Windkin Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Jeg har nå skaffet meg en trådløs ruter. Jeg holder til i en studentby med et lokalt nettverk som går over hele studentbyen. jeg kobler meg til dette gjennom et uttak i veggen. jeg kobler meg til internett med en vpn tilkobling. jeg får nå problemer når jeg prøver å koble meg opp til internett, grunnen til dette er at ruteren tildeler meg en ip adresse, jeg må få tildelt en ip adresse av den lokale serveren hva gjør jeg? Ruteren er en D-link ruter av typen DI-524. Noen som vet hva jeg skal gjøre? Endret 10. oktober 2008 av Windkin Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Du har vel to valg. Det ene er å forwarde port for VPN i routeren. Det andre er å bruke routeren som aksesspunkt. Du må i såfall logge deg inn på routeren og se på LAN-innstillingene. Slå av DHCP på LAN. Koble så nettverkskabelen fra internett i en av lanportene på routeren (WAN skal ikke brukes) Lenke til kommentar
Windkin Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 Heisann! Koblet vegguttaket fra WAN porten til en av LAN portene, restarten ruteren så funket det! Takker og Bukker! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Du bør slå av DHCP serveren i routeren slik jeg foreslo. Ellers vil routeren din sende ut DHCP i studentbynettverket... Lenke til kommentar
Windkin Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Ok. skal gjøre det. vil det føre til at andre får feil IP adresse dersom det står på? EDIT: Da er DHCP skrudd av Endret 10. oktober 2008 av Windkin Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Du får ipadresse fra studentnettet og når du har slått av din egen DHCP så står bare routeren der som et 'passivt' trådløst aksesspunkt. Det eneste 'problemet' er at du ikke har aksess til innstillingene i routeren nå. Skal du f.eks endre kryptering eller kanal så må du resette den og stille inn etterpå. Deretter må du slå av DHCP igjen. Det går an å omgå dette problemet ved å tildele routeren en manuell ipadresse, men det kan skape konflikt med andre brukere på nettverket deres, så kanskje likså greit å la det være. EDIT: Potensielt kan andre brukere henge seg på din DHCP og få feil IP hvis du har den aktivert. Da mister de kontakten med nettverket. Endret 10. oktober 2008 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå