Azidops Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Hei. En kompis spurte om jeg kunne fikse den bærbare pcen hans. Han hadde fått fullt i virus og nå klarte han ikke en gang å logge seg på. Jeg tenkte at dette var nok en smal sak, jeg logger meg bare inn i sikkerhetsmodus (Windows) og tar det derfra. Men neida, pga. av at han er lærer har han fått en pc fra kommunen og de pcene er satt med administrator passord på sikkerhetsmodus. Og for å gjøre det verre, så er det slik at heller ikke systemansvarlig på skolen har tilgang på brukernavn og passord. Hva gjør jeg da? Jeg fikk tips om å laste ned en bootdisk med Win XP (husker ikke hva det programmet heter), men da jeg manglet en orginal XP disk var ikke dette til noe hjelp. Det jeg tenkte var da å skru ut HDD på laptopen og plugge den inn i min egen laptop via USB. Men er det så enkelt? I så fall, vil et slikt produkt hjelpe meg med det? Tsunami Legacy Er det noe spesielt jeg må tenke på når jeg gjør dette slik at viruset ikke hopper over på min maskin før jeg får renset disken? Jeg frykter nemlig at kompisen min har fått et boot-virus. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+129837 Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 det du kan gjøre er å formatere pc-en men det kan system ansvarlig gjøre selv. det er liksom hans jobb Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 det du kan gjøre er å formatere pc-en men det kan system ansvarlig gjøre selv. det er liksom hans jobb Da mister man alt man har lagret på pcen. Mao. ingen god løsning. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Hei! Jeg har noen tips og råd i denne saken Om du kjøper en 2.5" disk (ide eller sata) overgang til usb eller et disk kabinett så vil du få tilgang til disken tenker jeg, men.. Om brukernavna er satt opp med "private mapper" eller hva det heter, så kommer du deg ikke inn i dem uten å rote rundt med instillinger og tillatelser i windows. Men, det finnes et mye enklere alternativ du kan prøve.. Og det heter Ophcrack, dette er et program som knekker passord på veldig kort tid. Det finnes flere versjoner av dette programmet, men dem du er ute etter er dem du kan laste ned, og brenne ut som ei boot cd. Det finnes 2 versjoner av disse.. 1 for Windows 2000/XP og 1 for Windows Vista. Begge er gratis Er du heldig så knekker du Admin passordet med en av disse, og kan da logge inn i sikkermodus! (Hvis dette innlegget strider mot noen regler, så er jeg lei meg for det, og da kan det slettes.) *Edit* Glemte å legge til link! Endret 10. oktober 2008 av J@9 Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 Genialt, da prøver jeg det. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Denne tråden var flyttet da den var feilpostet. Poster man på riktig sted i forumet blir sjangsene fort større for at man får både riktig og rask hjelp. Det er som regel få ganger man trenger å formatere hdd etter virusangrep. MVH KVTL Lenke til kommentar
norbat Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Vil tro at boot fra cd-rom også er 'slått av' om de som drifter pc-parken vet hva de gjør. Hvis det ikke er lagt inn noe krypteringsprogram (ala Pointsec etc), så skulle det fungere greit å ta ut hdd og koble den til en annen pc og kjøre malwarerens derfra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå