Gå til innhold

Komentartråd: Bygging av oct-core workstation


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei. Komplett har ikke tatt de inn enda desverre.

 

 

Prøv med Microplex...

de har bl.a. den kjøleren jeg bruker for 604.

 

http://www.microplex.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=97157

 

hvis jeg ikke er helt på vidda så mener jeg de skal gå om hverandre...

hvis du måler hullene for feste av kjølerne senter senter senter, og poster, så skal jeg måle på kjøleren om det er likt...

jeg har ingen 771 kort å måle på... og det kan jo være greit for alle å vite om det faktisk går til senere... :-)

Endret av think2ce
Lenke til kommentar
Vell... komplett har dyrt og hellig lovt meg å ta inn noctua kjølerne. Så jeg skal ha en slik når komplett tar den inn.

 

Ny update på workloggen btw.

 

Ja, det er bra, håper de tar den inn i standard sortement, jeg driver å planlegger en ny maskin nå, men vil bruke ett av de andre asus kortene antagelig blir det dette:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344027

Asus DSEB-D16/SAS

Jeg driver å kjører ned antall fysiske maskiner, og har tenkt å teste effekten av å rendre på flere virtuelle maskiner, for å se om det fungerer, er litt i tvil, men det bør jo ha en god effekt, da mange encoding/rendering jobber kun bruker en kjerne/cpu. men det vil tiden vise, det er liten vits med det utstyret jeg har nå, for det krever endel minne når man skal kjøre sånt virtuelt, og skal man se resultater så trenger man jo også litt mer enn to VM.

i tillegg så er mye av det jeg gjør RAW filer som behandles i DxO og Lightroom og der er det desverre ikke noen mulighet til å fordele jobber på flere noder(maskiner) så da må man ha mye minne og mange CPU/CORE/GPU på en maskin istedenfor... hehe eller i tillegg...

Lenke til kommentar

Akurat.

Svaret jeg fikk fra komplett var:

Hei.

 

vår innkjøper vil legge de opp begge to iløpet av uken, men det vil ta minimum en uke før de er på lager.

 

Mvh

TFI

Kundesenter Komplett.no

 

Og i tidligere korrespondanse har jeg også tolket det som at de vil komme i nettbutikken.

Lenke til kommentar

Hey ho.

Lastet ned 0401 bios i dag!

Flashet, og ting fungerte som normalt etter at jeg hadde satt biosinnstillingene for raid osv riktig (windows boota fint).

 

Satte så i den andre prosessoren. Nå restarter windows straks ved oppstart (regner med det er bluescreen, men får ikke sett den). Prøvde å kjøre repair fra dvd'en, men til ingen nytte.

 

Noen forslag?

 

Edit: Ser ut som det er denne feilen (etter å ha sett bluescreenen):

http://www.geoffchappell.com/notes/windows...ugchecks/3e.htm

 

Er det nok at cpu'ene har forskjellig stepping?

 

under ID på processor information i bios står det:

 

Cpu0: 010676h/060B

CPU1: 01067Ah/060B

 

Må jeg levere inn en av prosessorene? Eller er det slik at man __MÅ__ reinstallere windows når man kjører med mer enn en fysisk prosessor?

Jeg regner med det er den osm heter "Ah" som er den nyeste?

 

Svar ønskes asap! :)

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Hey ho.

Lastet ned 0401 bios i dag!

Flashet, og ting fungerte som normalt etter at jeg hadde satt biosinnstillingene for raid osv riktig (windows boota fint).

 

Satte så i den andre prosessoren. Nå restarter windows straks ved oppstart (regner med det er bluescreen, men får ikke sett den). Prøvde å kjøre repair fra dvd'en, men til ingen nytte.

 

Noen forslag?

 

Edit: Ser ut som det er denne feilen (etter å ha sett bluescreenen):

http://www.geoffchappell.com/notes/windows...ugchecks/3e.htm

 

Er det nok at cpu'ene har forskjellig stepping?

 

under ID på processor information i bios står det:

 

Cpu0: 010676h/060B

CPU1: 01067Ah/060B

 

Må jeg levere inn en av prosessorene? Eller er det slik at man __MÅ__ reinstallere windows når man kjører med mer enn en fysisk prosessor?

Jeg regner med det er den osm heter "Ah" som er den nyeste?

 

Svar ønskes asap! :)

 

Prøv å holde F8 nede så snart du er over Bios biten og rett før windows begynner oppstartsekvensen. Da vil du fremtvinge bootvalgene til Windows, prøv de forskjellige alternativene og se om noen fungerer, f.eks. sikkermodus eller vga modus...

hvis dette ikke hjelper så ville jeg prøvd å reinstallert Windows, 64-bit er ekstremt sære på drivere.

en annen ting er at det er mulig du har fått installert feil kjerne til Windows, jeg husker ikke i farten, men jeg mener å huske at du når installasjonen spør om eksta drivere til disker (F2), så trykker du F6, da kan du velge hvilken kjerne (Core) du ønsker. Dette er også dokumentert hos microsoft, men jeg husker i farten ikke hva det står under... skal se om jeg finner ut av det, men tenkte noen tips kunne være greit selv om de var litt vage...

 

Jeg har veldig ofte problemer med RAID og Diskkontrollere under 64 bit, disse skaper bluescreen i ett sett, spesielt på DELL XPS er/har dette vært ett stort problem.

 

Men i ditt tilfelle så høres det mest ut som ett problem med en windows kjerne for 1 cpu... jeg har ikke opplevd det på lenge, men hadde endel problemer de første gangene jeg installerte XP på mine ASUS duel P3 kort, jeg fikk ikke inn dual cpu støtte, men etter en lengre diskusjon med Microsoft support i Sverige (Har jobbet der en gang i tiden) så var det ett lyst hodet som fant ut at XP hadde problemer når det var installert under en cpu og det ble ettermontert en cpu til...

 

Men det er som han skriver i den artikkelen, det må være symetrisk multiprossessor støtte, er de to CPU'ene for forskjellig (det kan du finne ut hos INTEL) så vil det ikke fungere, hvis instruksjonssettene for de to prossessorene er nevneverdig forskjellig så blir det jo problemer, nesten som å bruke en Slot1 og en socket370 P3 cpu i multicpu konfig... selv ikke med adapter gikk det å kjøre de sammen i multi cpu konfig...

 

håper det løser seg, fint med tilbakemeldinger, det hjelper så ikke andre får samme problem.

 

veldig fint at bios kom ut og at den fungerte...

 

tror kanskje jeg hadde returnert en cpu med beskjed om at den ikke fungerte i konfigurasjonen din...

hvis mulig, det blir mindre frustrasjon for deg og større sikkerhet for stabilitet med to like cpu'er...

Endret av think2ce
Lenke til kommentar

Etter det jeg har forstått så skal det ikke være vesentlige endringer i de forskjellige steppingene på Xeon E5430, så sånn sett skal prosessorene være like nok.

 

Jeg har prøvd en god del nå ang HAL (sette detect hal i bootloader) til ingen nytte. Jeg prøver nå å installere vista på nytt på en annen disk for å se om det hjelper.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Etter det jeg har forstått så skal det ikke være vesentlige endringer i de forskjellige steppingene på Xeon E5430, så sånn sett skal prosessorene være like nok.

 

Jeg har prøvd en god del nå ang HAL (sette detect hal i bootloader) til ingen nytte. Jeg prøver nå å installere vista på nytt på en annen disk for å se om det hjelper.

 

 

Hvordan har det gått med bygget? har du fått begge CPU til å fungere under Vista 64?

Og hvordan har det gått med kjølerne? har du fått det du trenger og fått lukket maskinen?

Lenke til kommentar

Har ikke gjort noen flere forsøk på å få cpuene til å funke i vista 64. Xp64 funker bra, og jeg har ikke tid til å bruke på få igang vista (er jo en jobbpc... det må jo jobbes litt også).

 

Komplett har fått kjølerne i sortementet sitt nå, men de har ikke fått de på lager. I mellomtiden bestilte jeg NH-U9DX fra nextron via e-post, og de får de også inn snart. Så jeg venter på kjølere enda. Fikk dempematter i posten i går som jeg skal montere for å døyve den verste øresusen.

 

Maskinen er i dag i daglig bruk, og den fungerer strålende! Det har vært en del om og men, men til syvende og sist var det verdt det.

 

Kabinettet anbefaler jeg ikke i det heletatt, da det har et stort gitter i sidedøra som ødelegger luftstrømmen totalt. Men det skal jeg alltids få tettet med dempemattene.

 

Den drar virtuellpc'er som en helt, og den gamle installasjonen min som i dag er konvertert og kjører på vmware workstation er faktisk i mange sammenhenger raskere nå enn den var på den gamle hardwaren :!:

 

Kom gjerne med forslag til tester jeg kan utføre når jeg har fått ned støyen på jæveln (venter helst med utagerende testing til da, siden alt annet ødelegger det lille som er igjen av godt arbeidsmiljø på bruket etter burken ble satt under pulten). :)

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Har ikke gjort noen flere forsøk på å få cpuene til å funke i vista 64. Xp64 funker bra, og jeg har ikke tid til å bruke på få igang vista (er jo en jobbpc... det må jo jobbes litt også).

 

Komplett har fått kjølerne i sortementet sitt nå, men de har ikke fått de på lager. I mellomtiden bestilte jeg NH-U9DX fra nextron via e-post, og de får de også inn snart. Så jeg venter på kjølere enda. Fikk dempematter i posten i går som jeg skal montere for å døyve den verste øresusen.

 

Maskinen er i dag i daglig bruk, og den fungerer strålende! Det har vært en del om og men, men til syvende og sist var det verdt det.

 

Kabinettet anbefaler jeg ikke i det heletatt, da det har et stort gitter i sidedøra som ødelegger luftstrømmen totalt. Men det skal jeg alltids få tettet med dempemattene.

 

Den drar virtuellpc'er som en helt, og den gamle installasjonen min som i dag er konvertert og kjører på vmware workstation er faktisk i mange sammenhenger raskere nå enn den var på den gamle hardwaren :!:

 

Kom gjerne med forslag til tester jeg kan utføre når jeg har fått ned støyen på jæveln (venter helst med utagerende testing til da, siden alt annet ødelegger det lille som er igjen av godt arbeidsmiljø på bruket etter burken ble satt under pulten). :)

 

blir det for ille så kan jeg tipse deg om en enhet Dell har til sine maskiner, det er en form for remote kontrollboks for PS, går over GB nett, da kan du sette maskinen på serverrommet eller annet passende sted... hehe...

 

se på denne: Precision™ Mobile Workstation FX100 Base

Lenke til kommentar
Har et par HEFTIGE avocent KVMswitcher med ip-støtte hvis det blir for galt :)

 

Problemet med kvm switchene er jo at du må løpe på serverrommet hver gang du skal sette inn en DVD eller noe, med mindre den også støtter usb :-), så vidt jeg husker så var alt tilgjengelig på den Dell enheten (med forbehold mot dårlig hukommelse... hehe)

Men KVM er en klar fordel til mange ting...

 

Husk også nå at med f.eks. adobe after effects, så kan du installere render noder på flere maskiner og bruke de til rendering og encoding, i tillegg til din egen maskin... da vil du jo få enda mer kick i hastigheten.... swuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuushj så var det ferdig... hehe

 

 

skal poste og si ifra når jeg begynner å bygge første nye maskin... blir en liten stund til, for penger er det smått med for tiden... sukk

Lenke til kommentar

Å flytte pcn bort fra pulten blir ikke aktuelt. Kjølere kommer etter hvert.

Har sett litt på det med redering nodes, og det var ganske fett. Driver normalt ikke med after effects, men det ligger an for at det kan bli aktuelt etter hvert. Dessuten hender det at jeg får oppdrag jeg over hodet ikke hadde sett for meg at jeg skulle være i nærheten av å prøve engang, så man vet aldri hva som dukker opp.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nextron tok kontakt i dag og beklaget den lange ventetiden på kjøler fra noctua, og tilbød en fra supermicro istedet. Med mindre vifte og 1000 rpm mer "sputt", takket jeg høflig nei.

 

Samtidig fant jeg ut at komplett hadde fått kjølerne på lager, så jeg avbestilte hele sulamitten fra nextron og bestilte på komplett sporenstreks.

 

En drøy timer etter kom sendingsbekreftelsen, så har jeg flaks, er kjøleren i hende i morgen! :) Om ikke, må jeg vente til torsdag.

 

Spennende! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...