abene Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Microsoft har planer om å endre den omstridte brukerkontokontrollfunksjonen. Les mer Lenke til kommentar
phax Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Denne funksjonen har jo lite og ingenting for seg ettersom den er såpass irriterende at man velger å slå den av istedet. Her må det virkelig en kraftig forbedring til skal jeg orke å ha den påslått. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Flotters at de gjør en allerede bra funksjon enda bedre! Eneste jeg savner er muligheten til å la visse programmer starte som admin uten at jeg trenger å trykke "Allow" hver gang. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 spørsmålet er i grunn hvor mange av varslene som går an å slå av, jo fler jo bedre. Lenke til kommentar
Gnom3n Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Slo jo av brukerkontrollen etter første uke jeg... Er jo bare irriterende så sier meg enig phax at her må det en kraftig forbedring til! Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Da venter jeg bare på at Linux skal gjøre det samme siden de skal ha passordet mitt hele tiden. (Og her kommer noen som forklarer hvor sikrere det er mens jeg fremdeles synes det er minst like irriterende) Lenke til kommentar
PootieTang Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Henger meg på den Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Da venter jeg bare på at Linux skal gjøre det samme siden de skal ha passordet mitt hele tiden. (Og her kommer noen som forklarer hvor sikrere det er mens jeg fremdeles synes det er minst like irriterende) Linux skal ikke ha passordet ditt hele tiden, kun når du utfører administrative oppgaver som endrer systemet. Nå har aldri jeg brukt Vista, men artikkelen gir inntrykk av at Windows sin sak kommer opp uansett hva som kjøres? EDIT: forøvrig blir mye av gksu/kdesu byttet ut med policykit i disse dager, og da er det mulig at slike ting kommer på plass. Endret 10. oktober 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Den/De skyldige er ikke microsoft i denne saken. Det er utviklere av programmer til windows som plutselig måtte lage "linux" programvare. Dette tar tid å endre. Det er ikke lett når man er vannt til at man har admin access. Endringene som kommer innebærer ikke noen endringer for utviklerene. De må fortsatt forholde seg til uac på samme måte som før. Men det er selve brukervennligheten som endres noe. Det positive er at det ikke er noen endringer for utviklerene faktisk. For nye ting her ville gjort forvirringen komplett, som igjen ville gjort brukerene tullete. Nerder vil fortsatt skru av faenskapet Lenke til kommentar
Ritualz1 Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Linux har en veldig grei version av UAC, altså du må taste inn passordet, men den husker at du har gjort det i noen minutter. Får håpe Windows 7 får noe av det samme. PÅ min vista har jeg slått den av.(noe av det første jeg gjorde, det tar bare alt for lang tid bare for å slette noe fra skrivebordet måtte jeg igjennom 3 "kontroller"...) Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Linux skal ikke ha passordet ditt hele tiden, kun når du utfører administrative oppgaver som endrer systemet. Nå har aldri jeg brukt Vista, men artikkelen gir inntrykk av at Windows sin sak kommer opp uansett hva som kjøres? Når programmer som krever Windows sin utgave av rootaccsess kommer en UAC promt opp. Ikke noe stort problem mao. Sant og sies ser jeg den aldeles ikke noe oftere enn i Ubuntu. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 bare for å slette noe fra skrivebordet måtte jeg igjennom 3 "kontroller"...) Prøv å chown noe på skrivebordet ditt på en linux distro til å tilhøre root, så gjelder det samme. Filene på skrivebordet ditt hadde nok noen rettigheter litt ute av relevans ... Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Informasion: UAC kommer på hver bidige gang du skal gjøre noe(kjøre et spill, installere, kjøre nettleseren din, etc). Den gir ikke noe informasion omtrent, bortsett fra at "et program prøver å kjøre" eller noe lignende. Skrudde av den så fort som mulig og den har ikke vært på siden. Sitter også med Linux, genial brukercontroll der da Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Informasion: UAC kommer på hver bidige gang du skal gjøre noe(kjøre et spill, installere, kjøre nettleseren din, etc). Den gir ikke noe informasion omtrent, bortsett fra at "et program prøver å kjøre" eller noe lignende. Glad i FUD eller? UAC kommer når du skal endre på globale instillinger, samt installere applikasjoner. Og den sier også HVILKE program som ønsker å utføre disse handlingene. Endret 10. oktober 2008 av ze5400 Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Det første jeg har gjort på hver vista installasjon er å få dette deaktivert. Gaah! Irriterende pop up. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Denne dingsen dukker ikke opp alltid, men kommer opp for mange programmer hos meg. Jeg tror at Vista "kikker" når programmet (eller en av komponentene) har ikke signert digital signatur, men jeg er ikke sikker på kriteriene og det kan være pga. andre saker også. Noen må finne en fundamental løsning på hele sikkerhets rotet i dataverden, ellers slike løsninger er både irriterende og uholdbar, mener jeg. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Denne dingsen dukker ikke opp alltid, men kommer opp for mange programmer hos meg. Jeg tror at Vista "kikker" når programmet (eller en av komponentene) har ikke signert digital signatur, men jeg er ikke sikker på kriteriene og det kan være pga. andre saker også. Når programmet prøver å skrive til filer utenfor sin egen programfiler mappe (vel, der og, men pga. en roaming løsning kommer ikke uac opp når det prøver å skrive her), eller brukerens mappe ("X:/Users/[brukernavn]") kommer den opp. Samt når programmet prøver å rote i registeret utnom sine egene verdier. Signaturer er irrelevante. De fleste programmer har patcher for å ordne så de ikke krever UAC popups mer. Sant og sies har jeg ikke ett eneste program installert som krever det. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Noe jeg gjerne skulle ha hatt forbedret, er diskdefragmenteringen i Vista (siden det var bilde av det i UAC-bildet i artikkelen) Har jeg oversett noe, eller finnes det ingen annen utvei enn å defragge alle disker i maskinen hver gang? Ikke finnes det noen analyse som jeg har sett, og i disse dager med SSD er det slett ikke alle disker som bør defragges. Off-topic; men tar jeg feil her, og/eller finnes det enkle, gode gratis defrag-programmer noen kan anbefale? Endret 10. oktober 2008 av Playmofetish Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Denne dingsen dukker ikke opp alltid, men kommer opp for mange programmer hos meg. Jeg tror at Vista "kikker" når programmet (eller en av komponentene) har ikke signert digital signatur, men jeg er ikke sikker på kriteriene og det kan være pga. andre saker også. Når programmet prøver å skrive til filer utenfor sin egen programfiler mappe (vel, der og, men pga. en roaming løsning kommer ikke uac opp når det prøver å skrive her), eller brukerens mappe ("X:/Users/[brukernavn]") kommer den opp. Samt når programmet prøver å rote i registeret utnom sine egene verdier. Signaturer er irrelevante. De fleste programmer har patcher for å ordne så de ikke krever UAC popups mer. Sant og sies har jeg ikke ett eneste program installert som krever det. Dette høres rimelig ut, men da bør programleverandørene klare å fikse dette ganske enkelt, mener jeg (om ikke på alle, men de fleste tilfeller ihvertfall). Fordi de fleste programmene skriver til registeret kun ved installasjon, og de trenger ikke å skrive til andre mapper heller. Betyr dette at årsaken til dette "problemet" ligger mer hos programmet og mindre hos Vista? Endret 10. oktober 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Alaka Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Personlig har jeg ingen problemer med at UAC dukker opp i tid og utide, jeg trenger den slett ikke noe oftere i vista enn jeg trenger sudo\gksu i linux. Jeg blir spurt med én enkelt pop-up der jeg kan trykke Ja eller Nei, og så er det i orden. Dette skjer i praksis for meg nærmest utelukkende når jeg skal innstallere noe. I tillegg har jeg forsåvidt opplevd problemer med PunkBuster om jeg kjører spill som bruker det uten admin-tilgang, noe som forsåvidt irriterer meg, da jeg må selv stille inn spillet til å kjøres som admin. Hvor lenge er det siden dere som klager over at den maser så ekstremt mye prøvde den sist? Da jeg først prøvde Vista, før SP1, følte også jeg den var i overkant plagsom, men jeg føler at den har roet seg veldig nå, og er svært behagelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå