Gå til innhold

Komentartråd: Bygging av oct-core workstation


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det der blir insane!

Tok ikke tiden til å lese gjennom tråden din på hardware oppsettet, så har ett par spørsmål:

Kanskje ett dumt spørsmål, men hvorfor ett så beskjedent skjermkort når du har overkill CPU? Er vel fordel å ha noe som kan drive grafikk ganske bra når CPU kraften er såpass ekstrem?

 

Lurte også litt på hvilket operativ system du skal kjøre, XP har vel begrensinger på hvor mye minne det støttes?

 

Skal hverfall følge med på dette heftige prosjektet!

Lykke til videre!

 

- Ashaman

Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal ikke maskinen brukes til spill! Derfor er skjermkort helt underordnet. Dessuten er stabilitet viktig for en workstation, så overklokket mainstreamprosessor er ikke aktuelt.

 

E5430 er jo tilsvarende Q9450 (som jeg har hjemme) og Q9450 er jo bra sprek. Så 2 burde holde ganske lenge framover :)

 

Hovedårsaken for så mange kjerner er Virtualisering. Bruker en del virtuellpcer og virtuellservere (VMWARE) for å teste softwareløsninger før de deployes i produksjonsnettene og da er det fint å kunne f.eks. kjøre 7 virtuellmaskiner med 2 GB minne hver uten problemer :)

 

Jeg multitasker mye og vil gjerne kunne komprimere video, kjøre tunge office-script (som i dag kneler min opteron 175 totalt), vmware og annet samtidig uten heftelser.

 

Den største flaskehalsen er nok diskoppsettet (burde hatt flere raid), men dette er det jeg fikk til med det gitte budsjettet.

 

Ang. Operativsystem så er det Vista business 64bit som er førstevalget. Men skal etter hvert vurdere å eksperimentere med modifisert windows 2008 server og vmware ESXi som host-OS.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Du vet at på en del skjermkort av nyere dato, så kan GPU nå brukes som en ekstra prosessor til en del oppgaver også (men nå har du antagelig nok prosessorkraft). Men uansett til VMWare er maskinen super, men er enig i det du sier om at disk-løsningen må være heftig (det vet man godt hvis man har prøvd kjøre 2 stk 2003 windows server på en laptop i VMWare).

Lenke til kommentar

Det kan se ut for at du vil få et plassproblem i forhold til northbridge-kjøleren.

Fra tegningene til socket LGA771 ser jeg det er ca 81mm senter-senter mellom bakplatehullene, mens Noctua-kjølerne har 126mm brede. Dette tror jeg vil føre til at kjøleribbene kolliderer med northbridge-kjøleren.

 

NH-U12DX specs

specifications for the LGA771 socket( se side 36 )

 

Da vil det være bedre sjanse for at NH-U9DXpasser, men fortsatt blir det trangt.

Lenke til kommentar

Hm. ja. Du har et poeng. Hadde egentli trodd at kjøleren skulle gå klar NB kjøleren i høyden, men det var kanskje drygent optimistisk?

 

Får høre med komplett om de evt kan ta inn U9DX istedet.

Er det noen måte å få bekreftet eller avkreftet dette 100% på?

 

Height (without fan) 155 mm

Width (without fan) 126 mm

Depth (without fan) 65 mm

Height (with fan) 155 mm

Width (with fan) 126 mm

Depth (with fan) 90 mm

Weight (without fan) 600 g

 

thumb_IMG_3328.jpg

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

 

I have the Asus Z7S and it's amazing. Large heatsinks WILL work, the spacing is "enough" to fit. Two Thermalright HR-01's WILL fit with a little tweaking.

With the 4870x2's coming out, SLI isn't even needed anymore. Crossfire is just fine. And if you can waste that much money on a pair of QX9775's then you're better off getting the Intel Skulltrail anyways, since it supports it. 6 memory slots is actually not good, there is better performance with 4 FBDIMMs in quad channel.

 

På denne workloggen brukes også disse thermalright kjølerne på dette kortet.

 

thumb_thermalright1.jpg

 

Sikker på at noctuakjøleren ikke passer?

 

Ser at netshop/microplex har thermalright kjølerne, men det ser ikke ut som de har xeon monteringskittet. Har sendt dem mail for å sjekke muligheten for å skaffe det.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
13.10.08

 

I kommentartråden kom det etter hvert tilbakemeldinger om at Noctua NH-U12DX mye trolig ikke ville passe på hovedkortet. Etter litt smisk, om, og men har høvdingen åpnet for et unntakstilfelle når det gjelder hvor jeg kan kjøpe kjøler fra.

 

Forslag tas imot med takk i kommentartråden. Merk: SOCKET 771

 

Skal ha kjøler(e) for 2 sockets, de må være stillegående og passe på hovedkortet (les: kommentartråden).

 

 

jeg har kjøpt noen kjølere fra Swiftech for mine xeon med 604 sockets

disse har betegnelsen MCX-VPro, disse er konstruert asyncron for å passe til dual cpu MB. De finnes også for 771. hos firmaet under som jeg kjøper kjølere av, så kan du finne ganske mange kjølere (REDIGERT: De har ikke lenger så mange kjølere for 771/604) og noen vil sikkert passe for deg... multicom.no pleier også å ha ett greit utvalg, men jeg har ingen erfaring med dem som butikk.

 

til de overnevnte kjølerne må du kjøpe løse vifter og de støtter 80mm vifter i dual oppsett...

dermed kan du kjøpe vifter som har stor gjennomstrømning og lav lyd.

 

Hvordan ble det med den du kjøleren du har nevnt i tråden høyere oppe her? ser ikke at komplett har lagerført den ennå... synd for jeg skulle gjerne hatt ett par av de.... når jeg kommer så langt som å kjøpe quad systemer.

 

når det gjelder vifter så kjøper jeg det fra utlandet, har god erfaring med ett firma i england: http://www.kustompcs.co.uk

 

kjølere kjøper jeg fra det ett firma som heter Cool PC http://www.coolpc.com

de har nettbutikk hos Amazon, så det er ikke så skummelt som det kan høres ut for... hehe

 

Begge firmaene sendte raskt og ryddig, men det kan være lurt å passe på VAT hos det engelske, det skjer at de "glemmer" å trekke fra, dette går nemlig ikke automatisk, det kan være lurt å ordne det før de sender, sånn at du slipper mva på VAT også... hehe...

Endret av think2ce
Lenke til kommentar

Har sendt mail til noctua, men ingen reply enda, så lever enda i håpet.

 

Modifisering går bra. Har vinkelsliper ;)

Hvis jeg finner xeon kit i norsk nettbutikk til thermalright regner jeg med at jeg går for de for å få litt fortgang i sakene.

 

Jeg må uansett velge hvilken kjøler jeg evt. vil ta inn via komplett. Så hvis det viser seg at det er ganske sikkert at NH-U9DX vil passe så kan jeg heller bestille den.

 

Trenger hjelp til kjølervalg som gjør at jeg kan bestille kjapt :)

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...