mener nå jeg. Ekstrautstyr kunne vært et lite tastatur man kunne koble til, slik at man kunne skrive med tastatur til lengre tekster... (For det er jo et faktum at touchskjerm-tastatur er tregere å skrive på, og det samme er penn)... Lenke til kommentar
unwill Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Jeg har brukt 701 en god stund, og aldri hatt problemer med å skrive på den. Jeg skriver da møtereferater, forelesningsnotater på den uten problemer. Når jeg skal skrive større oppgaver over lengre tid bruker jeg rett og slett en annen PC. Det tok meg ikke mange timer for å bli vant med tastaturet som er mindre, og man kan faktisk skrive touch på den. Uten å ha gjort en test tenker jeg at jeg greier å skrive mellom 300-500 tegn i minuttet, og det er jo ikke så ille. Skjønner at tastaturet er mindre enn vanlige bærbar, men så deilig det er at maskinen veier knapt 1 kilo. At man kan gå rundt med den og surfe/slå opp på ting. pga det lille tastaturet er det også veldig praktisk å bruke snarveistaster med 1 hånd Det eneste er jo den lille skjermen og batteritiden, og det er jo rette opp på 901 versjonen. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Jeg surfet nettet litt etter små tablets, og snublet over Gigabyte sin M912 - den virker spennende, alltho den har tastatur. Lenke til kommentar
Mark 9 Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Konge! Da venter jeg nok til da med å evt. anskaffe meg en slik en. Håper også at den kommer uten tastatur, for det hadde vært skikkelig råstilig Lenke til kommentar
anordne Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 hvem er dere og hvorfor skulle det være usansynlig? atom serien er jo lagd for mini-pc'er o.l Det er mange atom cpuer, noen for håndholdte, en for netbook (n270), og to (en dual core) til netops,altså sånne bitte små vanlige pcer. men disse er fysisk større enn n270 bruker over dobbelt så mye strøm og passer rett og slett ikke inn i en netbook fordi den krever kjøling av ett større kaliber enn det som er mulig i bittesmå bærbare. så at artikkelen sier at disse skal inn i netbooks er nok ikke tilfelle, blir nok ikke før q3 2009, før vi får se dualcore atom til netbooks etter hva jeg har kunne tolke av rykter å uttalleser. Hw.no har jo bare oversatt denne artikkelen fra digitimes.com og selv om vi diskuterte dette i artikkelen om at atom dual core var sendt ut, ser det ut som hw.no overser det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå