Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin starter, slår seg av igjen etter kort tid (under 10 sek)

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en maskin som plutselig begynte å trøble seg. Trodde først det var strømforsyningen, men nå er jeg ikke så sikker lengre.

Maskinen er noen år, kanskje 3-4 og har funket fint og stått på for det meste det siste året.

Så en dag var den død. Ingen tukling med noe i forkant, den hadde slått seg av og ville bare ikke starte igjen.

Jeg åpnet opp og kikket inni og la merke til følgende:

-Jeg trykker på powerknappen, ingenting skjer. Min første tanke er at PSUen er ødelagt.

-Når PSU er koblet (men PCen er av) til lyser et lite led-lys på hovedkortet. Dette er vel en indikasjon på at PSU ikke er helt ødelagt.

-Hvis jeg venter lenge etter sist jeg prøvde å slå den på og slår den på igjen begynner viftene å gå på cpu og i PSU. Men det varer bare 2 sekunder før ting stopper igjen

-Så hadde jeg PCen liggende i nesten en mnd. Tenkte jeg skulle slakte en annen PC og sette i en annen PSU. Men før jeg gjorde dette tenkte jeg at "jeg kan jo prøve en gang til". Jeg slo på og maskinen startet. Den talte minne, fant IDE-drives og virket helt ok. Jeg gikk ut av rommet for å hente meg noe, når jeg kom tilbake 1 min senere var maskinen slått seg av og alt var tilbake til det gale gamle. Den reagerte kun med et raskt rykk i viftene når jeg prøvde å slå den på igjen.

Det jeg tenker er at noe blir overopphetet og derfor går lengre når den har vært lenge av. Men både PSU- og CPU-viftene ser ut til å gå, så skjønner ikke helt hvorfor. Evt at det er en eller annen kondensator som lader seg ut når det har vært lenge av, men da er man inne på områder som jeg kan mindre om.

Jeg er klar over at jeg vil få et bedre svar senere når jeg prøver med en annen PSU (fikk ikke tid igår), men er det noen som vil komme med sitt forslag/sine meninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du sjekket at 24pin hovedstrømkontakten sitter skikkelig? Evenetuellt 12v 4(8)pin strømkontakten?

Ja, disse har jeg hatt ute og inne igjen flere ganger.

Ikke at det har noe å si, men her er kortet:

http://www.abit.com.tw/page/en/motherboard...PE=Socket%20754

Skal gi tilbakemelding på videre fremgang, men setter pris på alle innspill, er slikt man lærer av.

Er ikke verdens undergang, er an gammel PC som jeg egentlig skal bestille ny innmat til. Men ville gjerne finne ut om PSUen var ok slik at jeg evt kan beholde den.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Da ser det ut som problemet er identifisert.

PSU fra en annen maskin fungerte, så da får jeg kjøpe meg en ny.

Ellers så opplevde jeg at når jeg koblet PSUen tilbake og skulle starte opp den andre maskinen min så failer den under windows-boot.

Ubuntu starter greit, men win kommer til loadingen (windowssymbol med rullerende strek under) før maskinen starter på nytt. Sikkerhetsmodus og siste gode innstilling har samme problemet.

Menmen, det har ingenting med psuen å gjøre som jeg kan skjønne, så om jeg skal styre med å fikse det får det bli en ny post et annet sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...